کد خبر: 111828|09:38 - 1397/08/15
نسخه چاپی

یادداشت؛

گیلانغرب مظلوم : مطالبه گر منطقه جنگی

گیلانغرب مظلوم : مطالبه گر منطقه جنگی
مطلع الفجر: شهرستان گیلانغرب علی رغم کارنامه درخشان و دفاع و مقاومت جانانه در 8 سال دفاع مقدس هنوز از تبعات دستور العمل مناطق جنگی بی نصیب است.

مطلع الفجر/حسین قمری * :قوانین برنامه پنج ساله بر اساس سلسله هنجارهای قانونی پایین تر از قانون اساسی و بالاتر از قوانین عادی مجلس شورای اسلامی تعریف گردیده اند . قانون برنامه ششم توسعه از ابتدای سال ۹۶ اجرایی گردید و بر اساس بند الف از ماده ۱۱۲ این قانون ستاد کل نیروهای  مسلح موظف گردیده محدوده مناطق عملیاتی دفاع مقدس را به سازمان برنامه و بودجه در سال اول اجرای قانون اعلام نماید . 
در راستای اجرای قانون ستاد کل نیروهای مسلح طی نامه شماره ۲۸/ ۱۳۳۳/ ۳۶۱۰ مورخ ۲۸ آذر ۹۶  مراتب را به سازمان  برنامه  و بودجه اعلام نموده و البته نامه فوق در دو جدول شامل مناطق جنگی و مناطق امنیتی تعریف نموده است هر چند که قانون برنامه ششم توسعه چنین تکلیفی را دال بر تقسیم به جنگی و امنیتی از مفاد آن نخواسته است .
بهر حال در نامه فوق الذکر اسم شهرستان گیلانغرب در حوزه مناطق جنگی ذکر نشده است هر چند که بر اساس اصلاحیه شماره ۳۱/ ۱۳۳۱/ ۳۶۱۰  مورخ ۹ دیماه ۹۶ اسم گیلانغرب و سومار به لیست مناطق جنگی اضافه میگردد .
اما متاسفانه سازمان برنامه و بودجه ملاک تصمیم خود را نامه اولیه ستاد کل قرار داده و گیلانغرب و سومار را تا لحظه نگارش این خبر در لیست مناطق جنگی به وزارتخانه ها و سازمان برنامه و بودجه خود در استان اعلام نکرده است که این امر ظلم آشکار هم در حق کارکنان شاغل در این شهرستان و هم شهر وندان است  چرا که بر اساس بند پ از ماده ۱۱۲ قانون فوق الذکر "دولت موظف است ردیف متمرکزی را در قوانین بودجه سنواتی به جبران عقب ماندگی ها و ارتقای شاخص های برخورداری مناطق موضوع این ماده اختصاص دهد و بنحوی که این شهرستانها به سطح شهرستانهای برخوردار سایر استانها برسند " و مضافا" بر آن بر اساس جغرافیای نظامی  گیلانغربی که در ۸ سال جنگ  بیش از ۷۵۰ شهید والامقام و بیش از ۲۰۰۰ جانباز رشید و ۱۳۳ آزاده سر افراز تقدیم نظام نموده بر اساس چه منطق و استدلالی باید در ردیف مناطق جنگی محاسبه نگردد 

ثالثا " بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب  " حقا "این شهرستان در دفاع مقدس امتحان خوبی پس داد و حفظ خاطرات پایداری مردم گیلانغرب در حفظ هویت ملی دارای چنان اهمیتی است که شخصیت های برجسته و عناصر فعال باید در این زمینه احساس مسولیت کنند " .

رابعا" اکثر رزمندگانی که از سایر استانها در دفاع مقدس در این شهرستان بوده اند و اکنون در مناصب مهم و کلیدی کشور خدمت می کنند از فوق العاده ایثارگری این شهرستان سالهاست که استفاده می کنند ( والبته این استفاده  هم کاملا بحق است )  .

حال با عنایت به دلایل متقن و توجیهات مستندات قانونی عاجزانه از نمایندگان عالی دولت در شهرستان و استان  درخواست میگردد که ضمن مکاتبه با سازمان برنامه و بودجه استان  و تعیین نماینده ویژه جهت احقاق حق قانونی و جلوگیری از تضییع این مطالبه مردمی  گام مثبتی در جهت جبران  عقب ماندگی شهرستان برداشته که نزد خداوند متعال بی اجر نخواهد بود.
* پژوهشگر حقوق عمومی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد