سرویس: تازه های خبرکد خبر: 3815|20:37 - 1391/10/26
نسخه چاپی

توصیه‌های مهم ‌آیت‌الله گرگانی به غسال‌ها

مطلع الفجر-استاد حوزه علمیه قم‌ جامعه را نیازمند تمام مشاغل دانست و گفت: شغل افراد برای آنها عزت یا ذلت به همراه نمی‌آورد بلکه نفس عمل مهم است.

به گزارش مطلع الفجر  به نقل از فارس، آیت‌الله سید محمد علی علوی گرگانی عصر امروز در دیدار با جمعی از کارکنان آرامستان‌های سراسر کشور آنها را از اقشار زحمتکش جامعه خواند و اظهار داشت: هیچگاه این قشر در جامعه کوچک نیستند و همه بزرگوارند.

وی با بیان اینکه جامعه به تمام مشاغل نیاز دارد خاطرنشان کرد: عزت و ذلت به شغل انسان بستگی ندارد و پستی زمانی است که خدای ناکرده انسان کاری خلاف انجام دهد که در پیشگاه مردم و خدا مغضوب واقع شود. این مرجع تقلید افزود: گاه گاهی حتی علما این شغل را داشتند و کارهای جنازه‌های علمایی که از دنیا می‌رفتند را خود انجام می‌دادند. وی با بیان اینکه نفس غسال بد نیست یادآور شد: باید فرهنگ‌سازی شود تا مردم با زحمات این قشر خدوم جامعه آشنا شوند. آیت‌الله علوی گرگانی به سفارش ائمه به غسال‌ها اشاره کرد و گفت: آنچه ائمه به آن بسیار تاکید داشتند اهمیت مسئله امانتداری در شغل غسال‌ها‌ست. وی افزود: امامان (ع) ما سفارش کردند افرادی که با جنازه‌ها سر و کار دارند و غسل و کفن می‌کنند مراقب باشند که به امانت خیانت نکنند. این مرجع تقلید تصریح کرد: غسال‌ها باید مواظب باشند اگر در مرده‌ای که برای غسل و کفن آوردند نقص و عیبی بود آن را در جای دیگر بیان نکنند. وی با اشاره به تاکید دین مبین اسلام به آبروداری گفت: اسلام تاکید می‌کند حتی مرده‌ای که داری عیب و نقص است نگذارید دیگران متوجه آن شوند. آیت‌الله علوی گرگانی با بیان اینکه مسئله امانتداری بسیار مهم است، یادآور شد: این مسئله خیلی در جامه رعایت نشده و تصور نشده است که این کار بد باشد و شما عزیزان ضمن اینکه خود رعایت می‌کنید به دیگران هم برسانید. وی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به غسال‌ها گفت: مسئله مهم دیگر این است که خود را مدیون مرده نکنید چرا که انسان اگر مدیون یک فرد زنده شود می‌تواند حلالیت بطلبد اما نمی‌شود از مرده حلالیت طلبید. این استاد برجسته حوزه با تاکید بر اینکه باید در مسائل مرده دقت کنید تا مدیون نشوید، اظهار داشت: اگر در غسل و کفن و برنامه‌های مرده خدای ناکرده از لحاظ شرعی دقت نشود و آنگونه باید و شاید تطهیر نشده باشد آنجا مدیون مرده می‌شویم. وی با اشاره چگونگی پیامبر (ص) در غسل، کفن و دفن فرزندش، تاکید کرد: مرده هر کسی که باشد فرقی نمی‌کند وظیفه داریم دستور و آداب را آنگونه که سفارش شده است انجام دهیم و به وظیفه دینی خود به درستی عمل کنیم. آیت‌الله علوی گرگانی خطاب به غسال‌ها تصریح کرد: در برنامه‌هایتان دستور کامل الهی را کاملا فراگیرید و با آمادگی بر سر کار خود حاضر شوید. وی با تاکید بر اینکه باید با جنازه‌ها به درستی رفتار شود گفت: این افراد که از دنیا رفته‌اند مؤمن هستند و پیش خدا عزیز هستند پس باید با آنها به درستی و طبق دستور الهی رفتار شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد