سرویس: ویژهکد خبر: 217|00:00 - 1391/09/10
نسخه چاپی

درختان سبز را دریابیم!

بیایید درختان سبز را دریابیم!

مطلع الفجر- جنگلهای  زیبای زاگرس و درختان سبز بلوط  منطقه میاندار ، ویژنان وچله ... با فرارسیدن فصل تفرج و گردش  و با حضور مردم در دامنه سبز درختان همواره مورد بی مهری و نامهربانی برخی غفلت های ما بوده است،یادمان نرود ارزش جنگل‌های زنده بیش از چوب‌های مرده است.بیایید در فصلهای پیش رو منطقه میاندار و درختان سبز را بیشتر دریابیم.

جنگلهای زیبای زاگرس با ویژگیهای منحصر به فرد و بی نظیر در خاورمیانه این روزها دست در گریبان مشکلات متعددی است که نفس کشیدن را برای زاگرس زیبا سخت کرده است.

امروز جنگلهای ما بیش از گذشته نیازمند حراست و حفاظت است، زیرا در سالهای اخیر به دلیل شتاب توسعه، افزایش جمعیت و بهره بردای بیش از حد توان در معرض شدیدترین تخریب ها قرار گرفته است

امروز وظیفه اصلی تمامی فعالان، مدیران و پژوهشگران حوزه محیط زیست در قبال این طبیعت و خصوصا جنگلهای زیبا و سبز   حرکت به سمت کاهش اثرات منفی توسعه با کمک دانش روز جهان است؛ راهبردی که می تواند از بروز بحران های خاص اقلیمی کاسته و سلامت محیط زیست انسانی این منطقه را فراهم آورد

.

بر اساس آمارهای به دست آمده در سال آبی 90 ـ 91 منطقه زاگرس بین 20 تا 45 درصد با کاهش بارش مواجه بوده که در همین راستا بین نیم تا 1.5 درجه نسبت به میانگین دوره مشابه با افزایش دما روبرو بوده است.

تخریب جنگل‌های زاگرس یکی از مهمترین دلایل تغییرات اقلیمی این سرزمین است که گسترش کشاورزی ناپایدار، ذغال گیری و اثرات توسعه به این منطقه تحمیل کرده است.

زاگرس از لحاظ پوشش گیاهی و جانوری، داشته‌های آبی، خاک حاصلخیز و جاذبه های بکر گردشگری در خاورمیانه بی نظیر است؛ موضوعی که اگر به آن نگاهی سزاوارانه بیاندازیم و بر اساس الگوهای صحیح و کارشناسی گام بر داریم می توانیم نیازهای اقتصادی را تا حد قابل توجهی پوشش دهیم.

یک فعال محیط زیست به معضل ریزگردهای عربی و مخاطرات ناشی از آن در زاگرس اشاره و عنوان کرد: در یک دهه اخیر ذرات ریز معلق از کشورهای همجوار عربی و همچنین برخی از چشمه های تولید گرد و غبار داخل کشور عرصه را بر محیط های جنگلی زاگرس تنگ کرده اند.

وی با بیان اینکه در این مدت شاهد از بین رفتن بخش قابل توجهی از جنگلهای بلوط بوده ایم؛ ادامه داد: تولد ریزگردها ناشی از بی توجهی به پایداری های سرزمین است که خسارات بسیاری را به مردم و طبیعت تحمیل کرده است.

این حقیقتی انکار نشدنی است که حفظ جنگلها به حفظ تنوع زیستی و تامین معیشت زندگی جوامع محلی منجر خواهد شد. بنابر این باید بگذاریم طبیعت زاگرس نفس بکشد زیرا تنها راه نجات محیط زیست زاگرس از تلاطم های ناگهانی، حفظ جنگلهاست که حفظ منابع آب،خاک و هوا را شامل می شود

یادمان نرود ارزش جنگل‌های زنده بیش از چوب‌های مرده است... طبیعت زنده و مقاوم زاگرس را دریابیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد