کد خبر: 111551|10:00 - 1397/01/28
نسخه چاپی

بودن یا نبودن در زمین های مبارزه جدید؛

حضور جریان انقلابی در زمین مبارزه فضای مجازی/ توییتر سنگر جدید انتقال انقلاب اسلامی به جهان

حضور جریان انقلابی در زمین مبارزه فضای مجازی/ توییتر سنگر جدید انتقال انقلاب اسلامی به جهان
مطلع الفجر:توییتر به عنوان یک شبکه اجتماعی در طول سال های گذشته به بستر حضور جریان انقلابی تبدیل شده است، تاثیرگذاری این حضور موجب شده است که زنگ خطری برای وابستگان به جریان غرب در کشور به صدا درآید.

مطلع الفجر/ جهان در طول دو دهه گذشته فراز و فرودهای بسیاری داشته است و رسانه نکته مشترک در تمام این فراز و فرودها است که نقش مهم و تاثیر گذاری داشته است. غرب که در طول سده 19 میلادی از طریق جنگ و حضور نظامی به استعمار جهان می پرداخت و در ادامه در سده 20 میلادی از طرق تاثیرگذاری بر روی نظام های سیاسی کشورهای مختلف و نیز تسخیر بازارهای اقتصادی بر جهان حکومت می کرد؛ با شروع قرن 21 و با توجه به رشد تکنولوژی، نوع ابزار غرب برای تاثیرگذاری بر روی کشورهای جهان تغییر کرد و رسانه به عنوان ابزار اصلی جایگزین سلاح های گران قیمت و کارتل های بزرگ نفت و گاز جای خود را به شرکت های چند ملیتی تکنولوژی داد؛ اما این تنها شروع ماجرا بود، با رشد بستر اینترنت در سطح جهان و رو کار آمدن تلفن ها هوشمند و رایانه های متصل به نت، نوع رسانه نیز دچار تغییر و تحول شد.

بشری که تا دیروز اخبار و اطلاعات را از کانال ها یک طرفه دریافت می کرد، خود امروز به عنوان قسمتی از چرخه اطلاع رسانی قرار گرفت و با توجه به نقش خود بر روی این چرخه تاثیر می گذاشت.

این تاثیرگذاری با استفاده از نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی روز به روز جای خود را در سطح جامعه بشری بیشتر باز می کند به نحوی که تعداد مخاطبان برخی از این نرم افزارها از اغلب کشورهای جهان بیشتر است.

تاثیر این شبکه های اجتماعی تنها به بعد تعداد مخاطبان نیست؛ بلکه نوع سبک زندگی و تصمیم سازی هایی که در سطح کشورهای مختلف می کنند نیز دارای اهمیت است، به نحوی که نمی توان این نرم افزارها را تنها ابزاری برای یک ارتباط دو طرفه ساده دانست. بسیاری از آن ها حتی قوانین یک کشور را تغییر می دهند، نظام های سیاسی در سطح کشورهای کوچک و بزرگ را متحول می کنند و حتی با راه اندازی یک چالش و یا کمپین بر روی تصمیم های جهانی تاثیر می گذارند.

برای مثال یکی از بسترهای اصلی انقلاب مصر، بیش از فضای حقیقی فضای مجازی بود و با وجود اینکه این انقلاب، تحت تاثیر بیداری اسلامی در جهان عرب شکل گرفته بود، به دلیل تاثری که فضای فیس بوک بر روی این انقلاب گذاشت؛ بسیاری آن را انقلاب فیس بوکی می دانستند یا در اوج اغتشاشات سال 88 شاهد راه اندازی نسخه فارسی توییتر بودیم و این شبکه اجتماعی به دستور هیلاری کلینتون وزیر امور خارجی وقت آمریکا، برای تاثیرگذاری بر این اغتشاشات تعمیرات خود را به تاخیر انداخت.

همین سطح تاثیرگذاری و بستری که این فضا برای انتقال نظرات به کل مردم جهان فراهم می کرد؛ موجب شده  یک جریان انقلابی نیز وارد این صحنه شود و شبکه های اجتماعی را که روزی در غرق اپوزیسیون و ضدانقلاب بود؛ به عنوان میدان مبارزه ای جدید برای خود تعریف کند و با توجه به محتوای حق و نیز قدرت مانور بسیاری که این جریان در خود دارد، به سرعت سنگری محکم برای خود در این فضا تعریف کند.

در طول سال های گذشته این جریان حضور در فضاهای مختلفی را تجربه کرده است؛ اما در این شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان، شبکه اجتماعی توییتر بیش از دیگر فضاها مناسب حضور این جریان است.

شبکه اجتماعی توییتر دو ویژگی خاص دارد که همین دو ویژگی این فضا را بهترین فضا برای انتقال مفاهیم انقلابی کرده است. نکته اول این که تعداد کاراکترهای توییتر محدود است؛ بنابراین خلاقیت در انتقال مفاهیم حرف اول را در این فضا می زند و همین امر  موجب حضور نخبگان در این فضا می شود. از طرفی تمام شخصیت های بزرگ دنیا و نیز فعالان رسانه ای در این فضا آیدی دارند و همین امر موجب سطح تاثیرگذاری آن را بسیار بالا می برد.

همزمان با فعال شدن جریان انقلابی در این فضا، برخی جریان ها حضور جریان انقلابی در این فضا را حرکت در زمین دشمن و  قرارگیری در پازل آن ها قلمداد می کنند و تمام تلاش خود را برای انحراف جریان انقلابی از این فضا به کار گرفته اند.

سطح استدلال آن ها در سطح همان استدلال چرایی حضور مدافعان حرم در سوریه و عراق است، تنها به دلیل اینکه سرورهای این شبکه اجتماعی در غرب حضور دارد ک نمی توان این جبهه را خالی کرد و فضا را برای حضور تمام عیار ضد انقلاب باز گذاشت. از سویی وجود سخت افزار این شبکه اجتماعی در غرب به این معنا نیست که از لحاظ نرم افراری هم نتوان در این فضا کاری کرد و این سطح و کیفیت حضور جریان انقلابی است که حداقل در فضای داخلی تاثیر می گذارد و مهم تر از این نکته، این است که این فضا به عنوان فضای پذیرفته شده از سوی جامعه جهانی به وجود آمده است و فعالیت در بستر صددرصد داخلی زمانی به موضوعیت کامل می رسد که این فضا به آن چنان خلاقیتی برسد که مخاطب بین الملل نیز بتواند بر روی آن تاثیر بگذارد؛ پس دست کم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب جهانی و انتقال انقلاب اسلامی به دیگر کشورها امروز باید از سنگر توییتر استفاده کرد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد