مطلع الفجر12:21 - 1396/10/17

امینی: حضور نام‌ها در جشنواره برایمان مهم بود

 

 
احمد امینی عضو هیات انتخاب جشنواره سی و ششم گفت: «به هر حال در این مجموعه و شرایطی که وجود داشت. حال و هوای جشنواره تجربه فیلمسازان و نام آنها برای جشنواره و حال و هوای حاکم بر آن مهم بود.
سینماسینما: احمد امینی عضو هیات انتخاب جشنواره سی و ششم گفت: «به هر حال در این مجموعه و شرایطی که وجود داشت. حال و هوای جشنواره تجربه فیلمسازان و نام آنها برای جشنواره و حال و هوای حاکم بر آن مهم بود. با توجه به این موارد سعی کردیم که به یک لیست ۲۲ تایی برسیم. این به این معنا نیست که فیلم هایی که بیرون ماندند کم ارزش بودند.»
 
امینی: حضور نام‌ها در جشنواره برایمان مهم بود 
 

به گزارش سینماسینما، احمد امینی یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره سی و ششم فیلم فجر بود. امینی تاکید زیادی بر حضور نام‌های بزرگ و حضور کارگردانان مطرح در جشنواره سی وششم دارد. او همچنین معتقد است فیلم اولی‌هایی که فیلم‌های خوبی ساخته بودند در جشنواره حضور پیدا کردند و فیلم آنها در بخش مسابقه پذیرفته شده است.

امینی درباره فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه گفت: «موضع اصلی هیات انتخاب در ابتدا اهمیت و توجه به فیلم‌های با کیفیت بود. با توجه به کیفیت فیلم‌ها و فضای سینمای ایران انتخاب‌هایی داشتیم. البته نباید این تصور به وجود آید فیلم‌هایی که بیرون مانده‌اند کم‌ارزش هستند یا کیفیت خوبی ندارند. به هر حال در این مجموعه و شرایطی که وجود داشت حال و هوای جشنواره، تجربه فیلمسازان و جضور نام‌های بزرگ برای جشنواره مهم بود. با توجه به این موارد سعی کردیم به فهرست ۲۲ تایی برسیم و این به آن معنا نیست که فیلم‌هایی بیرون مانده کم‌ارزش بودند. »

او ادامه داد: «مجموع نظر ما هفت نفر این ۲۲ فیلم بود. اختلاف نظرهایی هم این میان وجود داشت. به شخصه به چندین فیلم اعتقاد داشتم و مایل بودم در بخش مسابقه حضور داشته باشند، اما فقط نظر و رای من این میان ملاک نبود. به هر حال فقط ۲۲ فیلم حق حضور در بخش مسابقه را داشتند. امسال دست ما بسته بود، اما نباید از تصمیم درست دبیر جشنواره هم به سادگی عبور کنیم. باید یک روز این اتفاق رخ می‌داد و تعداد فیلم های بخش مسابقه به ۲۲ می‌رسید. هر سال تعداد فیلم‌ها تغییر می‌کند. سال‌های گذشته می‌دیدیم همه فیلم‌ها در بخش‌های مختلف نمایش داده می‌شدند که کار را سخت‌تر می کرد. فکر کنم امسال فیلم های شایسته و با کیفیت در بخش مسابقه حضور دارند.»

امینی درباره انتخاب نشدن فیلم «سراسر شب» ساخته فرزاد موتمن گفت: «این امکان را ندارم که درباره تک تک فیلم ها نظر بدهم. هر فیلمی باید حداقل چهار رای را کسب می‌کرد. فیلم‌هایی که هفت یا شش رای داشتند کمتر مورد بحث قرار می‌گرفتند چون به هر حال حضورشان قطعی بود، اما فیلم‌هایی که چهار یا پنج رای داشتند مورد بحث قرار می‌گرفتند و درباره آنها صحبت می کردیم. اما فیلم آقای موتمن چهار یا پنج رای نداشت بلکه تعداد رای‌ها کمتر بود.»

عضو هیات انتخاب جشنواره سی و ششم درباره حضور فیلم اولی‌ها گفت: «گاهی اوقات فیلمسازانی که چند فیلم ساخته‌اند عملکرد و تجربه‌شان در یک شرایط مساوی با یک فیلم اولی بهتر و محکم‌تر است. حتما فیلم یک کارگردان با تجربه نسبت به یک فیلم اولی از انسجام بهتری برخوردار است. البته موارد استثنایی هم هست. اگر شرایط ما مانند پارسال بود اوضاع برای فیلم اولی‌ها هم بهتر بود. البته فیلم اولی‌های خوب دیگری هم بودند که البته فیلم بعضی از آنها ناقص بود. اما در شرایط فعلی و مساوی همین سه فیلم توانستند به مسابقه راه پیدا کنند. فیلم «جن زیبا» نیز در هیات انتخاب به نمایش گذاشته نشد.»