مطلع الفجر12:25 - 1397/03/08
طوق "خام‌فروشی" بر گردن معادن زاگرس؛

برداشت 50 تا 60 تنی قیرطبیعی از معادن کرمانشاه/ نبود فرآوری، دست و پای رونق قیرطبیعی را بسته است+ تصاویر

مطلع الفجر: با وجود معادن عظیم قیر طبیعی درگیلانغرب، نبود تکنولوژی فرآوری و رکود دربازار فروش دست و پای توسعه این محصول راهبری را بسته است.

به گزارشمطلع الفجر؛ایران یکی از معدود کشورهای دارای ذخایر قیر طبیعی است، به طوری که با حدود ۱۵درصد ذخایر به‌عنوان سومین دارنده ذخایر قیر طبیعی جهان، مطرح است و ۱۵میلیون تن از این ذخایر را در خود جای داده است؛ از این میزان ۷۰درصد قیر طبیعی در استان کرمانشاه  و شهرستان گیلانغرب است که درحال استخراج است.

البته استخراج این ماده معدنی به دلایلی چون رکود، بروز نبودن ماشین‌آلات و کاهش قیمتنفتدر سال گذشته با بی‌رونقی همراه بوده است، اما فعالان این حوزه با توجه به شرایط موجود از برخی چالش های از جمله نبود زیر ساختهای فراوری این محصول ارزشمند گله مند هستند.

http://www.matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/DSC020791.jpg

نبود فر آوری دست و پای رونق قیر طبیعی را بسته است
ماشین‌آلات و بروز شدن آنها همواره می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار بر صنایع معدنی به‌شمار رود و باید گفت  در بخش معدن، تامین ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز میتواند علاوه بر رشد قیمت محصولات فر آوری شده رونق امیدوار کننده ای را به بازار  معدن داران و فعالان این حوزه دهد .

http://www.matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/Gilsonite2002221.jpg
 یکی از نقاط قوت بخش معدن بهرمندی از حضور سرمایه‌گذاران خارجی در معادن قیر طبیعی استان و شهرستان گیلانغرب است البته در این مسیر نیز استفاده از تسهیلات در قالب فاینانس برای توسعه فعالیت‌های معدن و صنایع معدنی فراهم کردن زمینه  برای بروز کردن ماشین‌آلات حوزه معدن  و تحقق امر فر آوری به عنوان حلقه گم شده توسعه معادن قیر طبیعی  فراهم کرد .
نبود بازار فروش هم دردی دیگر بر پیکرهبازار قیر طبیعی

جهانبخش مرجانی رئیس انجمن صنفی معادن قیرطبیعی گیلانغرب  در گفتگویی  از رکود در بازار فروش خبر داد و اظهار نمود:دلیل اصلی رکودمعادننبود بازار فروش است.

وی گفت: نبود امکان فرآوری از دیگر مواردی است که باعث می‌شود بازارقیرطبیعیرونق چندانی نداشته باشد.

مرجانی افزود:عدم فرآوری قیرطبیعی در شرایطی است که می‌توان از قیرطبیعی 70 تا 80 نوع ماده مرتبط به دست آورد و ارزش افزوده آن را چند برابر کرد.

IMG_01035

وی افزود: در گذشته 30 معدن فعال قیرطبیعی داشتیم که اکنون تنها هفت تا هشت معدن از این تعداد فعال است.

 بر اساس آمار رسمی صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه ، 75 درصد از قیر طبیعی کشور در معادن قیر شهرستان گیلانغرب استخراج می شود این در حالی است که  این صنعت  و محصول راهبری از دو درد مزمن بنام عدم وجود تکنولوژیهای فرآوری و  دسترسی به بازارهای فروش داغ، رنج می برد .

شهرستان گیلانغرب در غرب استان کرمانشاه با 72 هزار نفر جمعیت در دو بخش مرکزی و گواور است  بیش از 30 فقره معدن  قیر طبیعی دارد.