کد خبر: 110781|10:34 - 1396/07/29
نسخه چاپی

راه چاره چیست؟

فرو رفتن مشاغل در لاک تعطیلی/ سایه بی مهری دولت بر سر مسکن مهر

فرو رفتن مشاغل در لاک تعطیلی/ سایه بی مهری دولت بر سر مسکن مهر
مطلع الفجر:باید چاره ای اساسی یافت و دل به طرح های دلخوش کننده، همچون افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن نبست، چرا که تا وقتی کسب و کار و رونقی نباشد پولی برای بازپرداخت تسهیلات وجود ندارد و رغبتی برای این کار پیدا نمی شود.

مطلع الفجر-ولی الله عرب مختاری/ یکی از موتور های اصلی رونق تولید و اشتغال بحث مسکن و ساخت و ساز است که بخش های زیادی با آن مرتبط هستند و در این رابطه رونق و رکود نقش اساسی در زمینه شکوفایی یا زمین گیر شدن اقتصاد دارد.

در سایه بی مهری دولت به مسکن مهر و دادن قول راه اندازی مسکن اجتماعی و عملی نشدن این وعده سر خرمن و بروز و همچنین تداوم رکود بازار مسکن و از رونق افتادن ساخت و ساز بسیاری از مشاغل مرتبط با این موضوع در لاک تعطیلی یا باتلاق کاهش فعالیت فرو رفته است.

آنها که چاره را در تعطیلی دیدند؛ کسب و کار خود را تخته و کارگران خود را دست و کَت بسته به امان خود رها کردند و عده ای هم از سر ناچاری و بیشتر به خاطر این که چند خانواده از نان خوردن نیفتند با هزاران مشکل و با حداقل ظرفیت به فعالیت خود ادامه می دهند.

معادن اعم از سنگ، گچ و خاک و صنایع وابسته از جمله سنگبری ها، تولید سیمان، کاشی، سرامیک و موزاییک سازی ها، شیشه سازی ها و شیشه بری ها، کوره های گچ و آجر از جمله مشاغلی است که بعد از یک رونق خوب و پربار ناشی از مسکن مهر که نانشان در روغن بود دچار رکود شده و نان صاحبان و شاغلانش آجر شده است.

بعد از مشاغل مذکور صنعت حمل و نقل، ذوب آهن، در و پنجره سازی، برق، گاز رسانی، لوله کشی، فعالان عرصه ساخت و ساز، لوازم خانگی، فرش و موکت مشاغلی هستند که زیر تاخت و تاز رکود بازار مسکن مهر تعطیلی و فعالیت حداقلی بر روی آنها نشسته و نای نفس کشیدن ندارند و برخی از نفس افتاده و عده ای نفس های آخر خود را می کشند.

البته دولت با همه شاخ و شانه کشیدن های اولیه علیه مسکن مهر تلاش زیادی برای سر و سامان بخشیدن به پروژه های نیمه تمام این طرح انجام داد و عده ای از بی خانمان های چشم انتظار را خانه دار کرد تا هم جلوی موج نارضایتی ها را بگیرد و هم در سفرهای استانی و شهرستانی دولتی ها در کنار برخی کلنگ زنی ها و افتتاحیه ها پروژه ای قابل توجه برای افتتاح داشته باشند که وزیر راه و شهرسازی خود به این موضوع اذعان کرد.

یکی از اشکال هایی که دولت یازدهم به مسکن مهر داشت؛ عدم اجرای این طرح در بافت های فرسوده و سوق دادن آن به حاشیه شهرها بود که زیرساخت های لازم و اولیه همچون آب و برق و گاز را نداشت و همه چیز از ابتدا باید ارایه شود که موضوع عامه پسندی بود غافل از این که بافت های فرسوده مالک شخصی دارد و به صورت پراکنده اند و امکان اجرای چنین طرح بزرگی با جذب رضایت مالکان و پرداخت هزینه زمین و یکپارچه سازی وجود نداشت به همین علت هم هست که دولت دکتر روحانی نیز موفق به اجرای وعده خود در اجرای مسکن اجتماعی در بافت فرسوده نشد.

پس باید چاره ای اساسی یافت و دل به طرح های دلخوش کننده همچون افزایش میزان تسهیلات خرید مسکن نبست چرا که تا وقتی کسب و کار و رونقی نباشد پولی برای بازپرداخت تسهیلات وجود ندارد و رغبتی برای این کار پیدا نمی شود.

انتظار می رود اکنون که دولت دوازدهم در ابتدای راه است و از قضا وزیر مسکن و راه سازی سابق خود را به همراه دارد و تجربه چهار ساله دولت قبل آن را همراهی می کند طرحی نو در اندازد و بازار آشفته اقتصاد را با بیدار کردن پاساژ خفته مسکن رونق بخشد و شکوفایی را به بخش های مختلف اقتصاد تزریق نماید تا با گرم شدن بازار کسب و کار و غبار زدایی از صنایع و معادن گرد تعطیلی گرفته نشاط به جامعه بازگردد و با فکر اساسی متکی به ظرفیت های داخلی و حرکت در چارچوب های تعیین شده توسط مقام معظم رهبری امید را در دل مردمان زنده و روسفیدی را بر تارک دولت بنشاند.

موفقیت دولت مایه روسفیدی نظام و خطای دولت به قهقرا بردن و به چالش کشاندن نظام را به همراه دارد که هیچ دلسوزی در بین مردم و مسوولان چنین خواسته ای ندارد.

همگان خود را در پیشگاه خداوند متعال و خون شهیدان و نایب برحق امام زمان(عج) مسوول و مدیون دانسته و در مسیر اتحاد و انسجام و اقتدار و افتخار آفرینی نظام اسلامی گام بردارند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد