مطلع الفجر12:06 - 1397/10/09
رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب:

آغاز اولین فصل از کاوش باستان شناسی درآتشکده خالوخالو گیلانغرب

مطلع الفجر:رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرباز آغاز اولین فصل کاوش باستان شناسی در آتشکده خالوخالو گیلانغرب خبر داد.

سیروس ادیب رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب درگفتگو با مطلع الفجر با عنوان اینکه آتشکده خالوخالو گیلانغرب در فاصله ۱۵۰۰ متری از شهر گیلانغرب و در داخل زمین‌های کشاورزی قرار دارد، گفت:آتشکده خالوخالو در مجموعه‌ای به وسعت ۲۰ هکتار که محل استقرار انسان‌ها از دوره اشکانی تا اسلامی بوده واقع شده است.

وی گفت:باپایان یافتن حکومت ساسانیان و برپایی حکومت اسلامی در ایران، این آتشکده نیز به مانند برخی دیگر از آتشکده‌های کشور تغییر کاربری پیدا کرد و گویا در دوره سلجوقیان به محلی برای برپایی مراسمات مذهبی تبدیل شده است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب بابیان اینکه درحال حاضر تنها چهار پایه تاق‌های این بنای تاریخی سالم مانده، عنوان کرد: حدود دومتر از ارتقاع بنا در زیر خاک مدفون است. البته مردم محلی پس از وقوع انقلاب نیز به واسطه پیشینه این مکان در برگزاری مراسم مذهبی در فضای داخل چهارپایه تاق یک گنبد ساختند که در زمان جنگ گنبد فرو ریخت و اکنون بقایای آن وجود دارد.

وی افزود: تاکنون هیچ کاوشی در این آتشکده صورت نگرفته و تمام اطلاعاتی که از آن بدست آورده ایم، حاصل بررسی‌های مختلف انجام شده است.

ادیب در ادامه به تقدس و اهمیت دشت گیلانغرب در زمان اشکانیان و ساسانیان اشاره کرد و گفت: دشت گیلانغرب به واسطه روئیدن درخت مورت که از درختان مورد تقدس در دین زرتشت است، از نظر مذهبی مورد توجه واقع بوده و به این دلیل حدود شش آتشکده به فاصله تنها ۱۳ کیلومتر از هم در داخل این دشت ساخته شده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر آتشکده خالوخالو، دیگر آتشکده مهم این دشت آتشکده سراب مورت است که در جوار کاخ اربابی ساخته شده و از طریق پلی تاریخی به هم وصل شده اند که در طول زمان این پل از بین رفته است.

به گفته این مسئول طی سنوات گذشته کاوش‌های باستان شناسی در کاخ اربابی و آتشکده سراب مورت انجام گرفته که منجربه نتایجی و کسب آثاری از دوره اشکانی در این دو بنا شده است.

وی آتشکده تپه خورشید موالی را از دیگر آتشکده‌های مهم دشت گیلانغرب دانست که تاکنون روی آن کاوشی انجام نگرفته است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان گیلانغرب ادامه داد: این آتشکده از جمله آتشکده‌هایی است که در دوره اسلامی روی آن تغییر کاربری انجام نشده و در فاصله نزدیک آن نیز درختان مورت را می‌توان مشاهده کرد.

وی همچنین از آتشکده قلا، چیا ولگه و قدمگاه عباس یا چهارقوله به عنوان دیگر آتشکده‌های مهم دشت گیلانغرب نام برد.