مطلع الفجر13:30 - 1396/06/22
روایتی از مبارزه با محرومیت ها؛

جَنگ در کرمانشاه تمام نشده است

مطلع الفجر:مبارزه در کرمانشاه با وجود گذشت سال ها از دفاع مقدس تمام نشده بلکه جنسش فرق کرده است.

 مطلع الفجر /چه کسی می گوید که جنگ و مبارزه پایان یافته است؟ مبارزه هنوز هم در استان کرمانشاه ادامه دارد. ۸ سال در برابر دشمن بعثی دفاع شد اما امروز دشمن جنسش فرق دارد. او دیگر انسان نیست. دشمن امروز محرومیت هایی است که در سراسر استان کرمانشاه به چشم می آید؛ روستاهایی هستند که در محرومیت مطلق قرار دارند و این است داستان مبارزه امروز در کرمانشاه.

برای یافتن محرومیت در استان کرمانشاه لازم نیست که خیلی به خود سختی داد. کافی است که یک سر به روستاهای استان زده شود تا عمق محرومیت را با چشم دید. روستانشینانی هستند که طعم تلخ محرومیت را سال هاست می چشند و چشم انتظار حل مشکل خود هستند.

اما در میان بی توجهی های مسئولین، روستانشینان تنها نیستند. همانطور که در دوران دفاع مقدس در کنار دفاع مردم روستاها و عشایر، رزمندگانی بودند که با دشمن بعثی مبارزه کنند، امروز هم افرادی هستند که به جنگ با محرومیت در استان کرمانشاه آمده اند. گروه هایی که روزها به این استان می آیند و با صرف انرژی، وقت و هزینه، برای رفع محرومیت تلاش می کنند.

مبارزه هیچ فرقی نکرده است. همانطور که درب گلستان شهادت به روی رزمندگان مدافع خاک در دوران دفاع مقدس باز بود، امروز هم گویا باز است. چند روز پیش بود که یک گروه جهادی به گیلانغرب آمد. آن ها برای مبارزه با محرومیت آمده بودند؛ با حادثه ای روبرو شدند. خودروی آن ها دچار سانحه شد و در این راه نیز تعدادی از آن ها طعم شیرین شهادت را چشیدند.

در کجای عالم چنین نیروهایی می آیند و کمک حال می شوند؟

حجت الاسلام محمد رضا خاص امیری امام جمعه گیلانغرب در گفتگو با خبرنگار قدس، اظهار داشت: کلمه ای که آقا برای بسیجیان و جامعه متدین ما فرمودند بحث آتش به اختیار بود؛ آتش به اختیار را به یک کار فرهنگی شسته و رفته تعریف کردند. این بسیار بازتاب خوبی در کشور و جهان اسلام داشت. علاقه مندان و دوستداران ولایت و بسیجیان عزیز دست به کار شدند تا این را برای جامعه تعریف کنند.

وی با بیان اینکه گروه جهادی در فعالیت خود سابقه دیرینه ای دارند، گفت: دوستان جوان ما از دهه ۷۰ هستند. این جوانان بر خلاف خواست دشمن که برای جدایی جامعه از مرجعیت و ولایت و فقاهت تلاش می کند، عمل کردند. هم آن شهید حججی عزیز که جانش را در طبق اخلاص تقدیم می کند و هم این عزیزانی که در داخل حضور دارند. یعنی برای نظام، مملکت و کشور، همان فرمایش حضرت آقاست که آن ها جلو می آیند، سینه سپر می کنند و جان و مال می دهند.

وی با اشاره به دیدار خود با دانشجویان گروه های جهادی در گیلانغرب افزود: این عزیزان از دانشگاه صنعتی قم بودند و آن  ها هم از تهران آمده بودند. گفتند که حاج آقا ما با خودمان وسیله آورده ایم. با خودشان ۵ کیلومتر لوله آورده بودند. گفتند که امکانات آورده ایم و بحث فنی اش را نیز انجام می دهیم. همه ما مهندس هستیم و  فقط شما بگویید که به ما آب شرب بدهند؛ آب شرب و آب برای کار کردن.

امام جمعه شهرستان گیلانغرب با بیان اینکه نیروهای انقلابی بیشترین بازدهی را دارند، گفت: شما بروید بررسی کنید در کجای عالم چنین نیروهایی می آیند و کمک حال می شوند. این تفکر بسیجی است و شجره طیبه بسیج همین است. این تفکری است که امام به ما یاد می دهد و یک جوانی که ممکن است حتی از نزدیک آقا را ندیده باشد اما چون یک نیروی انقلابی، متدین و بسیجی مخلص است به میدان می آید. با شور و نشاط به میدان آمده است.

وی با اشاره به فعالیت های این گروه های جهادی گفت: من به فرمانداری هم گفتم که قدر این نیروها را باید بدانیم. نیرویی که بدون ایجاد هیچ زحمتی، بدون جا و مکانی آمده است و کار می کند و از جیب خودش برای مناطق محروم خرج می کند.

حجت الاسلام خاص امیری با اشاره به حادثه رخ داده برای اعضای گروه جهادی در گیلانغرب گفت: آن جوان به مادرش گفته است که مادر من می خواهم جایی بروم که روی نقشه اسمش نباشد. آمده است و به روستای محروم ما یعنی ویژنان رفته است و شما می بینید که خودرویشان به آن شکل حادثه برایش رخ می دهد و دوستان ما شهید می شوند و خداوند ان شاالله با حضرت ابی عبدالله محشورشان کند و اجرشان ان شاالله اجر شهید باشد.

امام جمعه گیلانغرب تاکید کرد: نیروی مخلص و انقلابی ما به این شکل کار و خدمت رسانی و جان فشانی می کند. در زمان جنگ هم به همین شکل بوده است.

وی با بیان اینکه باید  قدر این افراد را بدانیم، گفت: دشمن از همین تفکر ها می ترسد. تفکر شهادت، ایثار، گذشت، بخشش، جوانمردی. آن ها از وقت خودشان می زنند و از قم و تهران از بهترین امکانات جدا شده اند و آمده اند در این مناطق محروم کار می کنند. قطعا بدانید این ها حججی های دیگر هستند. این ها جوانانی هستند که نظام حساب ویژه ای روی آن ها باز کرده است. خدمتگزاران صدیق نظام هستند.  این ها در آینده ان شاالله سربازان مخلص امام زمان هستند.

امام جمعه گیلانغرب در پایان با تاکید بر پیگیری بروز حادثه رخ داده برای این گروه جهادی برای جلوگیری از تکرار آن گفت: باید این حادثه پیگیری شود. امثال بنده و دوستان در فرمانداری می توانیم جلوگیری کنیم که حداقل این اتفاقات نیافتد. اما به هر حال اتفاقی بود که بسیار ناراحت کننده و ناگوار بود.

آشنایی کامل گروه های جهادی با محرومیت

به گزارش خبرنگارقدس آنلاین، یکی از ثمرات فعالیت این گروه های جهادی در مناطق محروم، آشنا شدن کامل آن ها با محرومیت های منطقه است. از آنجایی که بیشتر مدیران جز تعدادی اندک، به پشت میز نشینی عادت کرده اند، با محرومیت مناطق آشنا نیستند و به همین دلیل هم نمی توانند برای رفع مشکلات به دلیل عدم آشنایی کاری کنند، این گروه ها می توانند مشاوران خوبی باشند.

اما در این میان گروه های جهادی به دلیل حضور چند روزه و حتی هفته ای خود در مناطق محروم آشنایی کاملی با این محرومیت ها پیدا می کنند.

محمد حسن مهدوی یکی از همین جهادگرانی است که گروه جهادی آن ها به کرمانشاه آمده است. او به واسطه فعالیت در منطقه ویژنان آشنایی کاملی با محرومیت های این منطقه دارد.

مهدوی به خبرنگار قدس گفت: به واسطه توفیق خدمت در گروه های جهادی، مناطق مختلفی را بازدید کردیم. از مناطق محروم غرب کشور و مناطق مختلفی بازدید داشتیم. محرومیتی که در منطقه ویژنان است، با توجه به خشک شدن رودخانه و کمبود آب، بحث آب این منطقه است. جنس محرومیت منطقه ویژنان بیشتر به عدم توجه مسئولان برمی گردد که با یک پیگیری ساده قابل حل شدن است.

وی افزود: منطقه ویژنان باید جزو مناطقی که از آب آشامیدنی برخوردار نیستند، تلقی شود با توجه اینکه نزدیک به ۴۰ سال است از خط لوله انتقال می گذرد و این خط لوله عملا فرسوده محسوب می شود؛ اما این را فرسوده اعلام نکردند و منطقه را شامل آب آشامیدنی حساب کردند و برایش اعتبار و بودجه لحاظ نشده و هر چقدر هم اداره آب و فاضلاب روستایی می خواهد این خط لوله را اصلاح کند، با توجه به اینکه اعتباری تخصیص داده نشده است از پس آن بر نمی آید.

مهدوی تاکید کرد: به همین دلیل منطقه بی آب می ماند و بی آبی منطقه هم باعث مهاجرت روستاییان می شود. با توجه به اینکه رودخانه خشک شده و آب آشامیدنی برای مردم فراهم نیست، زندگی را به شدت سخت کرده است و باعث مشکلات اجتماعی شده است. وقتی به روستای ویژنان، مخصوصا اگر از بالای منطقه بیایید می بینید که خانه ها یکی در میان تخلیه شده است و به شهر مهاجرت کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین محرومیت های دیگری نیز دارد. به واسطه مرزی بودن و دور افتاده بودن منطقه ویژنان، آن جا ۸ روستا از ۲۳ روستایی که در انتهای محور ویژنان هستند از مورت سبز گرفته تا مورتهادی و ... حتی از یک فضای فرهنگی نیز برخوردار نیستند.