مطلع الفجر10:19 - 1396/12/14
آزادی های مُعضل آفرین؛

نقش حجاب در تحکیم بنیان خانواده

مطلع الفجر:اگرچه به نظر می رسد نداشتن حریم و حجاب یک آزادی صوری به افراد خانواده می دهد ولی زمانی که به بطن این خانواده ها رجوع می کنید اضطراب و نگرانی زن و شوهر و فرزندان نسبت به هم چشم گیر است.

 مطلع الفجر-مریم السادات موسوی/ مساله پایداری و حفظ ارکان خانواده امروز ذهن بسیاری از کارشناسان اجتماعی را به خود مشغول کرده است وجود جامعه ای سالم در گرو وجود خانواده ای سالم است. بنابراین توجه به تحکیم خانواده و حفظ ارکان نهاد خانواده بسیار ضروری است.

از دید جامعه شناسان و روان شناسان خانواده سالم، خانواده ای است که همانند یک سازمان اجتماعی دارای ویژگی هایی چون سلسله مراتب، رهبری، قانون و نظم و… دیگری است که می تواند تا به کار بردن راهکارهایی صحیح در موارد حساس و بحرانی خانواده  را از آسیب ها محافظت کند.

یکی از عواملی که می تواند به حفظ حریم خانوادگی کمک کند، تعریف و حفظ چهارچوب خانوادگی است، اینکه اعضا خانواده ضمن حمایت مالی، عاطفی، جسمانی و روحی بتوانند دارای امنیت و اعتماد متقابل باشند. در این صورت است که حفظ حریم خانواده معنا دارد.

در خانواده هایی که مبانی ارزشی و اخلاقی رعایت می شود و افراد با آرامش خیال از حمایت اعضا دیگر خانواده برخوردار هستند و بالعکس در خانواده هایی که این امر سبک شمرده می شود، براساس تحقیقات انجام شده در این خصوص اعتماد لازم وجود ندارد و افراد خانواده مدام با دیدی تردید آمیز به یکدیگر می نگرند و اینگونه انسجام خانواده در معرض خطر قرار می گیرد.

رعایت عفاف در خانواده، به رشد اعتماد میان زن و شوهر و فرزندان کمک می کند و در این صورت پدرو مادر و فرزندان هر کدام به جای مراقبت از یکدیگر در مقابل خطرهای احتمالی موجود در جامعه به فکر اعتلای مهارت و نقش خود هستند تا بتوانند خانواده ای سالم و آرام داشته باشند.

اگرچه به نظر می رسد نداشتن حریم و حجاب یک آزادی صوری به افراد خانواده می دهد ولی زمانی که به بطن این خانواده رجوع می کنید اضطراب و نگرانی زن و شوهر و فرزندان نسبت به هم چشم گیر است.

متاسفانه این افراد مدام در حال چک کردن گوشی های همراه هم و مکالماتشان با دیگرانند که مبادا خطایی رخ دهد، یا همواره نگران کوچکترین عملکرد فرزندان هستند که خطری  آنان را تهدید نکند، غافل از اینکه ریشه این معضل در خانواده  ها آزادی به ظاهر زیباست، اعتماد و ایمان را نسبت به هم مورد تهدید قرار داده است.