مطلع الفجر08:24 - 1401/09/19
درآستانه 20 اذر ؛سالروز عملیات مطلع الفجر؛

ره آورد"عملیات مطلع الفجر"سیطره برمناطق استراتژیک مهم منطقه بود

مطلع الفجر:بیستم آذر ماه یاد آور عملیات مطلع‌الفجر است که طی اجرای آن بخشهای مهم و استراتژیکی از منطقه به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و خسارات سهمگینی بر دشمنان وارد شد

به گزارش پایگاهخبری تحلیلی مطلع الفجر،عملیات غرور آفرین مطلع الفجر از ساعت 3 بامداد روز بیستم آذر ماه 1360 توسط رزمندگان اسلام در منطقه عملیاتی گیلانغرب به استعداد سپاه پاسداران 11 گردان پیاده سپاه  و، 3 گردان ارتش و 1 گردان ژاندارمری به منظور تصرف ارتفاعات شیاکوه، چرمیان و تنگ قاسم آباد به مرحله اجرا درآمد و این عملیات به مدت 27 روز ادامه داشت.

وضعیت ارتفاعات شیاکوه و چرمیان:

رشته ارتفاعات شیاکوه و چرمیان به موازات یکدیگر در جنوب غرب محور گیلانغرب - قصرشیرین واقع شده‌اند و از سمت جنوب‌شرقی به طرف شمال غرب امتداد یافته‌اند. این ارتفاعات توسط دشت شکمیان از یکدیگر جدا شده‌اند. جنس زمین سنگلاخی و شیب تند دامنه‌های ارتفاعات شیاکوه مانع هرگونه حرکت خودرویی می‌شود. ارتفاعات یاد شده از چند قله بهم پیوسته تشکیل شده‌اند که مهمترین آنها قله‌های بزنعلی، فریدون کشیا، چقاعلی،انار،تلوار،چل کسان و ... هستند. ارتفاعات شیاکوه میدان دید و تیر خوبی بر دشت خان لیلی، چقا حمام و دره شکمیان دارند. ارتفاعات چرمیان هم معبر گیلانغرب قاسم آباد را از سمت غرب تحت نظارت دارد.

طرح عملیات
سه معبر اصلی در نظر گرفته شده بود. یك معبر ازارتفاعات سنبله در جنوبپادگان ابوذر شروع شده و به ارتفاعاتبرآفتاب می رسید و در نهایت پس از قطع جادهگیلان غرب باقصر شیرین در منطقهسرتتان وتنگه قاسم آباد در محورگیلان غرب تلاقی می كرد

.

گروه ضربت تیپ 58 ذوالفقار می بایست تانك های دشمن درقاسم آبادرا منهدم می كرد و ضمن هموار كردن راه عبور تانك های خودی، جاده گیلان غرببهقصر شیرین را مسدود می نمود.

دو معبر دیگر در منطقه عمومی غربگیلان غرب انتخاب شده بود. یك معبر با استفاده از جاده آسفالتگیلان غرب –قصر شیرین و روستایآوزین به سمت غرب تك می كرد و با نیروهای معبر شمالی (معبر اول) الحاق می كرد. معبر سوم نیز از ارتفاعاتچغالوند وداربلوطشروع و در نهایت بهچرمیان، شیاكوه ختم می گردید.

خاطرنشان می شود هر یك از معابر اصلی دارای چند معبر فرعی بود و اهداف مستقلی را تامین می كرد. كنترل و هدایت عملیات نیز توسط چهار پاسگاه فرماندهی انجام می شد. این پاسگاه های فرماندهی با نام های امام خمینی، شهید رجایی، شهید باهنر و شهید بهشتی انجام وظیفه می كردند. هدایت و كنترل كامل عملیات با مركز فرماندهی امام خمینی بود.

اهداف عملیات

 

اجرای عملیات عملیات مطلع الفجر با 4 هدف ؛ تصرف و تأمین ارتفاعات شیا‌کوه، چرمیان و تنگ قاسم‌آباد ،درگیر کردن نیروهای متجاوز بعث عراق در مناطق عملیاتی غرب کشور به منظور سهولت در اجرای عملیات رزمندگان اسلام در مناطق عملیاتی جنوب ،فراهم آوردن شرایط لازم برای تسهیل اجرای عملیاتهای آفندی نیروهای خودی در منطقه گیلانغرب و نهایتا  وارد آوردن خسارات و تلفات به متجاوزان بعث عراقبه اجرا در آمد .

طرح مانور:

در طرح مانور این عملیات دو محور اصلی که هر یک دارای محورهای فرعی نیز بودند برای انجام عملیات و رسیدن به اهداف مورد نظر پیش‌بینی شده بود:

هدف محور شمالی عبور از تنگه های حاجیان، کورک، قاسم‌آباد و قطع جاده گیلانغرب به قصرشیرین بود و هدف محور جنوبی نیز تصرف ارتفاعات چرمیان، شیاکوه و الحاق با نیروهای محور شمالی بود.

عملیات در روز20 آذر 1360 آغاز شد، ابتدا ارتفاعات شیاکوه و چرمیان در محور جنوبی به تصرف نیروهای خودی درآمد و اما در محور شمالی به رغم موفقیت اولیه تلاش رزمندگان نتیجه‌ای نداشت.

نتیجه عملیات:

ارتفاعات شیاکوه به تصرف رزمندگان اسلام درآمد و علی‌رغم استقامت و تلاش فراوان، یگانهای شرکت کننده در عملیات بعلت آتش شدید دشمن، پاتک‌های مکرر و سخت بودن پشتیبانی از یگانها سرانجام با وارد کردن تلفات و خسارات سنگینی بر دشمن به مواضع قبلی خود بازگشتند.

بیش از 1700 نفر از نفرات دشمن کشته و زخمی و 140 نفر نیز اسیر شدند.

تیپ‌های 2، 36، 412، 425 و 503 پیاده و «تیپ 32 » نیروی مخصوص دشمن همراه با «گردان 4 تانک» و گردانهای کماندویی خسارات سنگین و قابل ملاحظه‌ای متحمل شدند.

ارتفاعات آوزین و چغالوند-یادمان شهدای مطلع  الفجر کنونی - که از جمله مناطق ازادشده شده طی حماسه سازیهای رزمندگان در عملیات منطقه الفجر بود اکنون به پاس ان حماسه و مقاومت های بی بدیل به مکانی برای تجدید عهد عاشقان در قالب کاروانهای راهیان نور  با مکتب امام ،  ارمانهای شهدا و مجاهدت رزمندگان بدل شده و سالانه دهها هزار نفر از این مناطق  بازدید میکنند .