سرویس: تازه های خبرکد خبر: 4640|21:42 - 1391/11/04
نسخه چاپی

هشدار به مردم و مسوولان در مورد رشد حباب گونه قیمت سکه

هشدار به مردم و مسوولان در مورد رشد حباب گونه قیمت سکه

مطلع الفجر-امید است که در روزهای پیش رو، بانک مرکزی با حضور به موقع و پیش فروش سکه، شرایط را برای کاهش نوسانات قیمت سکه فراهم کند و اجازه ندهد که شایعات موجب دامن زدن به تورم و نوسانات شود.

به دنبال انتشار خبر مصوبه جدید کنگره آمریکا برای اجرای فاز جدیدی از تحریم های اقتصادی و نفتی و بانکی علیه ایران، و همچنین انتشار اخباری در مورد بازنشستگی رئیس کل بانک مرکزی و حکم انفصال وی از سوی دیوان محاسبات کشور، بازار سکه و ارز شاهد نوساناتی در روزهای اخیر بوده است که اگر نسبت به آن هوشیارانه برخورد نشود وبا حضور به موقع بانک مرکزی، تعادل نسبی در عرضه سکه فراهم شود، باعث رشد حباب گونه و همچنین خسارت به کسانی می شود که درگرانی می خرندو با کاهش آن دچار مشکل می شوند.

براساس تحریم های جدید آمریکا، کشورهای خریدار نفت از ایران در مقابل مبلغ پول نفت ایران، باید به ایران کالا بفروشند و اجازه پرداخت پول نقد را ندارند، در نتیجه عرضه ارز و طلا و همچنین تقاضای آن باید کنترل شود و نباید اجازه داد که سیل نقدینگی سرگردان به بازار سکه و طلا و ارز بیاید و باید با اولویت بندی، طلب ایران از کشورهای خریدار نفت و همچنین عرضه ارز صادرات غیر نفتی، به سمت اولویت ها و کالاهای ضروری هدایت شود. همچنین انتشار خبر درخواست بازنشستگی رئیس کل بانک مرکزی و حکم انفصال وی از سوی دیوان محاسبات کشور، بازار ارز و سکه را با نوسانات جدیدی مواجه شده است و عده ای تصور می کنند که مدیریت بانک مرکزی دچار ضعف و ومشکل شده و قادر به تامین سکه و ارز نیست. در نتیجه لازم است که بانک مرکزی، ومسوولین مربوطه، بلافاصله، با پیش فروش سکه به اندازه کافی، از ذخایر کشور در جهت ایجاد تعادل در بازار استفاده کنند و اجازه ندهند که سوداگران، باعث ایجاد جو روانی بازار سکه و اثر آن بر سایر بازارها شوند. برخی تحلیل گران معتقدند که رشد قیمت سکه و ارز در روزهای اخیر، رشدی حباب گونه دارد و با واقعیت های ذخایر ارزی و طلای کشور متناسب نیست و اگر بانک مرکزی به موقع عمل کند می تواند از انتقال نقدینگی سرگردان به سمت بازار سکه و همچنین گمراهی مردم و خسارت خریداران با قیمت بالا، بعد از نوسان و کاهش دوباره نرخ سکه، و.... جلوگیری کند. این تحلیلگران هشدار داده اند که اگر بانک مرکزی، طبق برنامه اعلام شده قبلی خود، برای پیش فروش سکه اقدام نکند و به تقاضای موجود که بخش عمده آن کاذب است پاسخ ندهد، در روزهای آینده با موج جدیدی از نوسانات قیمت سکه مواجه خواهیم شد. برخی کارشناسان بازارسکه و طلا نیز می گویند: بعد از کاهش 1000 واحدی شاخص بورس و رشد قیمت خودرو، و انتشار اخبار فاز جدید تحریم ها علیه ایران، عده ای به سمت خرید دارایی های قابل نگهداری و قابل انتقال مثل طلا و سکه و ارز رفته اند و پیش بینی کرده اند که با رشد قیمت خودرو و کاهش شاخص بورس، احتمال رشد طلا و سکه و ارز دوباره قوت گرفته و برای کسب سود و گردش نقدینگی سرگردان، بهتر است که به خرید سکه اقدام کنند. اما واقعیت این است که بخش عمده این رشد قیمت سکه حبابی است و حاصل توجه نقدینگی سرگردان در بازار است که از بازار بورس و خودرو و مسکن و... به سمت بازار سکه هدایت شده است و صاحبان نقدینگی سرگردان و سوداگران بازار تصور می کنند که تضعیف مدیریت بانک مرکزی، به این معناست که بانک مرکزی و دولت توان مداخله و حضور به موقع در بازار را ندارند. سخنان دکتر محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی نیز موجب شده که عده ای گمان کنند که در ماه های آینده، بانک مرکزی با کاهش توان عرضه ارز و سکه و طلا مواجه خواهد شد.

بهمنی از بازرگانان ایرانی خواسته است از کشورهایی کالا وارد کنند که ایران به آنها نفت می فروشد و طلبکار است و می تواند بابت فروش نفت و طلب خود، از آن کشورهای کالا خریداری کند. اما واقعیت ذخایر ارزی و طلای کشور در بانک مرکزی، نشان می دهد که سیستم بانکی قادر است با تامین تقاضای سکه در بازار، به تعادل نسبی در بازار سکه کمک کند و اجازه ندهد که عده ای از سوداگران بازار، موجبات نوسانات شدید در بازار را فراهم نمایند. براین اساس، امید است که در روزهای پیش رو، بانک مرکزی با حضور به موقع و پیش فروش سکه، شرایط را برای کاهش نوسانات قیمت سکه فراهم کند و اجازه ندهد که شایعات موجب دامن زدن به تورم و نوسانات شود.

منبع:بولتن

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد