مطلع الفجر07:24 - 1402/01/02
گزارش؛

گردشگری؛حلقه گم شده رشد و توسعه در گیلان غرب/ظرفیتهای بالقوه اقتصادی بیکارترین شهر استان کرمانشاه + تصویر

مطلع الفجر:گیلان غرب به‌عنوان نگین زاگرس و شهر زیبایی‌های بهشتی، بسان الماسی در دامنه‌های زاگرس چشمان هر بیننده‌ای را مسحور زیبایی‌های خیال‌انگیز خودکرده است.

 به گزارش مطلع الفجر،تنوع زیستی و آب و هوایی در این قطعه ی گم‌شده از بهشت، هم چون سفری خیال‌انگیز انسان را به دل ناشناخته‌های دور سوق می‌دهد،گیلان غرب به‌عنوان شهری که هنوز رد پای مظلومیت و آوارگی بر چهره‌اش ماندگار است و از جنگ تحمیلی زخم‌های زیادی بر جسم و روح دارد، ولی بسان نیای بزرگش زاگرس باید بار این زخم‌های روح شکن را با متانت و صبر تحمل کند.
 

تمام مظلومیت و بی‌نوایی شهر و مردمان گیلان غرب در پشت عنوان دومین شهر مقاوم کشور به فراموشی سپرده‌شده و سهم مردمانی که هیچ‌گاه قدمی از انقلاب ،خاک و آرمان‌های والای خویش پا پس نکشیدن و قدرت دشمن را با سلحشوری و مقاومت خود به سخره گرفتند و او را مجبور به عقب‌نشینی و فرار کردندو در دوران بعد از جنگ در عمل ادانشده است.
 

اوج بمباران شهر گیلانغرب که طی ان یک روز بیش از 600 شهید و جانباز تقدیم انقلاب شد/مسجد جامع شهر
 



اکنون با امار بالای بیکاری و محرومیت و در دورانی که ردای مظلومیت و فقر باید از تن شهر کنده شود و سروسامانی به خود بگیرد متأسفانه  علی رغم تلاش دلسوزانه برخی  از مدیران شایسته اما در سایه بی‌تدبیری و بی‌توجهی اقلیتی متولیان   فقر تا ژرفنای جان مردمان این دیار رخنه کرده است و سایه شوم بی‌کاری جوانان را به ناامیدی و کوچ اجباری از منطقه وا‌داشته است که امیدواریم در دولت خدوم  جاری  این مظلومیت به اقل برسد.
 

گیلان غرب با توجه به ظرفیت‌های شگرفی که در دل دارد متأسفانه تا اکنون هیچ استفاده درست و اغنا کننده ای  از این پتانسیل عظیم نشده است،یکی از ظرفیت هایی بالقوه ای که می تواند مرحمی بر درد های مردمان این دیار باشد "صنعت گردشگری" است.
 

رودخانه خروشان گلین و درختان انار ، انجیر و گردو از ظرفیتهای گردشگری در گیلانغرب
 

 در دنیای مدرن صنعت گردشگری به‌عنوان ستون فقرات اقتصادهای پایدار در جهان شناخته می‌شود و سالانه میلیاردها دلار گردش مالی در این صنعت پررونق به چرخه اقتصادی کشورهای پیشرفته وارد می‌شود، به طوری که امروزه صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم در توسعه اقتصادی کشورها محسوب می شود و با ایجاد بالاترین میزان ارزش افزوده به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تأثیر قراردهد. 
 

گیلان غرب از زیبایی‌های خدادادی سرشار است و از پتانسیل لازم برای تبدیل‌شدن به قطب گردشگری در استان کرمانشاه و حتی غرب کشور برخوردار است؛ آب فراوان و دشت‌های حاصل خیز و کوه های سر به فلک کشیده، دره های سر سبز به باغهای متنوع و زیبا  این منطقه را به ظرفیتی بزرگ برای شکوفایی و رونق تبدیل کرده است.
 

دایک سراب گیلانغرب یکی از جاذبه های دیدنی گیلانغرب
 

http://navaygilanegharb.ir/wp-content/uploads/photo_2021-08-27_17-32-53.jpg


 وجود منطقه زیبا و چشم نواز ناودار، سدهای سرشار از آب سراب، کله شک و زاگرس، وجودمنطقه خیال‌انگیز گلینو دشت غنی و پربار دیره با شالیزارهای زیبا و آثار باستانی بیشمار ازکاخ اربابی 2500ساله ،  تپه قلاء 7000ساله و صنایع‌دستی و فرهنگ غنی و پربار ایلی عشایری موجود در گیلان غرب هرکدام می‌تواند به‌عنوان پتانسیل‌های بزرگ به رشد و شکوفایی بالقوه این دیار کمک نماید.
 

کاخ اربابی با بیش از 2500 سال سابقه تاریخی
 

کاخ اربابی ساسانی گیلانغرب - مجله مِستر بلیط


اکنون با توجه به این ثروت‌های غنی و سرشار که بسان گنجی شایان در اختیار ماست باید با برنامه‌ریزی قوی و عملیاتی کردن آن دست همت برای نجات اقتصادی این شهر قهرمان را بالا بزنیم و شاهد رونق اقتصادی این منطقه پر پتانسیل باشیم.
 

 اما متاسفانه علی‌رغم عزم دولت تدبیر و امید برای احیای صنعت گردشگری در کشور و به ویژه در سفر اخیر دولت با مطرح شدن استان کرمانشاه به عنوان یکی از ظرفیت های بالقوه گردشگری و نظر به شعارهای مسئولان مربوطه در این زمینه تا اکنون هیچ اقدام جدی و عملی‌ای برای محقق کردن این رؤیای مردم گیلان غرب صورت نگرفته است و باید گفت بین حرف تا عمل مسئولان به درازای مظلومیت مردمان قهرمان و کم‌توقع گیلان غرب فاصله است. 

 

پل زیباو دیدنی  روستای گلین
 

پل زیبای گلین (1)



مسئولان اقتصادی و فرهنگی باید با دیدی باز و مسئولانه امکانات لازم را برای محقق شدن این خواسته برحق مردمانی مظلوم و محروم فراهم کند و از کوچ اجباری نیروهای بومی و پرتلاشی که فرسنگ‌ها دورتر از شهر و دیار و تبار خود رنج و مشقت غربت را برای گذراندن یک زندگی فقیرانه و بخورونمیر تحمل می‌کنند جلوگیری نمایند.

از طرفی دیگر یکی از ابزارهای توسعه و رشد گردشگری در جهان استفاده درست و مبتنی بر واقعیت از ظرفیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای است.
 

سد زاگرس یکی از جاذبه های گیلانغرب
 

دریاچه سد زاگرس گیلانغرب: همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید | لست سکند



در استان کرمانشاه و به‌ویژه شهرستان گیلان غرب علی رغم وجود ظرفیت‌های سرشار طبیعی، تاریخی و فرهنگی- اجتماعی شبکه استانی زاگرس کوچک‌ترین اقدامی برای شناساندن این ظرفیت‌های خدادادی به عمل نیاورده است،شبکه‌ای که رسالت وجودی‌اش شناسایی ظرفیت‌های بومی فرهنگی استان است نسبت به فرهنگ بومی استان کم توجه و گاها بی توجه است.
 

تپه قلاء ،اثر تاریخی با قدمت بیش از 7000 سال در مرکز شهر گیلانغرب
 

قدمت تپه باستانی "قلا" گیلانغرب تعیین می‌شود - ایسنا


در شرایطی که دولت براهمیت توجه به صنعت گردشگری شعار میدهد، چرا باید با وجود ظرفیتهای بالقوه یاد شده  این صنعت مورد اجحاف ، بیتوجهی و غفلت واقع گردد ؟
 

آیا برخورد شعاری با بسترهای اشتغالزایی و توسعه در شهرهای محروم مانند "گیلانغرب" فقط بر عمق بیکاری و افزایش امار بالای 30 درصدی ان دامن نمیزند ؟

 

روستای چمن در گلین

برای خارج کردن گیلان غرب از بن‌بست و رکود، مسئولان باید از فضای شعارهای توخالی بیرون بیایند و امکانات و تجهیزات لازم را برای عملی کردن رؤیای محقق نشده این دیار همیشه مظلوم بردارند.

*مجتبی جنگلی نیا- خبرنگار پایگاه خبری مطلع الفجر