سرویس: اقتصادیکد خبر: 96173|08:16 - 1394/07/25
نسخه چاپی

فضای اقتصاد کشور در معرض تغییر؛

سانتریفیوژها ایستاد/ حالا نوبت صنعت است

سانتریفیوژها ایستاد/ حالا نوبت صنعت است
مطلع الفجر:هر چند رییس دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی را نشانه عبور از رکود معنا کرد اما زمزمه افزایش پرداخت تسهیلات برای رونق تولید، حکایت از حضوری رکودی پررنگ در اقتصاد ایران است که هیات دولت را نیز به فکر انداخته است.

مطلع الفجر/ ۷۵۰  روز سیاست انقباضی دولت برای کنترل تورم، رکود را به ارمغان آورد، رکودی که رییس جمهور در آخرین حضورش در تلویزیون آن را باور نداشت و با آمار و ارقام، صورت مساله را حذف کرد اما نامه ۴وزیر کابینه راوی حکایت دیگری بود.

هر چند رییس دولت تدبیر و امید رشد اقتصادی را نشانه عبور از رکود معنا کرد اما زمزمه افزایش پرداخت تسهیلات برای رونق تولید، حکایت از حضوری رکودی پررنگ در اقتصاد ایران است که هیات دولت را نیز به فکر انداخته است.

*کدام رکود؟

رییس جمهور میگوید: “ما در زمینه رکود کاری کردیم که در ۹۳ از آن خارج شدیم و سال ۹۲ رشد ما منهای ۱٫۹ بود اما در ۹۳ پیش بینی ها این بود که مسیر خروج از رکود است و آمارها هم این را نشان می داد و در سال ۹۳ رشد ۳ در صد را داشته ایم.”

او همین آمار مبهم را دستاویز قرار داده و رکود را نمیپذیرد چرا که معتقد است رشد اقتصادی نشانه خروج از رکود است: “اگر سیاست های ما سیاست های انقباضی و رکودی بود باید در سال ۹۳ تورم ما کاهش پیدا کند و همزمان اقتصاد رشد منفی داشته باشد. یعنی در سال ۹۲ رشد اقتصادی ما منهای ۱٫۹ و در سال ۹۳ مثبت ۳ بوده است پس بنابراین این چنین نبوده است.”

اما رشد اقتصاد با ضریبGDPکاهش نرخ بیکاری و میزان تولید و صادرات غیر نفتی سنجیده میشود، بنابراین هرچند رشد اقتصادی اتفاق افتاده اما تحلیلی که از آن ارایه شده، صحیح نیست که اگر صحیح بود، از سخنان روحانی بوی تغییر فضای اقتصادی کشور به گوش نمیرسید.

*فضای تغییر

رشد پایه پولی کشور هرچند به سرعت چند سال قبل نیست اما این رشد با سرعتی کند حرکت میکند، بنابراین اگر سیاست انقباضی حذف شود، به طور حتم تورم، شعله ورتر از قبل بازخواهد گشت چرا که تورم به صورت اصولی کنترل نشده تا ثابت باقی بماند.

این بار پای بسته ای درمیان است که در عین کنترل تورم باید میزان نقدینگی بخش تولید را افزایش دهد که البته این اصلا به معنای تلاش برای خروج از رکود نیست چرا که به گفته روحانی رکود وجود ندارد!

⚫ما به بانک مرکزی در این بسته سیاستی اجازه می دهیم، به بانک هایی که خوب کار کردند و انضباط درستی دارند، تشویق کرده و ذخیره قانونی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد، بنابراین منابع بانکها افزایش میابد.

⚫اگر هزینه بانکها کاهش یابد آنها می توانند سود تسهیلات را هم پایین بیاورند، این یک قدم برای تولیدکننده ها در این زمینه است.

⚫این سیاست برای این است که هم پایه پولی افزایش نیابد و هم باعث تورم نشود، یعنی ما نمی خواهیم آن دستاورد را از دست دهیم و آن را حفظ کنیم و در کنار آن بتوانیم با رکود مبارزه کنیم.

⚫چون پایه اقتصاد مقاومتی درون زا بودن است، بنابراین اقداماتی را باید هم در زمینه تسهیلاتی که تولید می خواهد مد نظر قرار دهیم و هم بیشتر منابع بانکها در اختیار تولید قرار گیرد .

⚫۷٫۵ هزار میلیارد تومان هم هفته آینده به خزانه دولت وارد می شود و طی دو الی سه هفته آینده در جهت تحرک در اقتصاد تلاش خواهد شد تا به تولید و رونق اقتصادی تحرک ببخشد.

⚫اشتغال برای ما مهم است و لذا واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از اولویت های ما است؛ چرا که می تواند اشتغال ایجاد کند.

روحانی در سخنانش مدام از بسته ای حرف میزند که قرار است به رکود خاتمه دهد اما مانند همه سیاستهای دولت یازدهم که به صورت چراغ خاموش است، از جزییات آن سخنی به میان نمی آید.

پرداخت تسهیلات در حالی به آخرین حربه دولت برای رونق اقتصادی تبدیل شده که رشد نقدینگی و پایه پولی از آغاز سال ۹۴ شتاب زیادی به خود گرفته در حالی که نقدینگی به ۸۵۰ هزار میلیارد و پایه پولی به ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده و همه چیز مستعد ایجاد یک تورم است.

*جای خالی برجام

رییس جمهور زمانی به بهانه تبیین سیاست های جدید اقتصادی دولت به رسانه ملی آمد که صبح همان روز برجام در مجلس به تصویب رسیده بود.

نکته جالب اینجاست که دولت یازدهم همیشه از تحریمها به عنوان بزرگترین معضل اقتصاد ایران صحبت میکرد اما روحانی در سخنان سه شنبه شب خود هیچ اشاره ای به برجام و تاثیر حذف تحریمها در رفع رکود نکرد و به جای آن مدام برطبل حذف رکودی که نیست، کوبید!

او تنها در گوشه ای از سخنانش اشاره ظریفی به بهبود شرایط ایران در سال آینده میکند و می گوید:” البته سال آینده وضع بهتری خواهیم داشت هم به خاطر این که فروش نفت ما محدودیت ندارد، هم به خاطر این که تحریم های بانکی و پولی کاملا برداشته می شود و هم این همه هجومی که الان در دنیا به سمت ایران شروع شده است، هر روز ۱۰ یا ۲۰ شرکت به سمت ایران آمده اند.”

رییس دولت تدبیر و امید، علت هجموم روزانه شرکتها به سمت ایران را اینگونه بیان میکند:”این نه به خاطر این که تحریم برداشته می شود و نه به خاطر اینکه اقتصاد مقاومتی اجرا و پیاده می شود بلکه به خاطر حضور و امیدی که ملت ایران در اقتصاد دارد و اساسا تحولات اقتصادی ما عمدتا توسط مردم، بخش خصوصی و بخش عمومی غیر دولتی خواهد بود و دولت هم تسهیلات لازم را در اختیار آنها می گذارد.” این سخنان در حالی بیان میشود که اصول اقتصاد مقاومتی پیاده نشده و قوانینی همانند حمایت از تولید ملی نیز به مرحله اجرا نرسیده است تا بخش خصوصی بتواند وارد معرکه اقتصاد شود، گذشته از آنکه حضور مردم در اقتصاد از پیش نیازهای اقتصاد مقاومتی است که رییس جمهور آن را اینگونه زیر سوال میبرد.

برجام به مرحله اجرا رسید و بنابرتایید آژانس انرژی اتمی، ایران به همه تعهداتش عمل نموده و چرخ سانتریفیوژها از حرکت ایستاده است.

بنابراین بهانه ها و موانع از راه برداشته شده و از صبح دوشنبه باید به تدریج چرخ صنعت بچرخد که اگر اینگونه نباشد، باید دید بهانه بعدی دولت چه خواهد بود./صاحب نیوز

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد