سرویس: سیاسیکد خبر: 108969|09:50 - 1395/11/04
نسخه چاپی

یادداشت/ قسمت اول

ناقوس فروپاشی «ایالات متحده» به صدا درآمده است

ناقوس فروپاشی «ایالات متحده» به صدا درآمده است
مطلع الفجر:امروز در ایالت کالیفرنیا که مرکز دانشگاه های آمریکاست تعداد زندانها از تعداد دانشگاهها بیشتر است و اگر تا ۳۰ سال پیش در آمریکا کمتر از ۵۰ نمازخانه و مسجد وجود داشت امروز در آمریکا بیش از سه هزار مسجد وجود دارد.

مطلع الفجر-محسن جانجانی/  مدتهاست که ناقوس فروپاشی تمدن غرب و بویژه فروپاشی ایالات متحده آمریکا به صدا درآمده و گوشها صدای درهم شکستن استخوانهای پوسیده غرب را می شنوند.

افول در لغت به معنی غروب کردن و ناپدید شدن است. البته عدهِ ای از آن برداشت افراطی کرده و هنگامی که از افول ایالات متحده سخن به میان می آید آن را مساوی با فروپاشی سریع و زودرس این کشور ظرف یکی دوسال آینده قلمداد می کنند و از اینرو آن را غریب به ذهن و دور از واقع پنداشته و برای آن ارزشی قائل نیستند.
باید گفت نزدیکترین واژه به افول اضمحلال است که حاکی از حل و نابود شدن بسیار تدریجی و آهسته است. تمدنها و جوامع یک شبه به وجود نمی آیند، یک شبه رشد و پیشرفت پیدا نمی کنند و آقایی نمی یابند و به تبع انتظار افول و فروپاشی یک شبه و ناگهانی آنها نیز امری بعید و دور از ذهن است.
منظور از افول آن است که یک تمدن و یا جامعه روند نزولی پیدا کرده باشد و در مسیر پیشرفت و موفقیت و تکامل خود به سراشیبی رسیده باشد و شاخص های معنوی،اجتماعی،اخلاقی و فرهنگی آن روز به روز در حال عقبگرد باشد. کافی است اثبات شود خانواده در این جامعه رو به زوال است. عدالت تهدید و جرم و خیانت و ظلم و تعدی در آن روبه افزایش است.
بدنیست در اینجای نوشتار به بیان زیبای مقام معظم رهبری اشاره شود که فرمودند «به شما می گویم شما آن روز را خواهید دید، آن روز ماها نیستیم اما شما جوانها آن روز را خواهید دید که این تمدن بناشده برپایه غلط در گرداب دارد فرو می رود. دارد لحظه به لحظه در باتلاق پایین تر می رود و سقوط خواهد کرد بدون شک.»
همین غرور هم، همین تکبر ابلهانه و احمقانه هم یکی از عوامل همان سقوطی است که انتظاراینها را می کشد. اینها سقوط می کنند. یک هار و هورتی امروز می کنند اما در سراشیبی دارند حرکت می کنند خودشان هم ملتفت نیستند.
البته هوشیارهاشان چرا. هوشمندانشان سالهاست فریاد می کشند،هشدار می دهند زنگ خطر! منتهی کیست که بشنود؟ مستند.
مست دو مستی در اینهاست. مستی هواپرستی، مستی قدرت. آدمی که یک مستی داشته باشد نمی شود چیزی در مغزش فرو کرد. وقتی دو مستی به سراغ کسی میآید که واویلاست.

شاخص های افول این تمدن از دیدگاه مقام معظم رهبری را می توان در چند نکته بیان کرد:
– تربیت انسان بی خشوع،انسان منقطع از خدا،انسان بی معنویت و انسان بی هویت
– تربیت جوان مایل به بی بندوباری، نابرخودار از حیا،مایل به ارتکاب جنایت و تجاوز و تعدی
– عرف و قانون شدن گناه و سرمایهگذاری و دفاع از آن
– نداشتن مشکل در علم اما علم بدون هدایت و فضیلت، معنویت و انسانیت
– داشتن علم ناظر به دنیا و غمض عین از آخرت
– بی توجهی به معنویت و عدالت اجتماعی ،تبعیض نژادی، تبعیض جنسیتی، خانوداه های متزلزل، وجود قتل و غارت و خشونت، تجاوز جنسی به کودکان و زنان
– همجنس بازی، دزدی، اعتیادبه الکل و انواع مواد مخدر، توریسم جنسی زنان و دختران،سقوط عاطفه و روی آوردن به عرفان های کاذب و نوظهور
اما آنچه مهم و متمایز است دانشمندان غربی نیز بر پیش بینی فروپاشی تمدن غرب صحه گذاشته اند که برخی نظریات تقدیم می شود:
اسوالداشپنگلر مورخ و فیلسوف آلمانی می گوید:حس قدرت طلبی که در زیر لفافه دموکراسی به فعالیت مشغول است شاهکار خود را به چنان خوبی نشان داده که حتی وقتی مردم را به شدیدترین وضعی به بردگی می کشد اینان به قدری اغفال شده اند که تصور می کنند معنی آزادی همین است و هرچه طوق اسارت تنگتر می شود به نظر مردم چنین جلوه می کند که دایره آزادی وسیعتر شده است.
او اولین نشانه های تهی شدن درونی یک تمدن را تهی شدن آن از هسته اولیه و پایدار اجتماعی و کانون خانواده می داند و می گوید:مردان متمدن در فکر این هستند که برای زندگانی خود رفیقی پیدا کنند نه یک شریک زندگی و مادر برای فرزندان خود.
مورخ انگلیسی در اثر پرحجم دوازده جلدی خود با نام – آرنولدتوین عقیده دارد همه نشانه های شکستگی تمدن غربی را از آخرین سالهای قرن 17 میلادی مشاهده کرده است.
امپراتوری  اوکتاویوپاز، نویسنده و فیلسوف غربی و برنده جایزه ادبی نوبل در سال 1980 میلادی طی مقاله ای با عنوان :قراین متعدد حاکی از آن است که این جمهوری امپراتوری ساز «دموکراسی-آمریکا-در  راشیب سقوط پس از رسیدن به اوج روبه افول می رود.من چند سال پیش که به ایالات متحده رفتم آنقدر کتاب با موضع فروپاشی آمریکا دیدم که سرگیجه گرفتم.
و بالاخره یادمان نرود وقتی حضرت امام خمینی(ره)در نامه معروف خود به میخائیل گورباچف رئس جمهور اتحاد جماهیر شوروی آیندهای ناگوار و فرجامی ناخوشایند برای کمونیسم پیش بینی کرده بود هضم و باور آن برای خیلی ها دشوار بود اما وقتی چندسال بعد استخوان های کمونیسم و سوسیالیسم شکست و اتخاد جماهیر شوروی یعنی قدرت برتر نظامی جهان فروپاشید درایت وهوشمندی امام مورد تحسین قرار گرفت.
اضمحلال آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی شاید زودتر از آن زمانی اتفاق بیفتد که حتی برخی کارشناسان تخمین می زدند یک ارزیابی واقعگرایانه تر از روند « قرن آمریکا » زده باشند.

اگر واشنگتن سال 2040 یا 2050 را تاریخ انقضای امور عرصه داخلی و بین المللی نشان می دهد دوران آمریکا زودتر به سر خواهد آمد.
بر اساس اسناد موجود ایالات متحده آمریکا در حوزه نظامی در سال 2026 بعد از چین و در سال 2050 بعد از هند قرار خواهد گرفت. کاهش سهم واشنگتن در تجارت بین المللی،کاهش شدید نوآوریها و اختراعات آمریکایی ها و نهایتا افول دلار به عنوان ارز بین المللی از طرفی و سقوط آمریکا به پله سوم صادرات تجاری جهان در سال 2008 ،قرار گرفتن آمریکا در چهلمین رتبه در زمینه تکنولوژی و اطلاعات و اختراعات همه و همه نشان از افول است.
امروز در ایالت کالیفرنیا که مرکز دانشگاه های آمریکاست تعداد زندانها از تعداد دانشگاهها بیشتر است و اگر تا 30 سال پیش در آمریکا کمتر از 50 نمازخانه و مسجد وجود داشت امروز در آمریکا بیش از سه هزار مسجد وجود دارد.
و در آخر این قسمت ما باید شکرگزار نعمت مکتب انسان ساز اسلام ناب محمدی و ولایت اهل بیت (ع) و قران عزیز باشیم چرا که به برکت آنهاست که تا کنون توانسته ایم سرافرازانه زندگی کرده و اسلام و تمدن عظیم اسلامی را به « الیس الصبح بقریب » دست صاحب اصلی او بسپاریم که امر فرج بسیار نزدیک است.
بنابراین باید برای این امر عظیم آماده شویم و خود و جامعه خود را برای سکانداری جهان به دست ولی الله الاعظم(عج) آماده سازیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد