سرویس: ویژهکد خبر: 2971|12:00 - 1391/10/18
نسخه چاپی

گزارش تصویری/ بازار توپخانه کرمانشاه از بزرگترین مرکز تجاری بین النهرین تا میوه های زمستان 91

گزارش تصویری/ بازار توپخانه کرمانشاه از بزرگترین مرکز تجاری بین النهرین تا میوه های زمستان 91

مطلع الفجر-در گذشته که توپ های راسته توپخانه قشون در کاروانسراهای این محل نگهداری شده نام آن را راسته بازار توپخانه نهادند.

به گزارش مطلع الفجر به نقل از مرصاداین راسته یکی از راسته های هیجده گانه بازار بزرگ کرمانشاه محسوب می شود،بازار بزرگ که از دروازه چغاسرخ (ابتدای بازار توپخانه) شروع شده و تا دروازه پل سید جمعه (انتهای راسته بازار چال حسن خان) ادامه دارد. در ادامه مسیر از بازار توپخانه به راسته های علافخانه ، تفنگ سازی ، ترکها ، سراج ها ، مسگرها ، صحافها ، حوری آباد ، زرگرها ، حلبی سازی ، کلوچه پزها ، بزاز خانه نو و کهنه ، فراش باشی ، صندوق سازی بنکدارها ، آهنگرها  و راسته بازار چال حسن خان می رسیم.

 

در گذشته که توپ های رسته توپخانه قشون در کاروانسراهای این محل نگهداری شده نام آن را راسته بازار توپخانه نهادند.

تا قبل از ورود وسایل نقلیه موتوری ، این راسته از رونق بالایی برخوردار بوده به طوری که کلیه کاروانسراهایی که از بین النهرین به سمت مرکز و شرق ایران در تردد بودند این راسته و دیگر راسته های بازار بزرگ از رونق چشم گیری برخوردار بودند ، در واقع راسته بازار توپخانه در غرب بازار بزرگ و راسته بازار چال حسن خان در غرب بازار بزرگ در درجه اول خدمات مستقیم به کاروانیان ارائه می گردد و یکی دیگر از نقش های مهم این راسته ها نقطه بارگیری کاروانها را به عهده داشته  است.

طی دهه های اخیر این راسته ها کاربری اصلی خود را از دست داده اند و رونق آن بسیار کم شده به گونه ایی که هیچ یک از مالکین مغازه ها انگیزه ای برای مرمت جزئی در مغازه خود نداشتند . با پیگیری های سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان کرمانشاه پس از انجام مستند سازی و تهیه طرح بازسازی راسته بازار در خرداد ماه سال 1387 فاز اول آن به اجرا درآمده که پس از اجرای سر در ورودی ،  هفده چشمه طاق در دهانه با عرض میانگین 75/8 متر اجرا شد.

این امر چنان تاثیر به سزایی در روحیه بازار یان این راسته بر جای گذاشت که ضمن تقدیر و تشکر از مسئولین سازمان پیگیریهای مستمر در زمینه ادامه عملیات بازسازی را انجام دادند، و با تلاش مسئولین وکارشناسان این سازمان وعنایت ویژه استاندار محترم کرمانشاه ادامه عملیات بازسازی در ابتدای سال 1388 از سر گرفته شد و سی و سه چشمه طاق دیگر نیز مرمت گردید است.

بااجرای عملیات مرمت بازار توپخانه تاپاییز 1388 در مجموع تعداد50چشمه طاق با اعتباری بالغ بر7240میلیون ریال بمنظور احیاء و بازسازی آن هزینه شده است.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد