سرویس: اجتماعیکد خبر: 99031|11:18 - 1394/10/15
نسخه چاپی

مشقات دانشجویان در خوابگاه های کرمانشاه؛

وقتی فضای زندگی دانشجو تنها یک تخت است/ از مشکلات بهداشتی اتاق ها تا درس خواندن با طعم لرز!

وقتی فضای زندگی دانشجو تنها یک تخت است/ از مشکلات بهداشتی اتاق ها تا درس خواندن با طعم لرز!
مطلع الفجر:زندگی در خوابگاه های دانشجویی علاوه بر مشقات زندگی دور از خانواده، دانشجو را با مشکلات دیگری مواجه می کند.

به گزارش مطلع الفجر ،چشم نیوزنوشت:اینکه زندگی در خوابگاه آسان نیست شاید بر کسی پوشیده نباشد چرا که خوابگاه های دانشجویی حتی اگر دولتی هم باشند مشکلاتی دارند، از کمبود فضا گرفته تا کنار نیامدن چندین دانشجو با اخلاق همدیگر آن هم در یک اتاق!

 

دانشجویان ساکن خوابگاه ها که عمدتا دانشجویان شهرستانی هستند هرکدام با یک فرهنگ و آداب و رسوم و شرایط خاص خانوادگی و متفاوت با دیگری مجبورند که با چندین دانشجوی دیگر در یک اتاق کوچک سر کنند.

 

در این میان نه تنها مشکلات عاطفی شاید دامنگیر بسیاری از دانشجویان شود بلکه خطرات اخلاقی نیز ممکن است تهدید کننده دانشجوی جدید الورود و شهرستانی خصوصا اگر در دانشگاهی در شهری بزرگ تحصیل کند، باشد.

 

خوابگاه های خودگردان و خصوصی اما راهی است برای درمان مشکل اصلی خوابگاه ها که  همان كمبود فضا است. بيشتر دانشگاه هاي كشور فقط قادرند به نيمي از دانشجويان نيازمند به خوابگاه امكانات ارايه دهند و نيمي ديگر بدون خوابگاه مي مانند و به این خوابگاه ها روی می آورند. در همین زمینه با چند تن از دانشجویان یکی از خوابگاه های خودگردان کرمانشاه گفتگویی را انجام داده ایم و آن ها مشکلات زندگی خوابگاهی مطرح کردند.

 

فضای دانشجو در خوابگاه تنها یک تخت است!

 

مریم دانشجوی ترم سوم کارشناسی روانشناسی است. او مهمترین مشکل خوابگاه را کمبود فضای کافی می داند و می گوید فضا برای درس خواندن و حتی زندگی کردن بسیار کم است به گونه ای که شاید بتوان گفت تخت هر دانشجو تنها فضای اختصاصی اوست و بایستی تمام کارهای خود از درس خواندن گرفته تا خوردن و حتی اتو کردن لباس و ... را در همین فضای کوچک انجام دهد. این مشکل در زمان امتحانات بیشتر خودنمایی می کند!

 

 

وی همچنین از نحوه فضای ظاهری خوابگاه ها گلایه دارد. او می گوید خوابگاه ما از دور بسیار زیبا به نظر می رسد اما همین که وارد می شوی انگار قلبت می گیرد! فضایی بسیار قدیمی با دیوارهای بدرنگ و... که همین ها باعث می شود که نتوانیم آن آرامشی را که باید در خوابگاه ها احساس کنیم.

 

خوابگاه های خودگردان متناسب هزینه خدمات ارائه نمی دهند

 

سمانه دانشجوی ترم اول کارشناسی ارشد حسابداری هم می گوید: خوابگاه های خودگردان اصلا بنا به هزینه ای که از ما دریافت می کنند ارائه خدمت نمی کنند. هزینه زندگی در خوابگاه خصوصی بسیار بالاست علاوه بر اینکه تهیه غذا هم معمولا بر عهده خود دانشجوست تازه اگر ناهار را در دانشگاه صرف کند!

 

این دانشجو ادامه می دهد: از لحاظ بهداشتی هم خوابگاه در وضعیت مطلوبی نیست، تعداد کم سرویس های بهداشتی و حمام خود معضل دیگری است که گریبانگیر دانشجویان است، به طوری که بایستی برای استحمام از چند روز قبل نوبت رزرو کنی در غیر این صورت باید تا ساعت های پایانی شب منتظر بمانی.

 

او تاکید کرد: وضعیت آشپزخانه هم جالب نیست، به دلیل تعداد زیاد دانشجویان برای طبخ یک نیمرو هم باید در صف ماند و این یعنی هم اتلاف وقت و هم خراب شدن اعصاب، (با خنده می گوید) تازه معضل گرسنگی کشیدن را هم اگر به آن اضافه کرد که دیگر هیچ!!

 

درس خواندن با طعم لرز!

 

مهسادانشجوی شیمی محض هم می گوید: البته همه اتاق های خوابگاه وضعیت یکسانی ندارند به طوری که در برخی اتاق ها فقط 4 نفر ساکنند ولی برخی دیگر به 8 نفر هم می رسد. در واقع باید زودتر برای گرفتن خوابگاه اقدام کنی وگرنه شلوغ ترین اتاق نصیبت می شود!

 

وی همچنین می گوید: یکی از مشکلات عمده خوابگاه نظافت آن است است، به طوری که در هر طبقه خوابگاه حدود 30 نفرزندگی می کنند و البته که نظافت توسط همه دانشجویان رعایت نمی شود و این مشکل بیشتر در سرویس های بهداشتی و حمام ها دیده می شود و با توجه به شهریه ای که از ما گرفته می شود حداقل باید به این مورد رسیدگی بیشتری شود.

 

وی همچنین وجود سیستم سرمایشی و گرمایشی را خیلی مناسب نمی داند و می گوید: البته این سیستم در خوابگاه وجود دارد اما گاهی که خراب می شود روزها طول می کشد که تعمیر شود و این خود موجب مشکلاتی برای ما دانشجویان می شود  و در واقع اگر ما از لحاظ روحی آرامش نداشته باشیم دوری از خانواده و سنگینی درس هایمان را اصلا نمی توانیم تحمل کنیم و به تحصیلمان لطمه می خورد.

 

 

زهرادانشجوی ترم آخر مهندسی کشاورزی هم می گوید: من دیگر ترم آخر هستم و از دست خوابگاه راحت می شوم (با خنده). درست است که زندگی خوابگاهی مشکلات زیادی دارد اما خیلی هم تلخ نیست و خاطرات خوشی از دوستان برای ما به یادگار می ماند، من هم روزهای اول شاید خیلی از این نوع زندگی راضی نبودم اما بعدا عادت کردم. در واقع برای اینکه یک زندگی آرام داشته باشی باید بتوانی خود را با شرایط وفق بدهی وگرنه خوابگاه برایت به یک زندان مبدل خواهد شد که نمی توانی آنجا دوام بیاورید.

 

وی با تایید صحبت های دوستانش می گوید: البته با توجه به هزینه ای که ما برای خوابگاه خودگردان می پردازیم امکانات مناسبی در اختیار نداریم. نظافت هم که دوستان گفتند اما مساله دیگر به نظر من که شاید دانشجویان ترم اولی را مخصوصا تهدید کند همنشینی با دانشجویانی که شاید از لحاظ اخلاقی خیلی مقید نباشند است. من خودم این مورد را به عینه شاهد بودم که دانشجویی زمینه انحراف اخلاقی و به تبع افت تحصیلی دانشجوی دیگری را موجب شده است. البته نظارت خاصی در این مورد صورت نمی گیرد و تنها ساعت ورود و خروج کنترل می شود اما گاها شاهدیم که بعضی ها این قانون را دور می زنند و برخورد خاصی با آنها صورت نمی گیرد.

 

این دانشجو می افزاید: بنابراین علاوه بر مشکلات فوق بایستی دانشجوی جدیدالورود خیلی حواسش را جمع کند که در چه محیطی وارد شده و با چه کسانی مراوده داشته باشد  چون ساعت های پایانی شب در بعضی اتاق ها مهمانی های شبانه برگزار می شود که شاید این خود خیلی مناسب نباشد و اگر خدای ناکرده کسی از دوستان در این مهمانی ها اخلاقیات را رعایت نکند بعدها موجب بروز مشکلاتی برای خود و سایر دوستانش شود.

 

لزوم توجه به وضعیت خوابگاه های دانشجویی کرمانشاه

 

با توجه به این مسایل به نظر می رسد که زیرساخت‌های خوابگاه‌های دانشجویی به خصوص در کرمانشاه نیازمند تحول و توسعه اساسی است و با وجود تلاش‌هایی که انجام شده، هنوز کمبودهای فراوانی وجود دارد تا خوابگاه‌ها به استانداردهای مطلوب برسد.

 

درواقع باتوجه به حجم زیاد پذیرش دانشجو در سال های اخیر  به نظر می‌رسد بایستی برای بالابردن امکانات زندگی در این خوابگاه‌ها تلاش کرد چرا که ورود به خوابگاه تجربه سختی است و اگر مشکلات زندگی در خوابگاه هم به مشکلات دوری از خانواده، کمبود نیازهای تغذیه ای و عاطفی افزوده شود مشکلات بیشتری سر راه دانشجویان قرار گیرد که شاید وضع را وخیم کند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد