سرویس: اقتصادیکد خبر: 97862|10:17 - 1394/09/14
نسخه چاپی

یادداشت/

گواور و حیدریه نیازمند توجه ودلسوزی بیشتر مسئولانند

گواور و حیدریه نیازمند توجه ودلسوزی بیشتر مسئولانند
مطلع الفجر:دهستان حیدریه و بخش گواور به لحاظ فقر رفاهی و امکانات به بیانی از بسیاری امکانات رفاهی مهجور مانده اند ، خلایی که شاید با توجه و دلسوزی بیشتر مسئولان قابل جبران باشد .

مطلع الفجر/منصور شفاعتی پور:*شهرستان گیلانغرب شامل دو بخش مرکزی و بخش گواور که خود شامل شهر سرمست و دهستانهای گواور و حیدریه است، میباشد.

 مردمان شریف و محروم این دیار بیشتر با کشاورزی و دامپروری درآمد کسب میکنند وبه علت آب و هوای مطبوع در فصل تابستان بعنوان ییلاق عشایر منطقه محسوب میشود این بخش با وجود تلاشها و اقداماتی که بعد از انقلاب اسلامی در آن صورت گرفته همچنان محروم از خیلی از امکانات اولیه زندگی میباشد و انتظار برای اقدامات بیشتر جهت رفاه حال مردمان غیور و عزتمند این دیار انتظار بجائیست در حالیکه بیشتر روستاهای محروم این دیارهر یک زادگاه شهیدی است.

ساکنان دهستانهای گواور و حیدریه  حتی از توانایی های بالقوه طبیعی موجود در منطقه خودشان نیز محروم مانده اند و قسمت اعظمی از زمینهای زراعی این بخش و شاید مرغوبترین آنها  که اکنون وجود دارد شاید بستری مهیا و فراهم باشد تا جوانان   و خصوصا ًفارغ التحصیلان کشاورزی در این بخش ودر سطح شهرستان گیلانغرب میتوان از این زمینها برای ایجاد اشتغال و رفع محرومیت منطقه استفاده کرد.

 

برخی از روستاهای دهستان گواور در حال حاضر از نعمت آب آشامیدنی لوله کشی شده محروم هستند امکاناتی که شاید تصور نداشتنش برای برخی مخاطبان باور کردنی نباشد هرچند که به برکت سفر مقام معظم رهبری در راستای محرومیت زدائی در دهستانهای گواور و حیدریه  اقداماتی نظیرآسفالت راهها انجام شد و  گاز رسانی نیز در حال انجام است که با توجه به  سردسیر بودن و سرمای طاقت فرسای آن گاز نعمت خوبیست اما آبرسانی به برخی از روستاهای دهستان گواور و بهسازی شبکه آبرسانی به حیدریه نیز مهم میباشد و مسئولین محترم  باید پیگیریهای بیشتری داشته باشند چرا که حق مردمان محروم این بخش بیشتر از اینهاست.

 

حتی در شهر سرمست به عنوان مر کز بخش به کرات در طول روز شاهد قطعی آب هستیم که این مساله بعد از بیکاری یکی از عوامل مهاجرت از این شهر است و جا دارد مسئولین محترم برای تامین آب این شهر اقدامی درخور انجام دهند.

شاید بتوان گفت که از اندک فعالیتها در راستای ایجاد اشتغال در گواور یک گاوداری صنعتی است که عمده شاغلان در آن ساکن شهر اسلام آباد هستند واندکی از پرسنل آن نیروهای بومی هستند به مانند نیروهای فعال در سایر پروژه ها، از اینرو بیشترجوانان دهستانهای گواور و حیدریه مانند سایر مناطق محروم شهرستان گیلانغرب برای فرار از بیکاری باید باید رهسپار شهرکهای صنعتی مرکز ایران شده و در غربت روزگار را بگذرانند.

از جمله مشکلات دیگر بخش گواور این است که با توجه به بعد مسافت تا شهر گیلانغرب و اسلام آباد نداشتن بیمارستان و نبود دکتر متخصص در شهر سرمست حس می شود.

برخی از مشکلات و راهکارهای دیگر برای رفع محرومیت این بخش را میتوان اینگونه بر شمرد:

-نبود یا کمبود سرمایه گذار برای فعالیتهای اقتصادی و اشتغالزا

-نبود امکانات ورزشی  شامل سالن ورزشی و زمین ورزشی که میتوان با اختصاص قسمتی از زمینهای (به قول مردمان  منطقه) دولتی در جوار هر روستا این مشکل را حل نمود.

-عدم توسعه باغات در این منطقه با توجه به اینکه محصولاتی نظیر سیب وبادام و پسته در این بخش بخوبی عمل می آید و میتواند باعث افزایش درآمد مردم و در واقع حرکتی در مسیر توسعه خودکفایی و اتکا به تولید داخل  شود.

 

- استفاده از جاذبه های طبیعی و گردشگری این بخش با توجه به طبیعت زیبا ، بکر و منحصر به فرد گواورو حیدریه

_توجه بیشتر به نیروهای بومی در اندک پروژه های منطقه مانند پروزه های گازرسانی و سایر طرح ها نظر به ضرورت استفاده از پتانسیلهای بومی  در حوزه نیروی انسانی

_بهره برداری از تونل قلاجه که میتواند گامی اساسی در بازگشت رونق به بازار سرمست باشد چرا که با افتتاح جاده حمیل مسیر تردد استان ایلام از شهر سرمست بشدت کم شده است و این امر تاثیر سوئی بر بازار سرمست داشته است.

_مشکل آنتن دهی تلفن همراه در برخی از مناطق دهستانهای گواور و حیدریه

_وصل نبودن روستاهای انتهای شرقی دهستان گواور به راههای استانهای همجوار که باعث در بن بست ماندن این دهستان و محرومیت بیشتر روستاهای منطقه منصوری شده است.

_عبور مسیر راه آهن از این بخش که میتوانست به عنوان تحولی در وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم باشد

_توسعه و ترویج کشت گیاهان دارویی با توجه به مناسب بودن اقلیم منطقه

_بالا رفتن سن ازدواج جوانان که ناشی از فقر و بیکاری و مشکلات اقتصادی است که با فراهم کردن شرایط برای سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات ویژه به سرمایه گذاران در مناطق محروم میتوان قسمتی از مشکلات را حل نمود و همچنین دعوت از    گروههای جهادی و خیرین برای رفع مشکلات روستاهای بسیار محروم این بخش

-حمایت از احداث یک شهرک صنعتی و تلاش برای فراهم نمودن زیر ساختهای آن در شهر سرمست و حمایت ویژه از فعالیتهای اشتغالزای بخش خصوصی در دهستان حیدریه و گواور

-نبود حمایت از استعدادهای ورزشی و علمی در مناطق محروم دهستانهای گواور و حیدریه.

 

 در شرایطی  که برخی محرومیت ها شاید فضای شایسته خدمت مسئولان را کمرنگ می کند آنچه در پیش مردم حائز اهمیت می  باشد پیگیری مشکلات انها  و حرکت در مسیر رفع انها ست .

مردم به جای شعار و حرف، بیشتر از هر چیز عملکرد را معیار شایستگی های مدیران می دانند  و چه خوب است هر مسئولی که خداوند فرصت خدمت در منصبی را به او میدهد این مدت زمان محدود را به رنگ و بوی معنوی خدمت به مردم و رفع آلام و محرومیت های آنها مزین و متبرک نماید که بی شک  خدا و خلق خدا راضی خواهند بود.

*منصور شفاعتی پور ،کار شناس ارشد عمران ،استاد دانشگاه

 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد