مطلع الفجر14:27 - 1396/07/14
امام جمعه موقت گیلانغرب؛

قیام عاشوراى حسينى(ع) از اثرگذارترين حوادث تاريخ بشریت است

مطلع الفجر: امام جمعه موقت گیلانغرب گفت :حادثه كربلا و عاشوراى حسينى(ع) از اثرگذارترين حوادث تاريخ مى‌باشد كه جامعه اسلامى و جهان بشريت از بركات آن بهره‌هاى فراوانى برده است.

 به گزارشخبرنگار مطلع الفجر،حجت الاسلام  و المسلمین سید سیف اله موسوی  در خطبه های این هفته  مصلای مسجد جامع  گیلان غرب  اظهار داشت:مقامات اقليم كردستان عراق در شرايطى همه‌پرسى جدايى‌طلبى ازعراق را انجام دادند كه منطقه در موقعيت مناسبى قرار ندارد و همين امر موجب مخالفت كشورهاى منطقه با اين موضوع شده است.

وی ابراز داشت:همه‌پرسى استقلال كردستان به‌رغم اختلافات داخلى و مخالفت‌هاى خارجى، دوشنبه سوم مهرماه برگزار شدو اگرچه بازيگران منطقه‌ای ‌و بين‌المللى زيادى تلاش كرده‌اند تا مسعود بارزانى را براى توقف اين همه‌پرسى متقاعد كنند اما اين تلاش‌ها بدون نتيجه بود. خطیب نماز جمعه گیلان غرب افزود:به‌طورى‌كه بسيارى از كشورهاى دنيا در نشست اخير سازمان ملل اين اقدام اقليم كردستان را برخلاف ثبات و امنيت منطقه دانستند و حتى كشورهايى همچون عربستان كه رابطه مناسبى با دولت شيعى عراق ندارند، جدايى كردستان از عراق را موجب افزايش بحران داخلى و بى‌ثباتى منطقه‌اى دانستند.

حجت الاسلام موسوی گفت:باتوجه به اين‌كه پشت پرده اصلى اين حركت رژيم صهيونيستى ونظام استكبارى آمريكاى جنايتكار قرار دارد و نظام سلطه به‌دنبال‌ بى‌ثباتى منطقه غرب آسيا مى‌باشد، قطعا كشورهايى مثل جمهورى اسلامى ايران، تركيه وعراق (كه مرزهاى مشترك با اقليم دارند) ساكت نمى‌نشينند و حتما موضع مشترك و قاطعى در اين خصوص اتخاذ خواهند نمود.
وی همچنین  در ادامه خطبه ها به تشریح حماسه عاشورا،پرداخت  و اظهار داشت:حادثه كربلا و عاشوراى حسينى(ع) از اثرگذارترين حوادث تاريخ مى‌باشد كه جامعه اسلامى و جهان بشريت از بركات آن بهره‌هاى فراوانى برده است.

 وی تصریح کرد :ويژگى‌هاى شخصيتى و مبانى اعتقادى و فكرى پديدآورندگان و اقدامات انجام شده در عاشورا، استثنايى و بى‌نظيرند.

 امام جمعه موقت  گیلانغرب ابراز داشت:حادثه كربلا، دو صفحه دارد؛ يك صفحه آن، پر است از ظلم، جنايت، بی‌شخصيتى، پستى، مصيبت، زشتى و پلشتی که در اين صفحه، قتل‌عام انسان‌هاى‌ بى‌گناه- از سالخورده تا كودك شيرخوار- اسب بر بدن شهید تاختن، آب ندادن به انسان‌هاى تشنه، شلاق زدن زنان و كودكان‌ بى‌پناه و مصيبت‌ديده، سوار كردن اسيران بر شترهاى‌ بى‌جهاز و... را مى‌بينيم.


وی افزود:در صفحه ديگر اين حادثه- آن صفحه‌اى كه قهرمانش حسين‌بن على(ع) است- هرچه مى‌بينيم، زيبايى، حماسه، حق‌پرستى، عبادت و معنويت، مهربانى و كرامت انسانى است.

حجت الاسلام موسوی گفت:با نگاه كردن به اين صفحه از حادثه عاشوراست كه بشريت به خود مى‌بالد و براى رسيدن به مقام انسانيت اميدوار مى‌شود و امام حسين(ع) روح عاشورايى بودن را در همه انسان‌هاى آزادى‌خواه تاريخ زنده كرد.
   وی خاطر نشان کرد : دل‌هاى مؤمن، در پرتو درس‌ها و زيبايى‌هاى عاشورا، حسينى شدند تا به هنگام مقابله با دشمن، دچارترديد نشوند و از قدرت باطل و گستردگى جبهه زشتى‌ها و پليدى‌ها نهراسند و فقط به خدا توكل داشته باشند.

امام جمعه موقت گیلانغرب به  فرمایش گهر بار معروف امام حسین .ع. اشاره کرد و اذعان کرد :از امام حسين(ع) همان يك جمله «هَيْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» كافيست تا جهانى را چراغ هدايت، كليد سعادت، آفتابى گرمابخش و حيات جاودانه باشد.

وی تصریح کرد :در جاودانگی يك حماسه، عوامل متعددى ازجمله شخصيت و ويژگى‌هاى شخصيتى خالق حماسه، ياران و اطرافيان او و اقدامات انجام‌شده در جريان حماسه نقش مؤثرى دارند.

خطیب نماز جمعه امروز گیلانغرب افزود: در زمان حاضر و آينده نيز تأسى به زينب كبرى و امام سجاد(عليهما السلام) در رسالت عظيم پيام‌رسانى، تبيين و نشر حقايق عاشورا مهم‌ترين عامل ماندگارى مى‌باشد، در يك ضلع صفحه زيبايى‌هاى عاشورا، شخصيت‌ بى‌نظير سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) قرار دارد كه قله ايمان و عرفان و بندگى خداى رحمان است.

  حجت الاسلام موسوی گفت:در ضلع دوم اين صفحه عظيم، خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و ياران و همراهانى قرار دارند كه هركدامشان در اوج عشق و ايمان و دلدادگى به خدا و دين اسلام مى‌باشندکه همچنین در ضلع سوم نيز، زيبايى‌ها و اقدامات‌ بى‌نظير به‌وجود آورندگان وهمراهى كنندگان حماسه عاشورا را مى‌بينيم.

وی با اشاره به اینکه پيام‌هاى اخلاقى و تربیتی و سازنده مكتب عاشورا، مجموعه اى از زيبايى‌هاست اظهار کرد :زيبايى‌هايى كه راز ماندگارى و هدايت‌گرى حماسه عاشورا در آن نهفته است. بعضى از اين زيبايى‌ها عبارتند از:۱. ايثار؛ ۲. تكريم انسان؛ ۳. توكل؛ ۴. صبر و استقامت؛ ۵. عمل به تكليف الهى؛ ۶. حس مواسات؛ ۷. آزادگى ؛ ۸. فتوت و جوانمردى ؛ ۹. جهاد با نفس؛ ۱۰. شجاعت؛ ۱۱. عزت؛ ۱۲. غيرت؛ ۱۳. عفاف و حجاب؛ ۱۴. ادب و نزاكت؛ ۱۵. عشق به نماز که منشوری از زیبایی را خلق کرده است .