سرویس: اجتماعیکد خبر: 97608|08:21 - 1394/09/04
نسخه چاپی

در میزگرد بررسی حجاب مطرح شد؛

نقش ستاره های سینمایی در ترویج مظاهر بدحجابی/ روی دیگر سکه الگوهای اجتماعی و تاثیر آن بر عفت عمومی

نقش ستاره های سینمایی در ترویج مظاهر بدحجابی/ روی دیگر سکه الگوهای اجتماعی و تاثیر آن بر عفت عمومی
مطلع الفجر: ابعاد موضوع حجاب و بدحجابی در جامعه توسط 3 تن از کارشناسان در یک میزگرد مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش مطلع الفجربه نقل ازصبریه؛ بد حجابی معضلی است که هر از چندگاهی نمود آن در جامعه باعث بروز برخی از ناهنجاری های اجتماعی می شود. جدای از آن که این مسئله می تواند عاملی برای مشکلات دیگر اجتماعی شود، خود نیز معلول برخی از شرایط است که نیازمند بررسی دقیق از سوی کارشناسان فرهنگی و دینی است.

 

در این شرایط برخی از کارشناسان ضعف قانونی و برخی دیگر ضعف های فرهنگی عامل ظاهر شدن مواردی از بدبحجابی در جامعه می دانند. با این وجود برخی دیگر از کارشناسان آن را معلول عوامل مختلفی می دانند که یافتن و بررسی آن نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است.

 

به سبب اهمیت این مسئله این پایگاه خبری در میزگردی با حضور 3 تن از کارشناسان به واکاوی این مسئله پرداخته است.

 

-تدوین یک قانون دقیق برای برخورد با مظاهر بدحجابی تا چه اندازه ای ضرورت دارد؟

 

حجت الاسلام امین موسوی کارشناس مسائل مذهبی:برای رعایت حجاب و چهارچوب های آن در جامعه الزام ضرورت دارد اما ابتدا باید به صورت هنجار درآید. به طور مثال ابتدا به صورت نمونه در تمام ادارات دولتی سازمانها قانون حجاب اجرا شود و بعد از آن شاهد تاثیرات آنها در جامعه به صورت کلی خواهیم بود.

 

متاسفانه در اجرای قانون عفاف و حجاب با مشکل مواجه هستیم. اجرا نشدن قانون عفاف و حجاب به دلائل مختلفی مانند بافت خانواده و آموزه های آن، ناآگاهی از آسیب های بدحجابی، جلوه نمایی و غفلت از محسنات حجاب باز می گردد.

 

بتول محمدی مدیر مدرسه علمیه امام خامنه ای کرمانشاه:جامعه ما یک جامعه اسلامی است و اجرای قوانین اسلامی جزو بدیهیات است. نباید به مسئله عفاف و حجاب بی توجه بود و تحت تاثیر برخی از تبلیغات سوء در داخل کشور آن را یک مسئله شخصی و فردی عنوان کرد.

 

اگر یک مسئله حیاتی برای جامعه مانند حجاب دارای قانون مدون در جامعه باشد طبیعتا نباید دستخوش سیاست های موقت دولت ها و مماشات و اغماض های مصلحتی شود. استفاده از قوه قهریه نیز در اجرای قانون حجاب نباید به صورت یکباره باشد و بعد از تذکر لسانی و سپس تکرر بدحجابی با برخود سخت تر مواجه شود. بنابراین در جامعه ای که از اکثریت مسلمان برخوردار است رعایت قانون شرعی بر تمام افراد آن واجب است.

 

شهناز فتاحی مسئول بانوان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه: اگر بحث قانون را مدنظر داشته باشیم خطابه خداوند در این مورد فصل الخطاب است چراکه خداوند در قرآن کریم به رعایت حجاب برای زنان مسلمان و مزایا و علت آن اشاره نموده است. اما در این میان باید توجه داشت بسیاری از ادارات همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  به دلیل نداشتن بودجه کافی در اجرای طرح ها و قوانین مدون برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارای مشکل است.

 

اگر بخواهیم زنان بدحجاب را با قوانین پیش پافتاده ای مانند جریمه در خیابان به سمت حجاب بکشانیم صورت خوشی ندارد و حتی ممکن است باعث دافعه شود اما ایجاد قوانین عالمانه می تواند علاوه بر جذاب بودن در نسل های بعدی نیز اثر گذار باشد.

 

-به نظر شما نحوه جایگزینی راه حل فرهنگی با قوه قهریه برای ترویج حجاب چگونه باید باشد؟

 

حجت الاسلام موسوی:مهم ترین مسبب بدحجابی ضعف اعتقادی است. باید به نحوی امور اجتماعی، فرهنگی و آموزشی پیش برود که خروجی آن رعایت حجاب اسلامی به نحو احسن باشد. از ابتدای آموزش های تحصیلی مسئله عفاف و حجاب باید جزو اصلی ترین سرفصل ها باشد.

 

مسئولان حوزه خانواده نیز باید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی تاکید داشته باشند چراکه یکی از موارد مورد تاکید دین مبین اسلام محبت به دختران در خانواده است و بخشی از موارد بدحجابی به دلیل کمبود محبت در خانواده و تلاش برای دیده شدن در جامعه است. پیشبرد سیاست های فرهنگی باید توامان با اجرای قانون باشد چرا که تشویق و تنبیه در برنامه های تربیتی لازم و ملزم هستند.

 

محمدی:فلسفه حجاب مرتبط با امنیت اجتماعی افراد است  و زندگی اجتماعی خود افراد و سایرین را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از راهکارها در حوزه فرهنگ آسیب شناسی علل بروز بدحجابی در جامعه و رسیدن به مقوم های فرهنگی آن است.

 

برنامه های فرهنگی نیز باید در رابطه با موضوعی که به عفت عمومی مربوط است، مدون و بلند مدت باشد و دستخوش سیاست های دولت های مختلف نشود. باید سعی کرد تا الگوهای فرهنگی متعالی را برای افراد ملموس و محسوس ساخت. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به تهاجم فرهنگی اشاره داشته اند که در صورت ادامه به شبیخون فرهنگی و در صورت غفلت به قتل عام فرهنگی تبدیل می شود. پس تلاش برای فرهنگ سازی باید همواره با یک نوع آگاهی به فعالیت های دشمن باشد.

 

 

فتاحی: از دوران خردسالی باید برای ساخت نگرش مثبت نسبت به حجاب از سوی مردم و مسئولان تلاش شود تا در بزرگسالی شاهد ثمرات آن باشیم. مشکل اصلی در جامعه امروز حجاب نیست بلکه ابتدا غفلت از رعایت عفت است.

 

متاسفانه در جامعه امروز مواردی همچون رابطه مثلثی اتفاق می افتد در صورتی که این مسئله در ساختار فرهنگی گذشته ما هیچگونه جایی نداشت. کمبود بودجه و اعتبار یکی از موانع همیشگی اجرای طرح های فرهنگی در ادارات دولتی است و حتی مانع استفاده از طرح های پژوهشی در این زمینه می شود که توجه مسئولان را بیشتر می طلبد.

 

-نقش الگوهای اجتماعی در ترویج فرهنگ حجاب یا کم رنگ شدن آن چیست؟

 

حجت الاسلام موسوی:در جامعه امروز ما الگوهای اجتماعی همچون هنرمندان وجود دارند که به شدت بر سنین جوان و نوجوان تاثیر می گذارند پس باید بیشتر تحت نظر قانون های فرهنگی حوزه تابعه خود باشند. افراد نوجوان و جوان آمال و آرزوهای خود را در شخصیت محبوب اجتماعی خود می بیند پس پایبند بودن چنین شخصیت هایی به قوانین حجاب الزامی است چراکه تاثیر آن را می توان در نسل های بعد دید.

 

محمدی:صداوسیما دانشگاه عمومی است. جوانان و نوجوانان الگوهای اصلی خود را در صداوسیما می یاند و قهرمان پروری دارند اما متاسفانه هنگام مراجعه به فضای مجازی با روی دیگری از فرد محبوب خود مواجه می شوند که قواعد حجاب را به درستی اجرا نمی کند. بنابراین به دلیل محبوبیت وی از خطای او چشم می پوشد. در دنیای فرهنگ و هنر افرادی فعالیت دارند که خود را تابع هنرمندان غربی می بینند در حالی که سبک زندگی جوامع غربی با جامعه ما متفاوت است.

 

فتاحی:هنرمندان عرصه سینما به عنوان افراد محبوب و البته تاثیر گذار بر اقشار جامعه گاه در فضای مجازی به نحوی حاضر می شوند که حریم های حجاب را زیر پا می گذارند. بنابراین نظارت مسئولان فرهنگی بر حوزه مجازی باید بیشتر باشد چرا که حوزه مجازی حوزه خصوصی نیست و حتی گاه در حد یک رسانه مستقل تاثیرگذار است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد