سرویس: اقتصادیکد خبر: 96494|10:43 - 1394/08/05
نسخه چاپی

برجام سیاسی – برجام اقتصادی

برجام اقتصادی، گره گشای مشکلات گریبانگیر کشور است

برجام اقتصادی، گره گشای مشکلات گریبانگیر کشور است
مطلع الفجر:در صورت ارائه یک برنامه مدون و کامل و جامع و البته عمل به آن در همه حوزه ها (با مدیریت جهادی) به جایی خواهیم رسید که یک اقتصاد پویا و تولیدمحور خواهیم داشت و از طرفی دست دشمن را در بحث تحریم ها کوتاه کرده ایم.

به گزارشمطلع الفجر:سجاد مرادی/ ارکان هر حکومت یا مسئولان هر نظام سیاسی به دنبال حل مشکلات و مسائل جامعه خود می باشند. این گزاره در نظام های دموکراتیک به دلیل نیاز مسئولان واحد سیاسی به جلب افکار عمومی جهت گرفتن آرای انتخاباتی بیشتر دیده می شود

.

در نظام جمهوری اسلامی که دارای حکومتی مردم سالار و دینی است جنس این مقوله به شیوه ادای تکلیف در برار خداوند متعال و خدمت به مردم جلوه بی نظیری پیدا کرده است ولی از طرفی نیاز به جلب افکار عمومی را همراه خود دارد و بارها و بارها در انتخابات متفاوت خود را نشان داده است.

با این مقدمه می توان گفت دولت یازدهم نیز مانند همه دولت ها برای پیروزی در رقابت های بعدی انتخاباتی و همچنین پیشبرد اهداف خود نیاز به همراهی این افکار عمومی دارد.

نتیجه این که در قصد خیر دولت در خدمت به مردم جهت نیل به رضای الهی و جلب افکار عمومی شکی وجود ندارد.

دو گزینه راهبردی در پیش روی دولت جهت رسیدن به اهداف خود وجود دارد که به اختصار هر دو گزینه «برجام» نام دارد. یکی همان برجام معروف یعنی«برنامه جامع اقدام مشترک ایران و کشورهای ۵+۱ در قضایای هسته ای»است و دیگری«برنامه جامع اقتصاد مقاومتی»است که رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان با ایشان از دولت خواستند این برنامه را آماده کنند.

الف – برجام سیاسی (ایران و ۵+۱)

راجع به این برجام به اندازه کافی صحبت، نقد، نظر، تعریف، تمجید، مخالفت و… شده است و البته صدا و سیما در زمان بررسی این برجام در کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی ساعت های زیادی را به پخش آن صرف نمود.

اکثر قریب به اتفاق فعالان سیاسی نیز در این که برجام سیاسی دارای نقاط مثبت و منفی می باشد هم نظر هستند. وقت و انرژی دولت محترم نیز در این دو سال اندی برای همین برجام صرف شد. این روزها در مجلس نیز طرح اقدام تقابل الزام دولت سر و صدای زیادی ایجاد کرد.

امیدوار هستیم کشور و دولت بتوانند با کنار زدن نقاط منفی و آسیب پذیر، به شیوه معقول تحریم ها را برطرف نموده و با هوشمندی عزت کشور را حفظ کنند.همچنین از نفوذ استکبار جهانی به بخش های مختلف جلوگیری شود.

ب – برجام اقتصادی (برنامه جامع اقتصاد مقاومتی)

همانگونه که اشاره شد رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای خبرگان رهبری؛ تهیه آن را به دولت تکلیف کردند. معظم له بارها در چند سال اخیر بر مفهوم اقتصاد مقاومتی تاکید داشته اند.

از نظر اقتصاد دانان و صاحبنظران برنامه اقتصاد مقاومتی برای کشورهایی که مشکلات تحریمی و دشمنی این چنینی را هم ندارند توصیه می شود چه برسد به کشوری مثل جمهوری اسلامی که در چنین گسترده ای در برابر زیاده خواهی غرب و استکبار جهانی در حال ایستادگی و مقاومت است.

در صورت ارائه یک برنامه مدون و کامل و جامع و البته عمل به آن در همه حوزه ها (با مدیریت جهادی) به جایی خواهیم رسید که یک اقتصاد پویا و تولیدمحور خواهیم داشت و از طرفی دست دشمن را در بحث تحریم ها کوتاه کرده ایم.

راجع به این برجام توسط مسئولان و کارشناسان فقط خوب سخنرانی شده است ولی در عمل خیلی عقب هستیم. البته مراکز و سازمان هایی نیز تجربیات خوبی در این زمینه دارند که می توان از آن ها استفاده کرد.

در پایان به نظر می رسد حلّال مشکلات کشور در برجام دوم (برنامه جامع اقتصاد مقاومتی) می باشد که حتی دولت می تواند هر دو گزینه را برای موفقیت بیشتر دنبال کند./خبرماه 

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد