سرویس: سیاسیکد خبر: 100736|08:25 - 1394/12/04
نسخه چاپی

یادداشت مهمان؛

منطق مردم سالاري ديني و مشاركت حداكثري

منطق مردم سالاري ديني و مشاركت حداكثري
مطلع الفجر:با فرارسيدن فصل انتخابات، اظهارنظرات گوناگوني درباره حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي شنيده مي شود و كارشناسان مختلف هر يك از منظري به اين مقوله مي پردازند اما در اين بين بيانات رهبر فرزانه انقلاب از جايگاه راهبردي در انتخابات برخوردار است كه بايد به آن توجه ويژه اي داشت.

مطلع الفجر:حجت الاسلام والمسلمین  سید سیف اله موسوی */مروري بر رهنمودهاي چندين دهه ايشان، اين حقيقت را آشكار مي كند كه معظم له بحث انتخابات را با تأكيد بر دكترين "مشاركت حداكثري" آغاز مي كنند و تاكنون انتخاباتي نبوده كه ايشان افكار عمومي ملت ايران را به اين مهم توجه نداده يا اظهاراتي مخالف اين جهت گيري اساسي حكومت اسلامي ايراد كرده باشند.

 

*اصل انتخابات حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي و رأي دادن آن ها است

رهبر فرزانه انقلاب در آخرين بيانات شان در جمع مردم قم باز هم بر اين مهم تأكيد ورزيدند و با صراحت گفتند:همه بايد بيايند در انتخابات شركت كنند؛ اين موجب مي شود كه نظام جمهوري اسلامي تقويت بشود، پايداري آن و ماندگاري آن تأمين بشود، كشور در حصار امنيت كامل باقي بماند، اين موجب مي شود كه ملت ايران در چشم ملت هاي ديگر آبرو پيدا كند و اعتبارش بالا برود؛ در چشم دشمنانش ابهت پيدا كند، بنابراين اصل انتخابات حضور مردم در پاي صندوق هاي رأي و رأي دادن آن ها است. همه بايد شركت كنند؛ شركت در انتخابات آبروي نظام جمهوري اسلامي است، آبروي اسلام است، آبروي ملّت ايران است، آبروي كشور است. اين مسأله اوّل است".

 

براي فهم و درك چنين تعابيري بايد به ماهيت حكومت اسلامي از منظر معظم له توجه كرد،حقيقت آن است كه نظام هاي سياسي، ماهيت هاي مختلفي دارند و مبتني بر اصول و مقوم هايي شكل گرفته اند. اين مقوم ها به مثابه ريشه هايي هستند كه به شاخ و برگ هاي نظام سياسي حيات و جهت مي دهند؛ لذا براي فهم تفاوت ها بايد جست وجو را از ريشه ها آغاز كرد.

 

اساس و ماهيت نظام جمهوري اسلامي به منزله الگويي براي حكومت ورزي را مي توان نظام مردم سالاري ديني دانست و در اين الگو ريشه حقوق و منشأ شكل گيري، اعمال قدرت و توزيع قدرت اسلام استو البته  در اين نگاه اسلام براي حاكميت دو ركن و پايه لحاظ كرده است كه حاكم اسلامي و مسؤولان نظام اسلامي بايد به آن مزين باشند:ركن اول، آميخته و آراسته بودن با ملاك ها و صفاتي است كه براي حاكم اسلامي معين شده، مانند دانش، تقوا، توانايي، تعهد و... و ركن دوم، قبول و پذيرش مردم است.

 

و از اينجاست كه رضايت مردم به پايه اي براي مشروعيت بخشي به حاكميت لحاظ مي شودو اين اعتبار رأي ملت، خاستگاه الهي دارد و همچون دموكراسي هاي غربي نيست كه مبتني بر حقوق طبيعي و قرارداد اجتماعي شكل گرفته باشد.

 

*نفس حضور و مشاركت مردم در انتخابات، خود اصالت داشته و اساس و ماهيت نظام اسلامي است

با اين نگاه است كه رأي مردم حق الناس تلقي شده و وظيفه حاكميت را صيانت از آن حق قلمداد مي كند و با اين منطق است كه حضور حداكثري همه مردم به منزله يك حق شرعي ديده مي شود كه نه تنها حكومت به هيچ بهانه اي نمي تواند آن را سلب كند، بلكه موظف است زمينه ها و مقدمات اين مشاركت حداكثري را فراهم آورده و موانع را برطرف كند. حتي بيش از اين موظف است تا با همه ابزارهاي در اختيار خود براي به ميدان آمدن توده هاي مردم كه به واقع صاحبان اصلي اين انقلاب و نظام سياسي هستند، برنامه ريزي كند.

 


لذا فارغ از اين كه افزايش مشاركت سياسي دستاوردهاي فراواني براي نظام اسلامي، ازجمله امنيت، مشروعيت، اعتبار بين المللي، كارآمدي  خواهد داشت، نفس حضور و مشاركت مردم، خود اصالت داشته و اساس و ماهيت نظام اسلامي را تشكيل مي دهد و همه تأثيرگذاران و بازيگران عرصه انتخابات بايد ضمن فهم اين حقيقت، براي تحقق آن بكوشند.
*مدیر حوزه علمیه  مطلع الفجر گیلانغرب

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد