کد خبر: 111015|08:55 - 1396/10/21
نسخه چاپی

ازدواج سنتی یا مدرن؟

رُخ نمایی جای خالی واسطه خیر در ازدواج/ بالا رفتن سن ازدواج زنگ خطری برای جامعه

 رُخ نمایی جای خالی واسطه خیر در ازدواج/ بالا رفتن سن ازدواج زنگ خطری برای جامعه
گذشته ها خبری از ازدواج بی فرجام اینترنتی و سایت های بی اعتبار همسریابی، که ازدواج را معامله ای پرسود می دانند نبود، و ازدواج یک سنت خداپسندانه قلمداد می شد که با همیاری و واسطه گری افراد خیرخواه، در عین سادگی برگزار می شد.

مطلع الفجر-م. ایزدنی/ یکی از آسیب های اجتماعی که آمار آن نیز به شدت در حال افزایش است موضوع طلاق و فروپاشی بنیان خانواده هاست. به منظور تحلیل و چرایی این آسیب، باید ابتدای مسیر و نحوه تشکیل خانواده هم مورد واکاوی قرار گیرد. شکل ازدواج و آداب و سنت های مرتبط با آن در دوام و استمرار زندگی نقش به سزایی دارد.

امروزه نوع ازدواج را به دو شکل سنتی و مدرن و امروزی تقسیم می کنند. ازدواج سنتی همان نوع ازدواجی است که بیشتر در زمان های گذشته مرسوم بوده است و پدران و مادران ما اغلب با این نوع ازدواج، زندگی خود را شروع کرده اند و به جرات می توان گفت عمر بالای زندگی مشترک آن ها، می تواند مهر تائیدی بر این شکل ازدواج باشد.

اما امروزه با پیشرفت علم و حضور گسترده زنان در در عرصه های مختلف اجتماعی و حوزه های شغلی، مراحل ازدواج سنتی که همان خواستگاری رسمی و آگاهی و اشراف کامل خانواده است، در حال منسوخ شدن است و بخش عمده ازدواج ها به شکل مدرنیته و با مدیریت خود جوانان انجام می گیرد.

در واقع منظور از ازدواج مدرن، ازدواجی است که دخالت خانواده در آن به حداقل رسیده و دختر و پسر مستقیما باب آشنایی را گشوده و با یکدیگر مراوده دارند.

متاسفانه این نوع ازدواج، چندان مطابق با اصول دینی و سبک زندگی خانواده های ایرانی نیست چرا که به شدت تحت نفوذ فرهنگ بیگانه قرار گرفته است. فرهنگی که هر بار نوعی از ازدواج را تبلیغ می کند و در غالب ازدواج مدرن به فرهنگ جوامع دیگر، تزریق و در واقع تحمیل می کند. چندی است که فضای مجازی هم، همانند یک اهرم تسهیل، این مسیر را برای نفوذ و تهاجم فرهنگی جوامع بیگانه هموارتر کرده است.

نباید از یاد ببریم که ما پیرو دینی کامل و پویا هستیم که با توصیه های قرآنی و دینی در همه مباحث راهگشاست و رهنمودهای فراوانی هم در باب ازدواج در دینمان توصیه شده است، که با تفسیر و تعقل می توان به نتیجه و برداشت صحیحی در این زمینه رسید. وظیفه روحانیون، مساجد و مدارس دقیقا تبیین همین نکات به کودکان و نوجوانان است تا به درک درستی از این موضوع برسند.

«احساسات» سنگ بنای ازدواج مدرن

اختلاط طولانی مدت دختر و پسر برای ازدواج، بدون نظارت و مشورت خانواده ها، تک روی، و تابع محض احساسات شدن از مشخصات ازدواج های امروزی است که معمولا خوش فرجام نیست و به جدایی ختم می شود. «احساسات» سنگ بنای اینگونه ازدواج ها است که متکی بر معیارهای کمی و شناخت سطحی و ظاهری است.

مسلم است که شکل سنتی ازدواج، مطابقت بیشتری با فرهنگ عرفی و موازین شرعی ما دارد.البته اکثر جوانان با دیدی منفی به این شیوه می نگرند و آن را نوعی ازدواج، با چشم بسته تلقی می کنندکه تصمیم گیری نهایی بر عهده خانواده است. بنابر این لازم است با تلفیق شکل ازدواج سنتی با شرایط فعلی جامعه و البته در چارچوب اسلام، عیوب مختصر این نوع ازدواج مرتفع گردد.

این وظیفه متوجه نهادهای آموزشی و مخصوصا دانشگاه هاست که بیشتر با جوانان در سن ازدواج، سر و کار دارند البته نهادینه کردن و بیان اصول ازدواج اسلامی از همان سنین پایین بایستی توسط خانواده ها صورت گیرد.

در جامعه کنونی هم چنین شاهد بالا رفتن سن ازدواج نیز هستیم که این هم می تواند نتیجه حذف روش های آشنایی سنتی،  افکار تقلید گرایانه جوانان و به حاشیه کشاندن نقش خانواده ها در این حوزه باشد.

کجایند واسطه های خیر ازدواج

سالیان نه چندان دور، بودند کسانی که در بین فامیل و آشنایان، واسطه خیر می شدند و با معرفی دختران و پسران دم بخت، شرایط ازدواج را مهیا می کردند. معرفی گزینه های هم کفو، خواستگاری های رسمی، معارفه تحت نظر خانواده ها و با تحقیقات کامل، نوعی تضمین برای ازدواج بود و همین شرایط باعث ازدواج جوانان، در سنین پایین تر می شد.

در گذشته خبری از ازدواج های بی فرجام اینترنتی و سایت های بی اعتبار همسریابی که ازدواج را معامله ایی پر سود می دانند، نبود و ازدواج یک سنت خدا پسندانه و موکد بود که با همیاری و واسطه گری افراد خیر خواه و کل فامیل در عین سادگی برگزار می شد.به جاست در عصر کنونی هم، خانواده ها بر اساس اصول اسلامی، معیارها را بررسی کرده و با نظر خواهی از جوانان و پرهیز از هرگونه نظر جبری، از بالا رفتن سن ازدواج پیشگیری کنند.

رهبر معظم انقلاب، همواره بر ضرورت ازدواج سالم، مطابق با معیارهای اسلامی تاکید داشته اند. ایشان در جایی از سخنانشان فرموده اند؛ در گذشته افراد مومنی بودند که واسطه گری می کردند، و دخترها و پسرهای مناسب را به یکدیگر معرفی می کردند. این کارها باید انجام پذیرد و در جامعه حتما باید حرکتی بوجود بیاید شکل گیری ازدواج با محبت و رضای دختر و پسر باشد.

همان طور که از کلام رهبرمان مشخص است، آنچه مطلوب است ازدواج سنتی در چارچوب اسلام به دور از تحمیل، و با نظر خواهی مستقیم از خود جوانان است. چه قدر پسندیده است که خانواده ها کماکان از واسطه های خیر، در زمینه ازدواج پسران و دختران دم بخت، کمک بگیرند.

 ضرورت پایبندی به اصول صحیح سنتی در میان هجوم بی امان ابزار دنیای مدرن

در مجموع، با توجه به این که «ازدواج» مهم ترین مرحله از زندگی هر انسان است، خانواده ها بابد بسیار هوشمندانه عمل کنند، نبایستی تحت تاثیر احساسات خام جوانان، فریفته ماسک روشنفکری دشمن شوند و هم چنین با نام ازدواج مدرن و غربی و برخی از گرایشات پوچ و مبتذل آن،اما در واقع به کام دشمنان، جوانان را در این راه تنها نگذارند و در فرایند ازدواج حافظ و عامل به اصول دینی و سنت های ناب ایرانی اسلامی باشند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد