سرویس: ویژهکد خبر: 226|00:00 - 1391/09/14
نسخه چاپی

سازمان ملل خواستار بازرسی از تأسیسات هسته‌ای اسرائیل شد

سازمان ملل خواستار بازرسی از تأسیسات هسته‌ای اسرائیل شد

با تصویب قطعنامه‌ای

سازمان ملل خواستار بازرسی از تأسیسات هسته‌ای اسرائیل شد

مطلع الفجربه نقل از آسوشیتدپرس-مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواست که تأسیسات هسته‌ای خود را برای بازرسی کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز گذارد و هرچه سریع‌تر به پیمان «ان‌پی‌تی» بپیوندد.

 مجمع عمومی سازمان ملل به اجماع قطعنامه‌ای را روز دوشنبه به تصویب درآوردند که طبق آن اسرائیل موظف است تأسیسات هسته‌ای خود را برای بازرسی توسط کارشناسان آژانس باز بگذارد.

در این قطعنامه همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته شد تا از کنفرانس برجسته ممنوع کردن تسلیحات هسته‌ای از خاورمیانه که لغو شده است، حمایت کند.

بر اساس این گزارش،‌ تمامی کشورهای عربی و ایران در نظر داشتند تا در این کنفرانس که قرار بود در اواسط دسامبر در «هلسینکی» فنلاند برگزار شود، شرکت کنند اما آمریکا در 23 نوامبر (3 آذرماه) اعلام کرد که با توجه به ناآرامی‌های سیاسی در منطقه و موضع سرسختانه ایران در خصوص منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، این نشست برگزار نخواهد شد.

به دنبال این اقدام آمریکا، ایران و برخی از کشورهای عربی تأکید کردند که دلیل واقعی لغو این کنفرانس، امتناع اسرائیل از حضور در این نشست بوده است.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل روز گذشته با 174 رأی موافق مقابل 6 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع به تصویب درآمد و از رژیم صهیونیستی خواست که بدون هرگونه تأخیر به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، بپیوندد و تأسیسات هسته‌ای خود را برای بازرسی توسط بازرسان آرژانس بین‌المللی انرژی اتمی باز گذارد.

آندسته از اعضا که به این قطعنامه رأی «نه» دادند، شامل، آمریکا، کانادا، اسرائیل، جزایر مارشال، میکرونزی، و پائولو بوده‌اند.

قطعنامه‌هایی که توسط مجمع عمومی سازمان ملل که 193 عضو دارد به تصویب می‌رسد، به طور قانونی لازم‌الاجرا نیست اما بازتابی از اظهار نظر جهانی است و ارزش اخلاقی و سیاسی دارد.

پیشنهاد کشورهای عربی برای ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه و ترغیب اسرائیل برای ترک زرادخانه‌های اعلام نشده در کنفرانس «ان‌پی‌تی» سال 1995 به تصویب درآمد.

در سال 2010، 189 عضو این پیمان مربوط به سال 1970 خواستار برگزاری کنفرانسی در سال 2012 در خصوص ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه شدند.

قطعنامه مذکور در بالا که قبل از لغو کنفرانس توسط کمیته خلع سلاح مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده بود، از اسرائیل خواسته بود تا با رضایت چنین اقدامی انجام دهد.

رژیم صهیونیستی مدت‌ها است که بهانه آورده که اول باید توافقنامه سازش خاورمیانه برقرار شود و سپس منطقه عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه به وجود آید.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد