سرویس: اقتصادیکد خبر: 98240|09:31 - 1394/09/28
نسخه چاپی

گزارش؛

ازبررسی مشکلات بازارچه مرزی سومار تا حضور استاندار در گیلان غرب؟+تصاویر

 ازبررسی مشکلات بازارچه مرزی سومار تا حضور استاندار در گیلان غرب؟+تصاویر
مطلع الفجر: به منظور تحقق چشم اندازی روشن در حوزه محرومیت زدایی گیلانغرب ،بازارچه مرزی سومار که کمتر از یکسال از راه اندازی آن می‌گذرد، مشکلات عدیده‌ای دارد.

به گزارشمطلع الفجر، در جریان بازدید استاندار و جمعی از مسئولین استان کرمانشاه از بازارچه مرزی سومار، تجار، بازرگانان، کامیون داران، فعالان و کارگران این بازارچه مرزی به بیان مشکلات خود پرداختند.

 

 

تجار و بازرگانان فعال در این بازارچه مرزی از نبود بانک در این بازارچه گلایه کردند و گفتند: نبود شعبه‌ای از بانک در این بازارچه مشکلات بسیاری برای آنها به بار آورده، بگونه‌ای که امکان نقل و انتقال پول به جهت تبادل کالا به راحتی برای آنها میسر نیست.

 

مشکلات حوزه گمرکی به ویژه تاخیر در وصول اظهارنامه های گمرکی که موجب کندی روند صادرات شده از دیگر موانع توسعه تجارت و بازرگانی در این بازارچه مرزی بود که تجار و بازرگانان فعال در این بازارچه به آن اشاره کردند.

 

رسمی نبودن این بازارچه مرزی از دیگر مباحثی بود که تجار و بازرگانان فعال در بازارچه سومار به آن اشاره کردند.

 

همچنین نبود زیرساختهای اولیه در این بازارچه از دیگر مشکلاتی بود که تجار و بازرگانان به آن اشاره کردند.

 

کامیون داران فعال در این بازارچه مرزی نیز در حضور استاندار کرمانشاه به بیان مشکلات خود پرداختند و گفتند: جاده ورودی به بازارچه مرزی سومار بسیار باریک و نامناسب است که از اداره کل راه و شهرسازی استان انتظار داریم نسبت به تعریض و نوسازی آن توجهی ویژه داشته باشند.

 

 

همچنین جمعی از کارگران فعال در این بازارچه مرزی عنوان کردند، که مسئولین بازارچه سومار، حمل بار سیمان که کار بسیار سختی است را به کارگران ایرانی داده و در مقابل حمل بار تره بار که کار ساده‌تری است را به کارگران عراقی می‌دهند.

 

از سویی دیگر مسئولین امنیتی و انتظامی حاضر در این بازارچه مرزی از استاندار کرمانشاه خواستند که روند دیوارکشی و فنس کشی بازارچه سومار با سرعت بیشتری انجام شود تا این بازارچه از امنیت بیشتری برخوردار شود.

 

مجتبی نیک کردار معاون عمرانی استانداری کرمانشاه در خصوص این مشکلات به خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، گفت: کار احداث بازارچه سومار از فروردین 93 آغاز و مین‌روبی محوطه این بازارچه و تسطیح آن انجام شده و در پی احداث سالن گمرک و غرفه‌های خدماتی بازارچه هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته هشت میلیارد تومان به ساماندهی این بازارچه اختصاص یافت، گفت: امسال نیز چهار میلیارد تومان دیگر برای این کار در نظر گرفته شده است.

 

نیک کردار با بیان اینکه کارهای زیادی باید در این بازارچه انجام شود، گفت: فعلا در حدی که تردد کالا بدون مشکل در بازارچه انجام شود، کارها صورت گرفته است.

 

وی افزود: در بلند مدت بدنبال رسمی کردن مرز سومار هستیم.

 

کرم محمدی فرماندار شهرستان گیلانغرب نیز به روند صادرات از طریق این بازارچه اشاره کرد و گفت: از ابتدای فعالیت بازارچه مرزی سومار تاکنون بیش از 30 میلیون دلار کالا از طریق این بازارچه به عراق صادر شده است.

 

محمدی تصریح کرد: این حجم از صادرات کالا توسط بیش از 10 هزار کامیون انجام گرفته است.

وی همچنین با اشاره به عمده‌ترین کالاهای صادراتی از طریق بازارچه مرزی سومار، گفت: سیمان، تره بار، نایلون، نایلکس و ظروف یک بار مصرف عمده کالاهای صادراتی است که از طریق بازارچه سومار به کشور عراق صادر شده است.

 

فرماندار شهرستان گیلانغرب اصلی‌ترین مقاصد کالاهای صادراتی این بازارچه مرزی را استانهای دیالی، واسط، بغداد و دیگر استانهای شرقی کشور عراق عنوان کرد.

همچنین فتح الله حسینی نماینده مردم گیلانغرب، سرپل ذهاب و قصرشیرین در جریان بازدید استاندار کرمانشاه از بازارچه مرزی سومار، در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه، بر لزوم توجه بیشتر مسئولین استان به توسعه این بازارچه مرزی تاکید کرد.

 

وی اظهار کرد: وجود مرز یک فرصت است و هرگز نباید از کنار چنین فرصت‌هایی به سادگی عبور کنیم.

 

حسینی تاکید کرد: این بازارچه مرزی نیاز به ایجاد زیرساخت‌های بسیاری دارد که باید مسئولین استان اهتمام ویژه‌ای به آن داشته باشند.

 

وی گفت: تاکنون بیش از 12 میلیارد تومان در این بازارچه مرزی هزینه شده، اما نیاز است که اعتبارات بیشتری برای کارهای باقیمانده در این مرز تخصیص یابد.

 

 دکتر اسدالله رازانی استاندار کرمانشاه نیز پس از بازدید از این بازارچه مرزی گفت: با تمام توان ساماندهی بازارچه مرزی سومار را به پیش می‌بریم.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ساماندهی بازارچه سومار از پروژه‌های اولویت دار استان است، تاکید کرد: ساماندهی این بارچه را با دید ویژه‌ای دنبال می‌کنیم./ایسنا

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد