مطلع الفجر17:41 - 1397/09/27
آیا کرمانشاه به لیست مناطق جنگی برمی‌گردد؟

ضرورت هم‌صدایی مسئولان استان برای 'افزایش حقوق' کرمانشاهی‌ها/ گیلانغرب مهجور مانده درلیست مناطق جنگی

مطلع الفجر:کتاب جنگ تحمیلی در کرمانشاه باز و بسته شده و «سینه ستبر ایران اسلامی» مملو از زخم‌های ایثارگرانه است؛ اکنون اما بخش بزرگ این استان از لیست مناطق جنگی خط خورده و از یک حق بزرگ محروم شده است.

به گزارش مطلع الفجر براساس بند الف ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، با هدف جبران عقب ماندگی‌های استان‌های مناطق عملیاتی دفاع مقدس، ستاد کل نیروهای مسلح موظف شده که محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را اعلام کند.

ستاد کل هم آذر ماه 1396 به این قانون عمل کرد و مناطقی از 6 استان آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، بوشهر و کرمانشاه را به عنوان مناطق جنگی دوران دفاع مقدس تعیین و به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام کرد.
این ستاد در نامه خود، مناطق عملیاتی دفاع مقدس را به 2 بخش «مناطق جنگی» (که مورد تصرف یا بشدت در حال بمباران و گلوله باران بوده) و «امنیتی درگیر» (که حضور ضدانقلاب و درگیری های مداوم در این مناطق موجب عقب ماندگی های آنها شده) تقسیم کرده است.
آنچه در این میان تامل برانگیز است اینکه ستاد کل نیروهای مسلح، استان کرمانشاه را با تنگ‌ نظری و سختگیری بررسی کرده؛ یعنی از 10 شهرستانی که به طور مستقیم در معرض جنگ تحمیلی قرار داشته اند، چهار شهرستان را از لیست مناطق جنگی خارج کرده است و در لیست مناطق امنیتی درگیر هم فقط نام اسلام آباد غرب و بخش کوزران را اضافه کرده است به طوری که تنها 25 درصد مردم جنگ‌ زده استان در لیست مناطق جنگی باقیمانده اند.

** ایلام و اهواز آری، کرمانشاه نه
براساس اعلام ستاد کل نیروهای مسلح، شهرستان‌های پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر، سرپل ذهاب و قصرشیرین در لیست مناطق جنگی دوران دفاع مقدس قرار دارند و خبری از شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و دالاهو در این فهرست نیست.
از سوی دیگر مراکز استان های ایلام، خوزستان و بوشهر به عنوان مناطق جنگی در لیست ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته‌اند.
این در حالی است که طبق اسناد و شواهد متعدد چهار شهرستان کرمانشاه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و دالاهو به صورت مستقیم در جنگ تحمیلی درگیر بوده و صدها بار موشک باران شده اند.
هنوز زخم گازهای خردل و اعصابی که صدام روی سر اهالی دالاهو و گیلانغرب ریخت، باز است و صدای خِس ‌خِس ریه مردمان این دیار اجازه فراموشی خاطرات تلخ جنگ را نمی دهد؛ حملات شیمیایی که نزدیک چهار هزار شهید و جانباز بجا گذاشت.

** محرومیت 70 درصد کرمانشاه از افزایش حقوق و بودجه ویژه
قرار نداشتن نام چهار شهرستان استان کرمانشاه در لیست مناطق عملیاتی نه تنها به معنی نادیده گرفتن خسارت‌های سنگین، ایثارگری و مقاومت جانانه مردم این دیار در مقابل موشک‌ باران و تهاجم دشمن بعثی است بلکه محروم کردن آنان از مزایای ماده 112 قانون برنامه پنجم توسعه نیز هست.
براساس بند پ این قانون «دولت موظف است ردیف متمرکزی را در قوانین بودجه سنواتی به جبران عقب ‌ماندگی‌ها و ارتقای شاخص‌های برخورداری مناطق موضوع این ماده اختصاص دهد، به گونه‌ای که این شاخص‌ها سالانه 10 درصد افزایش یافته و به سطح متوسط شهرستان‌های برخوردار کشور برسد.»
همچنین براساس بند ث ماده 112 «سازمان و سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است اعتبار لازم را برای اعمال سقف فوق العاده پیش بینی شده در بند یک ماده ٦٨ قانون مدیریت خدمات کشوری برای کارکنان شاغل در این مناطق تأمین و اعمال و احکام پرداخت مزایای شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس را صادر کند.»
بند یک ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری به افزایش دست کم 20 درصدی حقوق کارمندان مناطق جنگی اشاره دارد: «فوق‌العاده مناطق کمتر توسعه ‌یافته و بدی آب و هوا برای مشاغل تخصصی که شاغلین آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر می‌باشند تا به میزان 25 درصد امتیاز حقوق ثابت و برای سایر مشاغل تا 20 درصد حقوق ثابت هرکدام از کارمندان واجد شرایط پرداخت خواهد شد.»
در واقع حذف چهار شهرستان جنگ ‌زده استان کرمانشاه با جمعیت یک میلیون و 350 هزار نفری به معنی «محرومیت آنها از رشد سالانه 10 درصدی شاخص‌های توسعه و افزایش حقوق 25 درصدی کارکنان» است.

** چرا کرمانشاه خط خورده است؟
نخستین و آخرین زخم‌های صدام بر پیکر کرمانشاه زده شد؛ استانی که پیش از همه درگیر دفاع مقدس شد و برگ آخر کتاب جنگ هم آنجا ورق خورد.
اولین تیرهای دشمن بعثی سینه مردم کرمانشاه را نشانه رفت، نخستین بمب ها بر سر آنان فرود آمد، هشت هزار بار صدای آژیر حمله در کرمانشاه بلند شد و یک هزار و 300 بار بمب و موشک، خانه و کاشانه مردم این خطه را زیر و زبر کرد.
ساکنان دروازه کربلا اما هرگز سنگر را رها نکردند و برای حفظ دین و وطن، 9 هزار و 800 شهید، دست کم 22 هزار جانباز، حدود چهار هزار شیمیایی و هزار و 797 آزاده تقدیم کردند. سه هزار و 500 نفر از شهدای استان شهید بمباران بوده اند و گیلانغرب کرمانشاه دومین شهر مقاوم کشور لقب گرفته است.
بر پایه این ایستادگی و ایثارگری جانانه بود که رهبر معظم انقلاب در سفر مهر ماه سال 1390 به استان کرمانشاه، لقب «سینه ستبر ایران اسلامی» را به این استان داد.
معیارهای ستاد کل نیروهای مسلح اما به گونه‌ای است که کرمانشاه جایی در لیست مناطق جنگی نداشته باشد.
آنچنان که نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد، «ستاد کل نیروهای مسلح معتقدند که اگر معیار را بمباران‌ها بگذاریم، تهران هم منطقه جنگی می شود گویا آنها یک برد توپخانه و یک معیارهای نظامی در نظر گرفته‌اند.»
عبدالرضا مصری در گفت و گو با هفته نامه محلی صدای آزادی افزود: خودم به طور شخصی به ستاد کل مراجعه و عرض کردم تکلیف ما را با این فرمایش های مقام معظم رهبری روشن کنید که فرمودند کرمانشاه سینه ستبر ایران اسلامی بوده است، این سینه ستبر جلوی بعثی ها را گرفت و ایستاد؛ اگر قرار هست که فرمایش ایشان مصادیق عینی پیدا کند، مشخص کنید.
دیگر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: شهر کرمانشاه که هزار و ۳۰۰ بار هدف موشک و جنگنده های دشمن بعثی قرار گرفته چرا نباید به عنوان منطقه جنگی معرفی شود؟
سید قاسم جاسمی روز 25 آذر در صحن خانه ملت افزود: حداقل توقع ما از ستاد کل نیروهای مسلح این است که کرمانشاه را به فهرست مناطق جنگی اضافه کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه هم گفت: دشمن در جنگ تحمیلی تا مرز 45 کیلومتری شهر اهواز پیشروی کرده بود اما نفوذ آنان به استان کرمانشاه تا 32 کیلومتری مرکز استان بوده و این نشان می‌دهد که کرمانشاه باید در لیست مناطق جنگی قرار بگیرد.
حبیب الله وفایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اهمیت قرار گرفتن شهرستان های جنگ‌ زده کرمانشاه در لیست مناطق جنگی مزایای زیادی برای استان دارد که یکی از مهمترین آنها افزایش پرداختی ها و طبعا جذب و ماندگاری نیروهای متخصص در استان و جلوگیری از مهاجرت آنهاست.
وفایی در عین حال از تلاش و پیگیری برای قرار گرفتن شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب، دالاهو و گیلانغرب در لیست مناطق عملیاتی خبر داد و گفت: اگر ستاد کل نیروهای مسلح لیست خود را اصلاح کند، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور هم حمایت های بودجه ای و افزایش حقوق را در احکام حقوقی کارکنان این شهرستان ها اعمال می کند.

** ضرورت پیگیری هماهنگ نمایندگان و مدیران استان
تعدادی از مسئولان ارشد استان در سه ماه اخیر پیگیری هایی برای احقاق حق استان کرمانشاه و ورود دیگر شهرستان های جنگ ‌زده آن به لیست مناطق جنگی انجام داده اند؛ دیدار یک ماه پیش اعضای مجمع نمایندگان استان با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همین راستا بود.
تاکنون اما اتفاق خوشحال کننده‌ای در این باره نیفتاده و انتظار عمومی مردم استان کرمانشاه همچنان ادامه دارد.
بی شک تا زمانی که مطالبه این حق قطعی برای استان به صورت جسورانه، مستمر و هم ‌صدا ادامه پیدا نکند، نمی توان به نتیجه ‌بخش بودن اعتراض‌ها و پیگیری‌های جسته و گریخته از ستاد کل نیروهای مسلح امیدوار بود.
بر این اساس هماهنگی و انسجام نمایندگان استان در مجلس، مدیران ارشد اجرایی، فرماندهان نظامی و فعالان و نخبگان سیاسی و اجتماعی استان در این مطالبه ‌گری ضروری است؛ همچنین چهره‌های ملی و رسانه‌های استان نیز نباید اجازه فراموشی این حق بزرگ را بدهند.
اهمیت این موضوع برای کرمانشاه که بیشترین بیکار کشور را دارد و سطح درآمد مردمش همواره کمتر از میانگین کشوری کمتر بوده است، دوچندان به نظر می رسد./ ایرنا