مطلع الفجر10:08 - 1395/09/07
یادداشت/

دولت تدبیر و اقداماتی که برای اقتصاد مقاومتی انجام نشد!

مطلع الفجر:برگزاری جلسات، راه اندازی های اتاق های فکر و همایش های بی نتیجه و گزارش های کاغذی هیچگاه نخواهد توانست ما را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی در مقام عمل کمک کند.

مطلع الفجر- محمدرحیم تمیزی فر/اقتصاد مقاومتی موضوعی مهم و اساسی کشورمان است و رهبر معظم انقلاب امسال را به این عنوان نام نهادند و البته  اقدام و عمل را نیز به این رویکرد ملی ضمیمه کردند.
اهمیت این موضوع با ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب بیشتر شد و سران قوای سه گانه خصوصا دولت فعلی در این برهه حساس نقش خطیری در اجرایی کردن این منویات و پیشبرد اقتصاد کشور به سمت خودکفایی و عدم وابستگی به جامعه جهانی خواهند داشت.
اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی حضور فعال در عرصه های جهانی در عین غیر وابستگی تهدیدزا به شمار می آید بدین منظور ما باید نقاط آسیب پذیر را شناسایی و در صدد رفع آن برآییم. پس از اعلام واژه اقتصاد مقاومتی عده ای از کارشناسان تعابیر و تفسیرهایی متمایل به اقتصاد لیبرالیستی و عده ای نیز به سمت اقتصاد ریاضتی بکار بردند.
متاسفانه هنوز درک صحیحی ازتوان و باورهای علمی و توان جوان ایرانی در بین بعضی از مسولان اجرایی کشور ما محقق نشده و گاه و بی گاه در اعلام نظرات آنها ملاحظه می گردد.

تیم اقتصادی فرتوت و ضعیف دولت تدبیر هنوز در برنامه های خود حرکت فعال و پیش رونده ای به این سمت نداشته و باعث نشده از فرصت پیش آمده پسا برجامی نهایت استفاده را ببرند و ناتوان از خلق حماسه ای اقتصادی خلق کند.
متاسفانه اندیشه های لیبرالیستی به جای اندیشه های اسلامی و اقتصاد مقاومتی بر مدیران تصمیم گیر و تصمیم ساز ما حاکم شد و این رویه خلاف سیاستهای ابلاغی اقصاد مقاومتی است.
برگزاری جلسات و راه اندازی های اتاق های فکر و همایشهای بی نتیجه و گزارشهای کاغذی هیچگاه نخواهد توانست ما را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی در مقام عمل کمک کند.

مدیران دولت تدبیر و امید هم باید علاوه بر اعتقاد به روحیه جهادی بدنبال استقلال اقتصادی و جلوگیری از خام فروشی،حمایت و مصرف تولیدات داخلی و نه به الگوهای غربی باشند تا شاهد حرکت رو به رشد در فضای اقتصادی و اجرایی شدن منویات حضرت آقا باشیم.
به فرموده رهبر معظم انقلاب: اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که به یک ملت امکان می دهد و اجازه می دهد که حتی در شرایط فشار هم رشد و شکوفایی خودشان را داشته باشند.
و اما دولت تدبیرو امید!
نیاز به ترمیم درتیم اقتصادی دولت، استفاده از اندیشه جوانان دانشگاهی و همچنین حمایت های مالی از صنایع داخلی نیازمند و به دور از گرایش های سیاسی می تواند اندکی سرعت بخشیدن به موتور اقتصاد مقاومتی را ایجاد کند. استفاده از امکانات و توان نیروهای مسلح از جمله بسیج راهکار دیگری است که در فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شد. همان طور که دولت از صنایعی همچون خودرو سازی در برهه ای از زمان حمایت کرد و با اعطای وام کمک بزرگی به این صنعت داشت، این کار باید شامل صنایع دیگر نیز می شد!
دلخوش کردن به مذکرات، تیم اقتصادی مُسن، تفکرات لیبرالیستی، عدم استفاده از ظرفیتهای کشور و بسته عمل کردن دولت، قاچاق و رانتهای موجود و … از آفتهای ایجاد شده و به عنوان موانعی بر سر راه اقتصاد مقاومتی و شعار سال محسوب می شوند.