مطلع الفجر09:40 - 1397/09/21
استاندار کرمانشاه:

بازارچه های مرزی از نمادهای شأن یک کشور در مناسبات بین المللی هستند+ تصاویر

مطلع الفجر:وزارت راه و شهرسازی باید به محور گیلانغرب-سومار به عنوان یک پروژه ملی از محل منابع ملی ورود پیدا کند، چرا که عموم کشور از مواهب مرز بهره‌مند می شوند.

 بازونداستاندار کرمانشاه در نشست مفصل بررسی مشکلات بازارچه مرزی سومار در محل این بازارچه  و با حخضور مدیران کل استانی و با حضور نماینده مردم شهرستان گیلانغرب ، قصر شیرین و گیلانغرب  گفت:وزارت راه و شهرسازیباید به محور گیلانغرب-سومار به عنوان یک پروژه ملی از محل منابع ملی ورود پیدا کند، چرا که عموم کشور از مواهب مرز بهره‌مند میشوند و تلقی تامین منابع از بودجه عمرانی استانی برای آن باید اصلاح شود.
 
وی گفت: درد‌‌دل و مطالبه رانندگان و ترخیص‌کارانی که در محور گیلانغرب-سومار تردد میکنند، موضوع بهسازی جاده است که باتوجه به حجم کالاهایی که از این محور و بازارچه صادر میشود، مطالبه‌ای صحیح و به حق است. 
 
 بازوند گفت: به معاون عمرانی استانداری مأموریت داده میشود که با اعتبار ۱۵ میلیارد تومان به صورت ویژه موضوع بهسازی این محور را اجرایی کند. با وجود محدودیتها بخاطر منافع مردم استان، نیمی از این مبلغ را از محل منابع استانی به هر شکل ممکن تأمین میکنیم و توقع داریم که مابقی را نیز وزارت راه و شهرسازی در اسرع وقت تامین نماید.
 
وی بیان کرد: بازارچه ها و‌ پایانه‌های مرزی از نمادهای شأن یک کشور در مناسبات بین المللی هستند. اینکه یک بازارچه مرزی و پررونق درقواره بازارچه مرزی سومار فاقد نمازخانه باشد در شأن شهروندان ما نیست. سازمان همیاری شهرداری های استان باید طی یک ماه نمازخانه مناسبی در بازارچه مرزی سومار احداث کند.
 
وی گفت: معاون عمرانی استانداری موضوع ساماندهیبازارچه مرزی سوماررا به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد  و گزارش آن را به صورت مستمر ارائه نماید.
 
بازوند گفت: سامانه ها و زیرساختهای مخابراتی موجود برای رونق بازارچه مرزی سومار جوابگو نیست و میبایست برای تقویت این حوزه،  هماهنگی‌های لازم بین ارتش و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته و تا پایان سال اجرایی شود.
 
وی ادامه داد:بخشی از مشکل آب در بازارچه مرزی سومار نشأت گرفته از وضعیت اقلیمی منطقه است. برای ساماندهی موضوع باید با یک برنامه ریزی جامع، موضوع تأمین آب شرب و آب بهداشتی غیرشرب از هم تفکیک شده و عملیات آبرسانی باید به صورت مستمر و منظم از طریق تانکر و تأمین آب معدنی، و آب بهداشتی نیز از طریق منابع آبی موجود در منطقه تأمین شود.
 
وی افزود:برق مبنای خدمات رسانی در عرصه های دیگر است و با اختلال آن ارائه خدمات‌در دیگر عرصه ها نیز کاملا مختل میشود. معاون عمرانی پیگیری کند که ادارات کل و شرکتهای حوزه وزارت نیرو باید تدابیر لازم را برای تأمین برق اضطراری بازارچه مرزی سومار اتخاذ نمایند.