مطلع الفجر13:39 - 1397/11/03

آغازکاوش محوطه تاریخی«حسن زوردار» ازدوره ساسانی در گیلانغرب+ تصاویر

مطلع الفجر:رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب ، از آغاز عملیات کاوش "محوطه تاریخی حسن زور دار" در این شهرستان خبر داد.

.به گزارش  خبرنگار مطلع الفجر ، یکی از اثار تاریخی و باستانی گیلانغرب که قدمت  و نوع بنای ان  ذهن هر کنجکاو به عرصه های تاریخی و هویت باستانی را به خود میخواند، اتشکده حسن زوردار است  ، آتشکده حسن زوردار در فاصله یک کیلومتری ضلع شمال غربی و سمت راست جاده گیلانغرب در استان کرمانشاه  به روستای خالوخالو و روستای گرازان بر روی تپه ای مشرف بر زمینهای اطراف واقع شده است.


محوطه باستانی حسن زوردار دارای بنای با چهار پایه طاق است که یکی از پایه های شرقی بنا به مرور تخریب شده و چهار درگاه جهت ورود به بخش مرکزی که همان فضای مرکزی است تعبیه شده است.

 

ملات بکار رفته در ساختار بنا گچ وشفت آهک است، مصالح بکار رفته در این بنا قلوه سنگ و لاشه سنگ است، ارتفاع پایه های بنا تقریبا دقیق از پی بنا تا سطح پایه های باقی مانده طاقهای آتشکده (در حال حاضر )۷۰/۴سانتیمتر می توان تخمین زد.

http://www.matlaelfajr.ir/sites/default/files/fullimages/1397/10/09/44.jpg

سیروس ادیب در گفت و گویی افزود: این محوطه با 20 هکتار در مجاورت ضلع شمالی شهر گیلانغرب قرار دارد و مربوط به عصر آهن و دوره های اشکانی ، ساسانی و دوره اسلامی است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلانغرب اظهار داشت: گیلانغرب بیش از 700 اثر تاریخی شناسایی شده دارد که 450 اثر آن ثبت ملی شده و براساس بررسی های صورت گرفته تاکنون وجود هفت آتشکده نیز در این شهرستان شناسایی شده است.
http://www.matlaelfajr.ir/sites/default/files/fullimages/1394/12/25/i.jpg
باستان شناس و سرپرست اکیپ کاوش محوطه تاریخی حسن زوردار نیز با اشاره به اینکه این محوطه تاریخی 700 تا 800 سال پیش از میلاد قدمت دارد، گفت: در کاوش هایی که تا به حال صورت گرفته عمده آثارشناسایی شده مربوط به دوره های اشکانی ، ساسانی و سفال های صنعتی دوره اسلامی است.
پیمان منصوری افزود: این محوطه از مهمترین نقاط تاریخی گیلانغرب است که دارای یک بنای چهارطاقی با ارزش تاریخی بالاست ضمن اینکه در بین آثار به دست آمده وجود قطعات فراوان شیشه است که نشان می دهد، احتمالا کارگاه تولید شیشه در این منطقه وجود داشته است.
وی اضافه کرد: با اینکه بخش های زیادی از این اثر تخریب شده است ، طرح شناسایی محدوده و کاوش های باستانی آن در راستای تعیین محوطه واقعی اثر و به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر آن به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت تا پس از مرمت به عنوان یکی از نقاط گردشگری معرفی و مورد بازدید قرار گیرد.