مطلع الفجر15:35 - 1397/01/05
رئیس برنامه و بودجه کرمانشاه:

امهال وام‌های زلزله ‌زدگان تا آخر بهار نهایی می‌شود

مطلع الفجر:رئیس سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه از اجرایی شدن مصوبه امهال وام‌های بانکی آسیب دیدگان زلزله استان از 21 آبان 96 خبر داد اما گفت: وضعیت کسانی هم که دچار خسارت غیرمستقیم شده‌اند تا آخر بهار 97 مشخص می‌شود.

مطلع الفجر/مردم خانه ای برایشان نمانده است اما بانک‌ها می گویند بیا قسط بده'؛ این انتقاد هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه از بانک هایی بود که در روزهای نخست پس از زلزله، با ارسال پیامک به زلزله زدگان دنبال نقد کردن وام‌هایشان بودند.
بعد از این بود که زمزمه مهلت دادن به زلزله زدگان برای پرداخت اقساط بانکی مطرح شد و با سفر ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و سپس اظهارات نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی جدی شد.
سرانجام اواسط آذر ماه هیات دولت با استمهال 2 ساله وام های بانکی زلزله زدگان کرمانشاه موافقت کرد و موجی از شادی را به استان آورد؛ مصوبه ای که البته پر از ابهام و سوال بود.

**اصل مصوبه چه بود؟
در جلسه 26 آذر بین استاندار کرمانشاه و مدیران عامل بانک های استان برخی ابهامات رفع و مقرر شد که همه بانک ها و موسسات دولتی و غیردولتی و پست بانک تا آخر همین ماه لیست افرادی را که در شهرستان‌های گیلانغرب، قصرشیرین، سرپل ذهاب، دالاهو، اسلام‌آبادغرب، ثلاث و باباجانی، جوانرود، روانسر و پاوه و 2 بخش ماهیدشت و کوزران (از توابع شهرستان کرمانشاه) تا قبل 21 آبان (زمان وقوع زلزله) تسهیلات بانکی دریافت کرده اند، تهیه و به اداره کل مدیریت بحران استانداری ارسال کنند تا اسامی افراد مورد تایید برای امهال 2 ساله تسهیلات اعطایی به بانک های استان معرفی شوند.
اما هنوز اینکه 'آیا همه ساکنان شهرهای مورد اشاره و همه وام ها شامل این مصوبه می شوند؟' مهمترین سوال مردم بود.
رضا محمودیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه 30 آذر پاسخ این سوال را داد و به ایرنا گفت: تمام ساکنان این شهرستان ها و همه وام های دریافتی آنان تا زمان وقوع زلزله 21 آبان شامل این مصوبه می شود.

**تلاش برای استانی کردن امهال
از سوی دیگر استاندار و نمایندگان استان در مجلس به دنبال توسعه مصوبه امهال به همه استان کرمانشاه بودند؛ تلاشی که یک امیدواری مضاعفی را در کرمانشاه ایجاد و انتظارها از دولت را دو چندان کرد.
استدلال آنان این بود که فضای کسب و کار در کل استان کرمانشاه با وقوع زلزله به هم ریخته است و امهال 2 ساله بانک ها می تواند مرهم موثری بر زخم های بیکارترین استان کشور باشد.
این مصوبه امیدبخش نه تنها به نتیجه نرسید که حتی اجرای مصوبه امهال در باره مناطق زلزله زده هم با شرط و شروطی همراه شده است.
البته همچنان بحث و رایزنی در باره جزئیات این طرح بین استانداری کرمانشاه و بانک مرکزی ادامه دارد و تصمیم نهایی گرفته نشده اما به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه کرمانشاه 'کل مانده تسهیلات اعطایی بانک ها به مردم استان حدود 120 هزار میلیارد ریال است و اگر دولت بخواهد مصوبه امهال وام های بانکی را در کل استان اجرا کند، باید اعتباری بیش از 40 هزار میلیارد ریال پرداخت کند که هزینه گزافی است.'
طهمورث الیاسی بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: فقط افراد و واحدهای خسارت دیده در زلزله با تایید مدیریت بحران استانداری کرمانشاه شامل مصوبه استمهال وام های بانکی می شوند.

**تقسیم وام‌ها به زیر و بالای 500 میلیون ریال
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز با تایید سخنان الیاسی به ایرنا گفت: گرچه طبق قانون فقط افراد آسیب‌ دیده مشمول مصوبه امهال می‌شوند اما نظر استاندار کرمانشاه این است که به دلیل آسیب های روحی، روانی و اقتصادی وارد شده، تمام وام های زیر 500 میلیون ریال در مناطق زلزله زده استمهال شود.
به گفته رضا محمودیان، در باره وام های بالای 500 میلیون ریال هم بررسی و جمع بندی جداگانه‌ای صورت می گیرد و براساس خسارت های وارده به افراد تصمیم گیری می شود.

**آسیب دیده‌ها قسط ندهند
در عین حال رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه تاکید کرد که امهال وام های بانکی برای کسانی که به صورت مستقیم از زلزله 21 آبان 96 متضرر و دچار آسیب شده اند، از همان تاریخ، آغاز شده و همه آسیب دیدگان مورد تایید مدیریت بحران استانداری تا 21 آبان 1398 از پرداخت قسط وام معاف هستند.
او در باره موضوع فشار برخی بانک ها به زلزله زدگان برای پرداخت اقساط نیز گفت: هیچ فشاری به آسیب دیدگان برای پرداخت اقساط وجود ندارد و اگر بانکی از زلزله زدگان قسط دریافت کند، مردم مشخصات آن را اعلام کنند تا پیگیری کنیم.

**تا آخر بهار موضوع امهال نهایی می شود
الیاسی همچنین گفت: به برخی افراد هم خسارت های غیرمستقیم وارد شده که تایید آن بر عهده کمیته ای متشکل از مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، فرمانداری شهرستان مربوطه و بانک های عامل است.
او از تلاش برای تهیه مصوبه تامین مالی امهال وام های بانکی زلزله زدگان خبر داد و گفت که پیش‌ نویس این مصوبه در دست تهیه است و در فروردین ماه به هیات دولت پیشنهاد می شود و تا پایان بهار 97 به تصویب دولت خواهد رسید تا تکلیف همه زلزله زدگان مشخص شود.
حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری روز 29 اسفند 96 در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه در این باره گفت: موضوع امهال وام به زلزله زدگان در دولت مطرح می شود.

**بستگی به بودجه تخصیصی دارد
حسن سلیمانی، عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه هم اسفند 96 در باره نحوه اجرایی شدن مصوبه امهال وام های بانکی گفت: در قانون مربوط به امهال وام های بانکی قید شده است که محدوده اجرای آن به میزان بودجه سنواتی باشد و وعده های فراتر از این موضوع قابلیت اجرا شدن ندارد زیرا قابلیت اجرایی وعده‌ها صرفاً بر مبنای بودجه سنواتی و وجود ردیف بودجه خواهد بود در غیر این صورت در حد یک وعده باقی می ماند.
به گفته این نماینده مجلس، امهال 2 ساله وام ها در بودجه 97 تصویب شده اما سقف آن بستگی به میزان تخصیص این بودجه از طرف دولت دارد و هنوز جزئیات آن مشخص نیست.
براساس اعلام استانداری کرمانشاه، میزان وام پرداختی در مناطق زلزله زده که مشمول امهال می شود، 45 هزار میلیارد ریال است که در این 2 سال 10 هزار و 500 میلیارد ریال سود به آن تعلق می گیرد.
اکنون بخشی از آسیب دیدگان زلزله کرمانشاه و کسانی که وام های بالای 500 میلیون ریال گرفته اند، چشم انتظار مصوبه نهایی دولت هستند و امیدوارند که اسم شان در لیست نهایی باشد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند./منبع ایران