مطلع الفجر08:23 - 1402/03/14
بازنشر/معرفی اسطوره های جهاد و شهادت؛

شهید فیاد شعله ور از روستای مرجان تا عملیاتهای بزرگ کربلای 6 و مطلع الفجر+تصویر

مطلع الفجر:اگرچه آوازه بسیاری از اسطوره های جهاد و شهادت در گیلانغرب سالهاست در گوش همه ما پیچیده است اما انچه میخوانید سطوری کوتاه از زندگی سردار شجاعت "شهید فیاد شعله ور"است.

 به گزارشمطلع الفجر،شهید فیاد شعله وریکی از اسطوره های جهاد و شهادت در گیلانغرب  است که در سال 1340 در روستایی بنام مرجان قیطیول  در دهستان گورسفید از توابع گیلانغرب به دنیا امد.

 خانواده شهید شعله ور خانواده ای 9 نفره و نسبتا پر جمعیت بود ، 5 برادر  و دو خواهر که در کنار پدر و مادری صمیمی و زحمت کش زندگی شاد و خدایی را تشکیل داده بودند .

 شهید فیاد شعله ور فرزند دوم خانواده بود که این شهید عزیز تا کلاس ششم ابتدایی در روستای مرجان قیطیول  تحصیل کرد  و در همین سالهای نوجوانی زبانی سلیس و روان توام با اخلاقی پسندیه و مهربان داشت  و از این لحاظ همواره مورد توجه اطرافیان و فامیل بود .

شهید شعله ور با وجود سن کم و جثه کوچک در همان سالهای اول انقلاب علاقه بسیاری به ارمانهای انقلاب داشت  تا جایی که با شنیدن اولین خبر جذب نیرو برای صیانت و پاسداری از مرزها  حتی بدون اذن و اجازه پدر به قصر شیرین یکی از شهرستانهای همجوار در گیلانغرب می رود و برای پاسدار مرزی ثبت نام میکند .

صید عباس شعله ور برادر بزرگ شهید شعله ور به خبرنگارمطلع الفجرگفت :در همان سالهای 58 که با تحرکات مرزی کومله و دمکرات در مرزهای غربی و خصوصا پاوه و سرپل د قصر شیرین برخی نا ارامی و خرابکاری ها در منطقه ایجاد شد شهید شعله ور در قالب گروههای "پاسدار مرزی" در امر صیانت از مرزها در برابر خرابکاران  حضوری فعال داشت .

وی اظهار داشت:این روند در امر مرزداری و مقاومت جسورانه  ادامه داشت تا اینکه در 31  شهریور ماه سال 59  با تجاوز ارتش تا دندان مسلح بعثی  عراق همین نیروهای پاسدار مرزیدر کنار دیگر نیروها  اولین هسته های مقاومت در برابرمتجاوزان را تشکیل دادند  و در جبهه های  تیله کو ، باویسی در حد فاصل قصر شیرین و سرپل ذهاب  این نیروهای پاسدار مرزی و شجاعانی نظیر شهید شعله ور بودند که در قالب نیروهای  مدافع به ان مناطق مامور شده بودند .

  گفتنی است در ادامه تجاوزات رژیم بعث عراق  مناطق بسیاری از شهر قصر شیرین و حتی روستاهایی از شهرستان گیلانغرب به تصرف دشمن در امد  اما مقاومت مردمی  و وجود نیروهای مرز داری چون شهید صفر خوشروان ، شهید شعله ور ، شهید خداکرمیان و خیل عظیمم شهدا و رزمندگان  مقاوم در گیلانغرب  دشمن را در دورازه های این شهر زمین گیر کرد .

  یکی از فرمانده هان دوران دفاع مقدس و در عین حال  همرزم شهید شعله ور در گفتگو با خبرنگارمطلع الفجر اظهار داشت: شهید شعله ور یکی از رزمندگانی بود که با وجود سن و سال کم اما جسارت و غیرتی تحسین بر انگیز داشت .

 علی اکبر مرادی تصریح کرد : او در عملیاتها  و خصوصا در کار شناسایی عملیات تبحر و جسارتی خاص داشت تا جایی که  اقدامات او در بسیاری از  موارد  بهت و حیرت دوستان و غافلگیری دشمنان بعثی را به همراه داشت .

وی ابراز کرد : در زمانی که دشمن بعثی  منطقه اوزین  و روستاهایی نظیر قیطول را در تصرف داشت ، در یکی از روزها   بنا بر ضرورت شناسایی  و کار اطلاعاتی شهید  فیاد شعله ور و شهید صفر خوشروان تصمم گرفتند تا مواضع دشمن را دور زنند و ضمن شناسایی تعداد نیرو و ادوات ،غنایمی را در صورت امکان بدست اوردند .

فرمانده گردان حنین در گیلانغرب  در این خصوص تصریح کرد : شهید  شعله ور و شهید خوشروان با نفوذ به قلب دشمن در مناطق تحت تصرف انها  توانستند نسبت به انهدام تعدادی از ادوات  نظامی اقدام و حتی از دشمن اسیر بگیرند  .

  وی  ادامه داد :در این عملیات اطلاعاتی نفوذی شهید شعله ور که اسیر زخمی بعثی را همراهی میکرد  در حال منتقل کردن او به سوی نیروهای خودی و با وجود مشقت و راه پر خطر در حالی که میتوانست  از اسیرآوردن این نیروی بعثی امتناع و حتی او را بکشد اما او را با شجاعت و دلسوزی  تا شهر گیلانغرب بر دوش سوار کرد؛همواره نفوذهای جسورانه او و همرزمانش ارامش را از سر دشمنان بعثی در حاشیه شهر گیلان غرب ربود .

این رزمنده پیشکسوت دوران دفاع مقدس همچنین در خصوص شهید شعله ور گفت : این شهید معظم کارنامه  ای بس درخشان و البته سرشار از ولایتمداری و تعهد به ارمانهای انقلاب  به عنوان سربازی جسور دارد  از مسئولیتهای مهم این شهید مسئول گروه عملیاتی در عملیات مطلع الفجر  و مسلم بن عقیل  در منطقه گیسکه ، سومار و پل هفت دهنه  که شهید والا مقام در این عملیات شیمیایی شد و در عملیات  کربلای 1 در منطقه مهران  مسئولیت اطلاعات عملیات  و در عملیات کربلای 6  در منطقه  سومار و نفت شهر  سمت جانشین گردان را ایفا کرد .

خاطره  گویی دیگر فرمانده گردان حنین از شجاعت و از خود گذشتگی شهید شعله ور  چنین است که در یکی از روزهای سخت عملیات مطلع الفجر که گروه 12نفره بسجیان همرزم شهید در منطقه اوزین در محاصره دشمن قرار گرفته بودند و دشمن از سه زاویه ارتفاعات چغالوند ، تپه کرجی ها  و یال آوزین بر انها مشرف بود  برای چند روز  بدون آب و غذا  گذراندند در حالی که عرصه حیاتی بر گروه تنگ شده و دیگر راهی برای مقاومت نمانده بود شهید شعله ور تصمیمی میگرد که به نوعی درسی بود که از حضرت ابوالفضل العباس .ع.اموخته بود او به ناگاه با علم بر خطری که او را تهدید میکرد دو ظرف بزرگ اب برداشت و به سمت چشمه ای رفت که به حتم در تیر رس دشمن بود .

  مرادی گفت : با ورود شهید شعله ور به  تیر رس خط اتش دشمن از سه زاویه محور منتهی به چشمه زیر اتش سنگین قرا گرفت  به نحوی که تا شب ارامش به ان خط برنگشت و دیگر کسی خبری از شهید نداشت، با فرارسیدن تاریکی شب در حالی که همه نگران سلامتی شهید بودند در کمال ناباوری با ظرفهای اب در حالی که لباسهای گل الودش را شسته و بر دوش انداخته بود به سلامت از دل تاریکی نمایان می شود و اینگونه دوستان از وجودش بسیار شاد شدند .

این فرمانده دوران دفاع مقدس در مورد شهید شعله ور گفت : شهید بزرگوار  در سال 64  مسئول اطلاعات تیپ مسلم بن عقیل .ع.  و همرزم شهید سید مجید کلوشادی ، شهید صفر خوشروان و شهید کوه پیکر بود و در سال 65 نیز  جانشینی گردان  و در کنار فرمانده خاضع ورزمنده تلاشگردوران دفاع مقدس ،فرمانده گردان حنین؛علی اکبر مرادی همرزم بود .

شهید شعله ور در حالی که هنوز سالهای زیادی از دوران دفاع مقدس و از روزهای جهاد و شهادت نگذشته بود بر اثر عارضه  حاصل از شیمایی شدن در عملیات مسلم بن عقیل در منطقه پل هفت دهنه نزدیکی سومار  به مقام شامخ شهادت نایل شد  تا به خیل همرزمان شهیدش در گیلانغرب بپیوندد.

شهید فیاد شعله ور از همان سالهای نوجوانی روحیه ای معنوی و متعهد به ولایت فقیه و ارمانهای انقلاب داشت تاجایی که در وصیت نامه او چنین آمده که ؛"به عنوان فردی مسلمان همگان را به تقوای الهی ، پرهیز از گناه و حفظ وحود در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی  به رهبری، حضرت ایت اله خامنه ای  سفارش و توصیه میکنم ".
روحش شاد و یادش گرامی .