سرویس: ویژهکد خبر: 221|00:00 - 1391/09/12
نسخه چاپی

قانون اصلاح انتخابات در خدمت تئوری های نخ نما/ کاهش اختیارات قانونی شورای نگهبان

گفتگو با نماینده مردم سنقر در واکاوی قانون اصلاح انتخابات/قانون اصلاح انتخابات در خدمت تئوری های نخ نما/

کاهش اختیارات قانونی شورای نگهبان

مطلع الفجر-طرح اصلاح قانون انتخابات که لحظاتی پیش کلیات آن در مجلس به تصویب رسید به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران موجب افزایش لابی گری و کاهش اختیارات قانونی شورای نگهبان می شود. طرحی که خواسته یا ناخواسته در خدمت تئوری های برخی سیاسیون منزوی مثل دولت وحدت ملی است.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی بااشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی گفت: این نظام به گونه ای دقیق توسط حضرت امام (ره)معماری شده است که هرجایی نیاز به تغییر احساس شود ساز وکار آن در قانون اساسی تعریف شده است .

محبی با اشاره به اینکه قانون اساسی ممکن است یک جاهایی نیاز به اصلاح داشته باشد تاکید کرد: گاهی این تغییر توسط فقهای شورای نگهبان که مفسرین قانون اساسی هستند و زمانی هم با رجوع به رفراندوم انجام می شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در سفرکرمانشاه یا دآور شد :ایشان در آن سفر حتی بحث امکان پارلمانی شدن ریاست جهموری را مطرح کردند. محبی با بیان اینکه درباره اصلاح طرح قانون انتخابات قانون و اختیار آن به مجلس داده شده و ساز وکار لازم هم تعریف شده است تاکید کرد: در باره اصلاح قانون انتخابات آنچه مهم است زمان طرح این بحث است. وی با اشاره به اینکه دو عارضه برای نمایندگان مجلس وجود دارد که همه چیز را به ایام انتخابات ریاست جمهوری می گذارند افزود: یکی سیاسی کردن این قضیه است که از حالت بحث علمی و قانونی خارج و آن را وارد حسایت های بی مورد می کند و عارضه دوم اینکه این گونه طرحها خارج از نوبت در مجلس مطرح می شود و نمایندگان را هم غافلگیر می کند وبدون مطالعه وکارشناسی باید درباره آن نظر دهند. محبی با انتقاد از زمان طرح اصلاح قانون انتخابات در زمان فعلی گفت: مامردم را دچار یک آلرژی انتخاباتی کرده و آنها را نسبت به تغییر قانون حساس می کنیم. عضوکمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در اصل این موضوع جای بحث بسیار وجود داردگفت:برای مثال بحث سواد خواندن و نوشتن شرط کاندیدا توری ریاست جمهوری است در حالی که برای نمایندگی مجلس فوق لیسانس و وشورای شهر در شهرهای بالاتراز۲۰هزار نفر مدرک لیسانس در نظر گرفته شده است. محبی ادامه داد :با این ساز وکار و با ثبت نام چند هزار نفر که فقط سواد خواندن و نوشتن دارند شورای نگهبان مجبور به رد صلاحیت می شود و همین کار باعث می شود شورای نگهبان در رسانه های خارجی بی دلیل متهم شود. محبی با انتقاد از ماده ای ازاین طرح که براساس آن تعدادی رجل سیاسی و نمایندگان مجلس باید کاندیدای ریاست جمهوری را تایید کنند گفت: این ماده باعث گسترش نوعی لابی گری است و اشکال قانون اساسی دارد و نوعی دلالی است. نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه چند نفررجل سیاسی یک کاندیدایی را تایید کنندباعث نوعی معامله گری و بده بستان سیاسی می شود افزود: این طرح راه را برای لابی گری سیاسی باز می کند.

محبی با اشاره به اینکه خیلی از افرادی که پشت این طرح هستند خود را بروز نداده اندخاطر نشان کرد: آقای باهنر در این طرح نقش بیشتری را ایفا می کند.

محبی درپایان با تاکید بر عدم ورود مجلس به بحث های حاشیه ای باتوجه به شرایط حساس کشور گفت: دربعضی از مفاد این طرح هم حرفهای منطقی وجود دارد و باید هم مطرح شود ولی در شرایط فعلی این طرح قابل دفاع نیست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد