سرویس: اقتصادیکد خبر: 99165|10:21 - 1394/10/19
نسخه چاپی

یادداشت مدیر مسئول؛

سدهای گیلانغرب ظرفیتهایی که میتوانند شهرستان را متحول نمایند+ عکس

سدهای گیلانغرب ظرفیتهایی که میتوانند  شهرستان را متحول نمایند+ عکس
مطلع الفجر:حال باتوجه به اینکه همه کارشناسان و صاحبان ایده های اقتصادی وجود سدها را از مولفه های اشتغالزایی و برون رفت شهرستان از نوعی محرومیت میدانند ضرورت دارد تا اداراتی نظیر جهاد کشاورزی و نهادهای نظارتی و اجرایی ذی صلاح در تکمیل کار و تدوین برنامه جامع برای استفاده معقول و حد اکثری از آب محصور پشت سدها اقدامی به عمل آورند .

 به گزارشمطلع الفجر،شهرستان گیلانغرب در حال حاضر  3 سد دارد  که در خوشبینانه ترین حالت میتوانند نزدیک به 7 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی را ابیاری کنند که این امر در نوع خود شکوفایی در عرصه اقتصاد این خطه  به حساب می آید .

 

 با توجه به اینکه شهرستان گیلانغرب از پتانسیلهای  خاص در حوزه منابع ابی برخوردار است  از این رو وجود سدهای این منطقه چشم اندازی امیدوار کننده را برای ساکنان شهرستان خصوصا کشاورزان و باغداران فراهم نموده است.

 در این منطقه سد شرفشاه ، سد زاگرس ، سد گیلانغرب(کله شک) و دایک گیلانغرب  نمونه ظرفیتهای اقتصادی در شهرستان هستند که با برنامه ریزی درست و تدوین و توزیع منابع ابی انها در همه حوزه های باغداری ، کشاورزی ، و حتی استفاده های گردشگری  میتوانند مورد استفاده  قرار گیرند .

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/url98.jpg

 یکی از حوزه هایی که سالهاست شهرستان گیلان غرب به عنوان یک شهرستان محروم با ان دست به گریبان است نبود منابع و بسترهایی  مولد در امر اشتغالزایی پایدار است .

 

  در حال حاضر سد مخزنی گیلان غرب با گنجایش کلی 19 میلیون متر مکعب ،شرفشاه با گنجایش 101 میلیون متر مکعب  و سد زاگرس با ظرفیت 59 میلیون متر مکعب و دایک گیلانغرب با ظرفیت بالغ بر 6 میلیون متر مکعب افق روشن و اینده ای امیدوار کننده را برای گیلانغرب  میتوانند رقم زنند  .

 ما حصل بحث اینکه اگرچه این شهرستان از وجود این نعمتهای بزرگ و خدادادی بهره مند است اما تاکنون به شایستگی از وجود این ظرفیتها برای شهرستان استفاده نگردیده است و مردم خصوصا کشاورزان همچنان چشم انتظار فصل برداشت و بهره برداری از این موهبت الهی  که در قالب آب محصور پشت سدها  تبلور یافته  است  ، هستند .

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/IMG_03361.jpg

 کارشناسان مطلع در امور آب شهرستان گیلانغرب بر این باورند که انها نهایت تلاش خود را در جلب تخصیصهای منابع آبی به عمل آورده اند اما انچه باعث گردیده به استانه مقبول استفاده عمومی از اب سدها دست نیابیم متاسفانه محدودیت منابع ابی است که ظرف سالهای گذشته در قالب خشکسالی و کمبود بارشهای جوی اتفاق افتاده است .

 

اما موضوع دیگر که در بین کشاورزان و باغداران  مطرح می گردد این است که چرا با وجود اینکه سد گیلانغرب (کله شک) نزدیک به 8 میلیون متر مکعب آب  را در خود حبس کرده است  ،اما با این وجود استفاده از ان محدود به تعداد اندکی  از باغداران است ؟

http://khabarenergy.com/wp-content/uploads/%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84-%D8%A7%D8%B5%D9%84%DB%8C-%D8%B3%D8%AF-%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DA%A9-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%BA%D8%B1%D8%A8%D8%8C-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B4%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-khabarenergy1-639x330.jpg

  پاسخ اصولی و کارشناسی  به این سوال   این است که به دلیل خشکسالی های گذشته و همچنین  بستر گلی و خاکی سد اکنون  از این مقدار فقط 4 میلیون متر مکعب قابل برداشت است و بقیه آب بستر و غیر قابل پمپاژ و بهره برداری است  و از همین مقدار آب موجود در سد  حدود 70 هکتار باغ در گیلانغرب آبیاری و از آب آن استفاده میکنند .

 موضوع دیگر که باید مد نظر باشد  ضرورت تسریع درروند تکمیل انشعابات و شبکه سازی زمینهای پایین دست سدها می باشد که از این حیث دایک گیلا ن غرب  تاکنون از بهره برداری  حد اکثری و کلی بهره مند نگردیده است چرا که در این حوزه اگرچه انچه به عنوان تکلیف  وزارت نیرو  و از طریق آب منطقه ای واگذار و تکلیف به انجام ان در قالب خطوط اصلی 1 و 2 به سر انجام رسیده است اما بقیه طرح در قالب خطوط فرعی 3 و 4 که جزو وظایف جهاد کشاو.رزی محسوب میگردد تاکنون تکمیل نشده است  و در این راستا تاکنون افق ابیاری برای 1700هکتار از زمینهای پایین دست دایک در آینده ای نزدیک محقق گردیده است .

http://matlaelfajr.ir/wp-content/uploads/11022007423111.jpg

 به هر حال  باتوجه به اینکه همه کارشناسان و صاحبان ایده های اقتصادی  وجود سدها را از مولفه های اشتغالزایی  و  برون رفت شهرستان از نوعی محرومیت میدانند ضرورت دارد تا اداراتی نظیر جهاد کشاورزی و نهایدهای نظارتی و اجرایی ذی صلاح  در تکمیل کار و تدوین برنامه جامع برای استفاده معقول و حد اکثری از آب محصور پشت سدها اقدامی عاجل در مسیر به بهره برداری رساند همه ظرفیت آب سدها و فراهم کردن بستر رونق اقتصادی در این شهر را  فراهم آورند .

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد