سرویس: اقتصادیکد خبر: 111612|10:56 - 1397/02/29
نسخه چاپی

نقد و نظر؛

فرهنگ سازی برای بانوان ایرانی؛ مصرف کالای داخلی

فرهنگ سازی برای بانوان ایرانی؛ مصرف کالای داخلی
مطلع الفجر:زنان در خانه نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و اگر به سمت مصرف کالای داخلی گرایش پیدا کنند می‌توانند این موضوع را برای سایر اعضای خانواده فرهنگ‌سازی کرده و به شکوفا شدن تولید ملی کمک کنند.

به گزارش مطلع الفجر – زهرا امیری نیا/ نقش زنان به عنوان مدیران خانواده برای ترویج فرهنگ اقتصاد خانواده، مهم و کلیدی است، تغییر شیوه زندگی خانواده‌ها‌ از جمله راهکارهای موثر در تحقق اهداف اقتصاد خانواده است، احیای فرهنگ بومی با شعار ساده‌زیستی که می‌تواند از سوی مادران خانواده اتفاق بیفتد، نقش مهمی در اصلاح شیوه زندگی‌های امروزی ایفا می‌کند.

همان گونه که خانواده به عنوان واحد کوچکی از اجتماع در پیشرفت و توسعه فرهنگی جامعه نقش اول را دارد، در توسعه و رشد اقتصادی جامعه نیز نقش اساسی را ایفا می‌کند و میزان، چگونگی و نوع حضور او در عملکرد و چرخه‌های اقتصاد کشور تأثیرگذار است. خانواده در مصرف تابع زنان خانواده است و زنان در اقتصاد خانواده بسیار مؤثرتر از مردان عمل می‌کنند.

زنان در حمایت از تولید ملی نقش مهمی دارند؛ زنان در خانه نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و اگر به سمت مصرف کالای داخلی گرایش پیدا کنند می‌توانند این موضوع را برای سایر اعضای خانواده فرهنگ‌سازی کرده و به شکوفا شدن تولید ملی کمک کنند.

اکنون خانواده‌های بسیاری برای خرید جهیزیه‌ دختران‌شان به سمت کالاهای خارجی گرایش پیدا کرده اند و آن را برای خود نوعی کلاس می‌دانند در حالی که باید این موضوع را برای مردم فرهنگ سازی کرد که خرید کالای داخلی به سود اقتصاد ملی و رونق گرفتن صنعت اقتصاد کشور است.

اقتصاد خانواده به معنای چگونگی سامان دهی و مدیریت منابع خانه است، خانواده سازمانی است که تولید و توزیع کالاهای مورد نیاز را فراهم می‌سازد و زن به عنوان یکی از دو رکن اساسی خانواده در این سازماندهی و مدیریت، نقش اساسی ایفا می‌کند.

وظیفه مادری، همسری و بیشتر منابع مصرف به زن سپرده می‌شود و زنان با تدبیر صحیح میان درآمد و مصرف هماهنگی به وجود می‌آورند، در حقیقت زنان در این زمینه نقش کلیدی داشته و با برنامه‌ریزی صحیح در رشد اقتصادی خانواده و در نهایت در توسعه اقتصادی جامعه و برنامه‌های بزرگ تأثیر بسیاری دارند، بنابراین درک زنان از مصرف و چگونگی آن می‌تواند در همه خانواده‌ها تاثیرگذار باشد.

از این رو بخش اعظمی از بازار و اقتصاد ملی نیز در تلاش است تا مایحتاج ساری و جاری خانواده ها را تامین کند که از بخش گسترده و مهم خوراک و مواد غذایی تا حوزه پوشاک٬ لوازم آرایشی و بهداشتی٬ لوازم چوبی و مبلمان٬ لوازم الکتریکی و سایر حوزه ها را در بر می گیرد.

با توجه به اینکه نبض اقتصاد و مدیریت مصرفی خانواده در دست زنان است لذا اثر گذاری بانوان در حمایت از کالای ایرانی بسیار مهم و استراتژیک خواهد بود به طوری که می توان به جرات عنوان کرد اگر جامعه زنان و مادران و همسران کشور را نسبت به لزوم حمایت از کالای ایرانی توجیه و اقناع کنیم چه سیل عظیمی از خریدها و توسعه اقتصادی کالاها و محصولات ایرانی را ایجاد داده ایم.

همچنین مجلس باید با مصوبات قوی از تولید ملی حمایت کند و مردم نیز با اصلاح الگوی مصرف از تولیدات داخلی حمایت کنند، خرید اجناس ایرانی نباید تنها هدف باشد بلکه باید از طریق حمایت از تولید داخلی با تعطیلی واحدهای تولید کننده و بیکاری کارگران مقابله شود.

برای اصلاح الگوی مصرف باید تولیدات داخلی را جایگزین محصولات خارجی کنیم و زنان و خانواده‌ها باید تصمیم بگیرند برای تهیه‌ وسایل منزل و جهیزیه‌ فرزندان‌شان از کالاهای داخلی استفاده کنند؛ نه اجناس خارجی.

استفاده از کالای ایرانی باید در جامعه به یک ارزش فرهنگی و اخلاقی تبدیل شود که در این زمینه رسانه ها نقش مهمی در فرهنگ سازی دارند.

باید بر روی تبلیغ کالاهای داخلی سرمایه گذاری شود و دستگاه های اجرایی و آحاد جامعه به ترویج این امر بپردازند.

نقش رسانه ملی در این زمینه بسیار کلیدی است و القای استفاده از کالای ایرانی در تمام برنامه‌ها ضرورتی است که احساس می‌شود.

سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که از ورود کالای قاچاق به کشور جلوگیری شود چرا که ورود کالای قاچاق صنعت تولید در کشور را فلج می‌کند.

هم‌اکنون بسیاری از تولید‌ی‌های داخلی به دلیل ورود بی‌رویه اجناس چینی تعطیل شده و تعداد زیادی از کارگران بی‌کار شده‌اند.

مصرف کالاهای خارجی در میان مردم کشور رواج یافته است؛ باید به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی و فرهنگ سازی شود که مردم به مصرف کالای داخلی به‌ویژه در بخش لوازم خانگی گرایش پیدا کنند.

مسئولان باید با تدابیر درست موانع و مشکلات بخش تولید را رفع و از تولید کنندگان برای در تحقق شعار سال حمایت کنند چرا که بخش تولید کمک شایانی به اشتغال و اقتصاد کشور می کند و خودباوری را در مردم تقویت خواهد کرد.

در مقابل تولید کنندگان باید کالاهای با کیفیت و مرغوبی را در بازار عرضه کنند که مورد استقبال مردم قرار گیرد و برای ترغیب مردم به استفاده از کالاهای ایرانی باید نظارت ها برای سنجش کیفیت کالاها و نحوه توزیع افزایش پیدا کند.

مردم به دنبال استفاده از کالاهای مرغوب هستند از این رو باید در این زمینه دستگاه های متولی ورود پیدا کرده و با دقت مطالبه گر کیفیت کالاها باشند.

متاسفانه کالاهایی با مهر استاندارد به دست مردم می رسد که کیفیت و استاندارد مورد نظر را ندارد از این رو باید شاخص های استاندارد اصلاح و درست تعریف شود.

دولت نیز باید به اشتغال پایدار زنان در مناطق روستایی و عشایری را در برنامه های مهم خویش قرار دهد، یکی از این برنامه ها تشکیل تعاونی زنان در روستاها و عشایری برای حمایت از اشتغال پایدار است که به این تشکل ها و تعاونی ها تسهیلات و وام های با بهره 4 درصد اختصاص می یابد و بخشی از این فعالیت ها می تواند به فرهنگسازی در خصوص مصرف کالای داخلی منجر شود.

به منظور بازاریابی تولیدات و محصولات تولیدی بانوان در سطح روستایی و عشایری، بهره گیری از ابزار نوین و آموزش نیز باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

81 میلیون جمعیت ایران، نیمی را بانوان تشکیل می دهند که می توانند در چرخه اقتصاد و حمایت از کالای ایرانی نقش مهمی برعهده بگیرند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد