مطلع الفجر08:43 - 1397/06/13
به مناسبت روز جهانی تعاون؛

تعاونی ها و مفهوم تعاون، یکی از ابزارهای توسعه است

مطلع الفجر: تعاونی ها و مفهوم تعاون، یکی از ابزارهای توسعه بوده است که در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفته است.

 مطلع الفجر/تعاون در دوره‌ای که نابرابری درآمد در جهان رو به افزایش است، راهکاری برای رفع نابرابری است. اصول و ارزش‌های جهانی تعاون، آن را از سایر اشکال کارآفرینی جدا کرده و با رفع هرگونه تبعیض، به همه افراد امکان مشارکت می‌دهد.

برابری برای سرمایه گذاری، مشارکت و ادارۀ دموکراتیک در تعاون، امکان مشارکت همه برای ایجاد ثروت و حذف فقر را ایجاد می‌کند. تعاونی‌ها، مدلی از اقتصاد اجتماعی ایجاد کرده‌اند که که به‌جای سرمایه محوری، مردم محور هستند. از این رو با عدم تمرکز بر روی سرمایه، توزیع عادلانۀ ثروت را امکان‌پذیر کرده‌اند.

خصوصیت بارز دیگر تعاون، حضور در قسمت‌هایی است که بازار سرمایه امکان حضور در آنجا را ندارد. تعاونی‌ها به واسطه پذیرش اصل «نگرانی برای جامعه» از اصول هفت‌گانه تعاون، به توسعۀ پایدار جوامع در زمینه‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی متعهد هستند.

تعاونی‌ها تلاش می‌کنند تا مزایای مدل اقتصادی اجتماعی تعاون را به مردم جهان معرفی و به آنها هدیه کنند. اصول و روش‌ تعاون، نابرابری‌های حاصل از جهانی سازی را تعدیل می‌کند.

تعاونی‌ها، سازمان‌های خیریه نیستند، بلکه با شیوۀ مردم‌سالارانه خود، و با ارائه خدمات متنوع به اعضا، به رشد آن‌ها کمک می‌کنند. طبق گزارش  World Co-operative Monitor، ۳۰۰ تعاونی‌های بزرگ جهان، بیش از ۲.۵ هزار میلیارد دلار درآمد داشته‌اند و بیش از ۲۵۰ میلیون نفر از طریق تعاون امرار معاش می‌کنند.

به همین دلیل یونسکو، تعاون را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسانده است.

در این روز تعاونی‌ها، اتحادیه‌ها و اتحادیۀ جهانی تعاون، همه را به تعاون در سراسر جهان دعوت می‌کنند تا بر مشکلات ناشی از نابرابری غلبه کنند و متعهد به ایجاد برابری در جوامع خود و جلب مشارکت برای ساختن جهانی بهتر می‌شوند.