سرویس: تازه های خبرکد خبر: 3595|16:51 - 1391/10/24
نسخه چاپی

کارکتر های ظاهرالصلاح با ماهیت منفی در برخی سریال های سیما/ یلدا در مسلخ کاراکتر های دوگانه

مطلع الفجر-متاسفانه در برخي از سريال هاي صدا و سيما این گونه داستان پردازي به يك رويه تبديل شده است كه هميشه شخصيتي كه به ظاهر مذهبي است در باطن داراي خصلت هاي منفی پنهانی است

به گزارش مطلع الفجر به نقل از مرصاد نیوز،سريال ۱۲ قسمتی «یلدا» ساخته حسن میرباقری؛ كه هر شب از شبكه يك سيما پخش مي شود؛ از جهاتي قابل بررسی است. در فیلم یلدا با محتوايي كه ظاهرا مي خواهد مراسم سنتي تعزيه خواني در محرم و اجراي آن توسط كساني كه حتي تعزيه خوان هم نبوده اند را امكان پذير بداند و براي زنده نگه داشتن عزاداري هاي سنتي و توجه بيشتر به آنها اقدام کند؛ برخي نكات وجود دارد كه در نوع خود قابل تامل است. نکاتی که نیاز است کمیته های کارشناسی سیما با توجه به حساسیت موضوع نظارت دقیق تری بر آنها اشته باشند

شخصيت هاي اين داستان متشكل است از دو خواهر؛ فریبا کوثری در نقش آفاق و الهام پاوه نژاد در نقش عاطفه و دو برادر علی و عاصف است.

خواهر كوچكتر مذهبي و خواهر بزرگتر با سبک زندگی مدرن که همين مطلب نيز درباره دو برادر صدق مي كند و محمدرضا شریفی نیا بازیگر نقش علی از ظاهري مذهبي برخوردار است که در اين سريال باطني جداي از ظاهرش نمایان می شود. او به عنوان یک سیاستمدار شناخته شده و در شهر بسطام به عنوان کاندیدا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد می شود که در نهایت رای نمی آورد. و به کاراکتر وی ريا كاری، رانت خواری، دورویی و... نیز نسبت داده می شود. بیژن افشار در نقش عاصف ظاهر و وجه مذهبي ندارد؛ سالهاست كه خارج نشين است، وي در پي فوت پدر به ايران مي آيد تا در مراسم تشييع و خاكسپاريش شركت كند؛ او در باطنش آدمي اخلاق مدار و شخصيتي مثبت دارد.

متاسفانه در برخي از سريال هاي صدا و سيما این گونه داستان پردازي به يك رويه تبديل شده است كه هميشه شخصيتي كه به ظاهر مذهبي است در باطن داراي خصلت هاي منفی پنهانی است؛ البته اين به آن معنا نيست كه افرادی با ظاهر مذهبي بدون خطا و خالي از اشتباه هستند و در شخصیت پردازی ها باید چنین نگرشی داشت.

 

نكته قابل توجه اينجاست كه چرا سریال های صدا و سيما اصرار دارند در برنامه هاي خود افراد مذهبي با دوگانگی شخصیتی مثل رانت خوار، رياكار، دو رو و غيره را نمایش دهند و شخصيت هاي ديگري كه ظاهري غير مذهبي دارند را شخصيتي اخلاق مدار، انسان دوست و...  به نمايش درآورند؟ در بخشی از داستان سریال یلدا پدر به فرزندانش وصيت كرده است براي اينكه از او ارث ببرند بايد يك دهه براي او مراسم تعزيه برپا كنند و خود آن ها نقش هاي تعزيه را برعهده بگيرند. محمدرضا شريفي نيا كه کاراکتر مذهبي داستان را بازي مي كند فرياد مي كشد كه اين امكان پذير نيست و نداي مخالفت سر مي دهد؛ در آخر نيز مي گويد پدر حق دارد براي يك سوم از اموال خود تصميم بگيرد نه مابقي؛ در اينجا پسر خارج نشين از اجراي تعزيه براي پدر استقبال مي كند و عزمش براي اجراي وصيت پدر جزم است. در ادامه ماجرا شخصيت مذهبي داستان عمل به وصيت پدر برايش مهم نيست و تنها رسيدن به سهم و ميراث پدر اولویت اول است و تمام دعوايش بر سر اين  است. همه وراث از خواهر و برادر با اجراي تعزيه موافقند و در اين داستان فقط بايد شخصيت به ظاهر مذهبي داستان ساز مخالفت را كوك كند و به دنبال راهكاري براي عدم اجراي وصيت پدر بگردد که در آخر برای دست یافتن به ارث پدری تن به اجرای این وصیت آن هم به سبک خودش می دهد.

افراد ديگر خانواده براي اجراي وصيت پدر به محل مورد نظر مي روند تا شرايط را فراهم كنند.

و در  آخر نيز هتك حرمت پدر توسط فرزند به ظاهر متدین، در اسلام نگه داشتن حرمت پدر و مادر داراي اهميت بسياري است تا جايي كه طبق دستور دین اگر پدر و مادر حتي كافر هم باشند، فرزندان موظفند احترام و حرمت رفتار با آنها را نگه دارند. اما در دیالوگ هايي كه بين پدر و پسر ظاهرالصلاح رد و بدل مي شود پسر با پدر با لحن طلب كارانه و وقيحانه سخن مي گويد.

انتظار از رسانه ملی این است که برای به تصویر کشیدن بعضی از معضلات و دوانگی ها به گونه حرکت کند که نمایش این موضوع موجب بدبینی و ترویج نگاه منفی به چهره های متدین و مذهبی نشده و برای رفع یک مشکل، مشکل جدیدی را به وجود نیاورد.

اشکالی که قطعا و باتدبیر دقیق تر و به کارگیری تیم های کارشناسی و نظارتی مسلط برای رصد و پیگیری ظریف ترین پیام های یک مجموعه تلویزیونی به حداقل ممکن می رسد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد