مطلع الفجر11:22 - 1396/08/12

تحلیل غلط رویدادهای محرم و صفر با نگاه لیبرالیستی/ «اقامه حکومت حق» هدف قیام حسینی است

مطلع الفجر:نگاهی که در عزاداری این ایام و در منبرها معتقد است که باید صرفاً به بیان تراژدی عاشورا و اسارت اهل بیت در ماه صفر پرداخته شود و اجازه بیان اسلام سیاسی، انقلابی و مسائل سیاسی روز را نمی دهد؛ یک نگاه حداقلی و متحجرانه است.

مطلع الفجر-میثم نجمی/ هر ساله به ماه محرم و صفر ماه های حزن و اندوه اهل بیت علیهم السلام خصوصاً دهه اول محرم و ایام عاشورای حسینی ماه حزن انگیز صفر که یاد آور واقعه تلخ تاریخ در سال ۶۱ هجری و به بالای نی رفتن سر فرزند پیامبر اسلام (ص) و به اسارت رفتن خاندان اهل بیت علیهم السلام که می رسیم، تحلیل ها پیرامون علل وقوع پیامدها و اهداف و پیام های قیام امام حسین علیه السلام در محافل و فضای رسانه ای کشور و موضع گیری جریانات سیاسی بازار داغی دارد، ولی متاسفانه چند روزی است که شاهد تحلیل سطحی و مصادره به مطلوب کردن این واقعه بزرگ و درس آموز؛ توسط برخی از سیاسیون و کسانی که ادعای سیاست دانی دارند به نفع تفکرها و اهداف و اقدامات حزبی و جناحی خود که ایرادهای فراوانی نسبت به آن رویکردها وجود دارد، هستیم که جفایی بزرگ به این واقعه است.
نگاه ما باید به عاشورا نگاه سکولاریستی با برداشت های لیبرالی نباشد، نگاهی که در آن به زخم های تن امام می پردازد، به اهداف و پیام های واقعی آن و ساری و جاری بودن آن در طول تاریخ هم کاری ندارد، نگاهی که در عزاداری این ایام و در منبرها معتقد است که صرفا به بیان تراژدی عاشورا و اسارت اهلبیت علیهم السلام در ماه صفر بپردازد و اجازه بیان اسلام سیاسی و انقلابی و پرداختن به مسائل سیاسی روز را نمی دهد و یک نگاه حداقلی و سطحی و متحجر به آن دارد و یا نگاهی که روی به تحلیل و کج فهمی این واقعه دارد و جریانات تاریخی ماجرا را به نفع خود تحریف می کند یا غلط می فهمد.
ولی در واقع عاشورا یک حرکت برای به ثمر رساندن هدف غدیر بود. در غدیر که روز اکمال دین در قرآن کریم معرفی شده تکلیف دوران بعد از پیامبر (ص) و اعلام ولایت ولی خدا و جانشینی خود را مشخص کردند تا حکومت و انقلابی را که پیامبر اسلام آغاز کردند و هدف آن اهتزاز پرچم توحید و حکومت جهانی اسلام در سراسر دنیا توسط مکتب و حیانی اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین را به ثمر برسانند و برای رسیدن به این مقصد بعد از نبوت باید از مسیر ولایت و امامت به سرانجام می رسید ولی به دلیل شیطنت شیاطین و استکبار و جریان نفاق آن زمان که جهل و بی بصیرتی مردم آن زمان هم به کمکشان آمد و غدیر فراموش و تحریف شد و حکومت سکولار اموی در نتیجه آن وقایع بر کار آمد و اسلام راستین را به سمت اسلام سکولار سوق داد ولی غافل از آن که خدا اراده کرده است که این مسیر مقدس حکومت حق راستین به سرانجام برسد حتی اگر به گذر زمان هم نیاز داشته باشد و از این رو است در خطبه غدیر پیامبر (ص) وعده قیام فرزندش مهدی را داده و وعده فرج و حکومت جهانی اسلام را می دهد. ولی برای نیل به این مقصود فراز و نشیب ها نهفته است.

عاشورا و حرکت امام حسین (ع) در همین مسیر است و امام حرکت و قیام خود را آغاز نکردند مگر برای اقامه حکومت حق، مگر برای فراهم کردن زمینه ظهور اقامه کننده حق، نتیجه فراموشی غدیر شد عاشورا که شاید در نگاه ظاهری و سطحی شکست ظاهری و شهادت امام و یاران و اصحاب بود ولی در واقع پیروزی بزرگ بود. پیروزی خون بر شمشیر بود. عاشورا نقاب چهره تزویر بنی امیه را بر کند و پایه های حکومت باطل را لرزاند. عاشورا درس آزادگی و شجاعت و ایثار و فداکاری در راه اسلام سیاسی و اقامه حکومت حق بود، عاشورا یک شوک و یک روز و جریان زنده برای تمام حق طلبان تاریخ بود که حق را از باطل بازشناسند و با تمام هستی و وجود خود در راه تشکیل حکومت جهانی اسلام مقاومت و ایستادگی کند. عاشورا به درس مذاکره با باطل و بده و بستان رایج امروز نمی دهد. در عاشورا به اهل باطل نهیب زده می شود که از باطل دست بردارند و به حق بازگردند و به مذبذبان نصیحت می کند که به آغوش حق برگردند، در این شرایط یک نفر مانند حر بر می گردد و یکی مانند عمربن سعد نه؛ اسیر دنیا می شود.

همه حرکات امام برای اقامه حکومت حق است و ذره ای تساهل و تسامح و لبخند زدن و بده و بستان با اهل باطل صورت نمی گیرد. عاشورا روزی است به وسعت تاریخ، روزی که از آن باید تبری و مبارزه با استکبار و یزید زمان و تولی و یاری امام حق زمان و تلاش برای رسیدن به آن هدف مقدس آموخته شود که این پازل غدیر و عاشورا با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۵۷ یک قدم بزرگ به طرف حکومت جهانی اسلام برداشت که چه زیبا امام امت فرمودند: انقلاب ما تلالویی از عاشورا است و هدف آن زمینه سازی ظهور منجی است که امیدواریم به زودی به وقوع بپیوندد و پرچم از دست نائب امام زمان (عج) به دست صاحب اصلی نهضت حضرت حجت داده شود و حکومت جهانی حق شکل گیرد که همانا «جاء الحق و زهق الباطل».

پس عاشورا را در این پازل باید فهمید؛ غدیر، عاشورا، انقلاب اسلامی و ظهور؛ و با شناخت این سیر وظیفه ما در زمان حاضر مشخص می شود که عزاداری سید و سالار شهیدان باید احیا و معرفی اسلام ناب در برابر اسلام سکولاری و لیبرالی یا همان اسلام آمریکا باشد که همان تقویت و شناساندن مبانی انقلاب اسلامی که استکبار ستیزی و فریب دشمن نخوردن و حمایت از محرومان و مستضعفان و تقویت جبهه مقاومت و در کل شناخت اسلام ناب سیاسی برای تشکیل حکومت جهانی مهدوی باشد. امید است که بتوانیم در این مسیر مقدس گام برداریم…