سرویس: ویژهکد خبر: 1844|08:53 - 1391/10/04
نسخه چاپی

کسانی که در فتنه سکوت کردند دیگران را متهم به مصادره 9 دی می‌کنند

کسانی که در فتنه سکوت کردند دیگران را متهم به مصادره 9 دی می‌کنند

مطلع الفجر-رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه نهم دی گفت: برخی که در فتنه 88 کوتاهی کردند، در حال حاضر دیگران را متهم به مصادره حماسه 9 دی می‌کنند اینها باید آن کوتاهی را با تلاش مضاعف جبران کنند تا از آنها رفع اتهام شود.

به گزارش مطلع الفجر ،علی محمد نائینی رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه نهم دی در گفت‌و‌گویی به تشریح  حماسه 9 دی و دلایل وچرایی آن پرداخته است که مشروح این مصاحبه بدین شرح است:

*حماسه نهم دی در چه بسترهایی شکل گرفت؟ دلایل و چرایی 9 دی را توضیح دهید؟

حماسه 9 دی در بستر فتنه88 به جریان انقلاب افتاد. فتنه 88 نشان داد که غرب کار گسترده‌ای از مدت‌ها قبل برای شکار فرصت‌ها و برخی از نخبگان کشور انجام داده است. از ابتدای انقلاب اسلامی شاهد انحراف برخی از نخبگان از مسیر حرکت انقلاب بوده‌ایم. فتنه 88 پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین چالش بود. دشمن از همه تجربیات و سرمایه‌های خود بهره گرفت. همه افراد و جریاناتی که از ابتدای انقلاب در فتنه‌های مختلف نقش آفرین بودند از جمله منافقین، جبهه ملی، نهضت آزادی، برخی از روحـانیون و لیبرال‌ها و بـرخی از بـا سوابـق انقلابی نقش آفرین بودند. در واقع در این فتنه همه دارایی‌های دشمن در محیط داخلی و خارجی و رسانه‌های آنها به صحنه آمدند تا نظام بر مبنای دین که الهام بخش بود، به چالش کشند. این چالش با جسارت به مقدسات مردم به ویژه عاشورا و کربلا به اوج خود رسید.

حماسه تاریخی و ماندگار نهم دی 1388 به تعبیر مقام معظم رهبری: «یکی از قله های فراموش نشدنی، حرکتی برخاسته از بصیرت، شناختن موقعیت و حضور در لحظه های مورد نیاز، حرکتی در فضای غبارآلود، حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی در تاریخ انقلاب اسلامی بود».

تدابیر هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌- دامت برکاته‌-  در مدیریت و مهار فتنه و آشکارسازی ابعاد آن برای جامعه، بصیرت و حضور هوشمندانه و سریع مردم ایران، حماسه ماندگار و تاریخی 9 دی 1388  را در سراسر کشور به جریان انداخت و ملت ایران پس از روشن شدن تقابل آشکار این جریان با اسلام، نظام و رهبری ، با درک درست از یک نیاز تصمیم گرفتند. حادثه عاشورای 1388 حرکت مردم را عاشورایی نمود.

*رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی تاکید کردند که باید حرف اصلی ملت ایران، یعنی حرکت در سایه دین و تحقق وعده الهی تبیین شود. ستاد برای تحقق این توصیه چه برنامه‌ای دارد؟

حرف اصلی مردم در 9 دی و آن احساس و شوری که به جریان افتاد در دو محور ایجابی و سلبی بود. مردم هم در محور سلبی و هم در محور ایجابی برای مقابله و دفاع آمدند. در محور سلبی نفی نظام سلطه آمریکا، انگلیس و اسرائیل و فتنه و فتنه‌گران بود و در محور ایجابی دفاع مطلق از انقلاب و ولایت، اصول و ارزش های اسلامی و شعارهای انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور بود بنابراین در 9 دی هم دفاع از نظام و رهبری و هم مقابله با فتنه و فتنه‌گران موج می‌زد. شعارهای مردم در 9 دی برخاسته از یک مبانی فکری و ایمانی بود که در تبیین باید به آن مبانی و دلایل اصلی حرکت مردم پرداخت و از آن برای حفظ و استمرار نظام کمک گرفت.

مهم این است باورکنیم که معارضه نظام سلطه، فتنه و فتنه‌گری هرگاه ممکن است تکرار گردد. همچنان که انحراف از حـرکت اصیل انقلاب از روزهـای آغـازیـن آن توسط گروه‌های مختلف وجود داشته است. مصادیق و شیوه‌های فتنه و فتنه‌گری متفاوت خواهد بود پیام 9 دی این بود که روح انقلاب و مردم با این فتنه‌ها و انحراف از خط انقلاب مخالف است و انقلاب و مردم از آن عبور می‌کند. روح حرکت مردم و حرف اصلی 9 دی این بود که مردم با هر طغیان کننده مقابله خواهد کرد. این حرف اصلی باید توسط کسانی که در مقابله با فتنه در سال 88 فعال و مؤثر بودند همچنان تبیین و آشکار شود چرا که انقلاب و پاسداری از آن یک امر مستمر است.

فلسفه ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی یادآوری یک رویداد و روز تاریخی است و  توجه دادن به اتفاقی است که در آن روز افتاد. کمک به تبیین یک حرکت مردمی بی نظیر در تاریخ انقلاب اسلامی است. ستاد تلاش می‌کند که آن انگیزش و تبشی که در این روز اتفاق افتاد مورد غفلت قرار نگیرد. مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد دو توصیه فرمودند، فرمودند شعار، شور و هیجان لازم است لکن مراقب باشید کار شعاری غلبه پیدا نکند. توصیه دوم معظم‌له این بود که روح حرکت مردم و حرف اصلی مردم تبیین شود.

*مقام معظم رهبری فرمودند، فتنه 88، آن چیزی نبود که کف خیابان دیده شد، بلکه یک بیماری بود، منظور از این بیماری چیست؟

در کشور غباری شکل گرفت که تشخیص حق و باطل مشکل شد، برخی از نخبگان دنیای خود را ترجیح دادند که مشخص شد دشمن در آنها نفوذ دارد و به راحتی مجری طرح‌ها و اهداف غربی‌ها می‌شوند. جوهر و درون مایه آنها کاملا دگرگون شده بود، شعارها و ارزش‌های نظام را به چالش کشیدند. برخی دیگر از نخبگان، در دام گروه اول افتادند، به فتنه‌ای که به راه افتاد، کمک کردند. برخی در هفته‌های اول سکوت و کوتاهی کردند. بتدریج ماهیت رفتار فتنه برای مردم آشکار می‌شود. تقابل با نظام و ارزش‌ها توسط جریان فتنه آشکار می‌شود. غبارها با مقابله با شعارهای انقلاب در روز قدس و بعد جسارت به حضرت امام خمینی رضوان الله علیه در 16 آذر آغاز می‌شود و با هتک حرمت عاشورای حسینی، ضمیر درونی جریان فتنه نمایان می‌شود.

فتنه 1388 یکی از بزنگاه‌های جریانات سیاسی کشور بود. آزمون بزرگی برای همه جریانات سیاسی بود. در حقیقت در این فتنه چهره حقیقی و میزان همراهی واقعی جریانات سیاسی کشور با انقلاب آشکار گردید. این فتنه نشان داد که غرب کار گسترده‌ای از قبل برای شکار نخبگان و برخی از فرصت‌ها همانند انتخابات انجام داده است. در این آزمون تاریخی، نخبگان سیاسی هر کدام به اندازه وفاداری به نظام و‌ یا زاویه‌ای که با نظام داشتند اقدام کردند. و حق و باطل کاملا درهم آمیخته و تشخیص‌ها مشکل شد. مشخص شد که دشمن درعده‌ای نفوذ دارد.آنها در نقش پیاده نظام  و بازیچه دشمن ایفای نقش می‌کردند و خیانت بزرگی را رقم زدند. برخی بازی خوردند و با تحلیل‌های غلط در میدان دشمن عمل کردند و با اقدامات خود با جریان فتنه  همراهی کردند. برخی از نخبگان فکری و سیاسی کشور تحت تاثیر تحلیل‌های ناکافی و وابستگی‌های مختلف دنیایی در قبال فتنه سکوت کردند. دقیقا آن لحظه‌ای که انقلاب اسلامی به اقدام آنها نیاز داشت، کوتاهی کردند. صراط مستقیم انقلاب را تشخیص ندادند، ازتدابیر و مواضع مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌- دامت برکاته‌- به موقع حمایت نکردند و متاسفانه توسط این گروه از نخبگان فکری و سیاسی در روشنگری علیه فتنه کوتاهی شد. این یک بیماری جدی در کشور بود که از مدت‌ها قبل این افراد به آن مبتلا شده بودند. از برکات فتنه 88 این بود که انقلاب در مسیر دشوار خود خالص‌تر گردید و به تعبیر مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌- دامت برکاته‌- فتنه 88 انقلاب را واکسینه کرد.

*به عنوان رئیس ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی چه عواملی را زمینه ساز خلق این حماسه می دانید؟

چهار عامل را می توان بعنوان عوامل زمینه‌ساز و یا عناصر اصلی حماسه 9 دی مورد توجه قرار داد.

عنصر اول:‌ باورهای دینی مردم بود، حضور مردم در عرصه‌های مختلف از اعتقادات و باورهای دینی آنها سرچشمه می‌گیرد. ایمان مذهبی مردم، عشق به اهل بیت (ع) عامل قدرتمند در تولید قدرت مردمی انقلاب پیروزی‌ها و شکست دشمن بوده است. در آزمون‌های بزرگ دین مداری مردم عنصر تعیین کننده و کارگشا بوده. نظریه خون بر شمشیر پیروزی است متأثر از باورهای اعتقادی مردم است چون انسان مؤمن بدنبال خشنودی و رفتار خداست و به نصرت و اراده و مشیت الهی اعتقاد دارد. همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند در 9 دی، روح و جسم‌ها را اراده الهی به خیابان‌ها آورد.

عنصر دوم: رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌- دامت برکاته‌- ؛ رهبری مهم‌ترین عامل در مقابله با فتنه‌ها و عبور از بحران‌ها بوده است. مهم‌ترین عامل آفرینش حماسه 9 دی و باطل السحر کردن فتنه بود. مقام معظم رهبری با مدیریت حکیمانه، تبیین و آشکارسازی ماهیت فتنه با استراتژی مقابله نرم و با بهره‌گیری از قدرت مردمی نظام انرژی و ظرفیت جامعه را به جریان انداخت و با مدیریت مردمی و انقلابی بساط فتنه را جمع کردند پیام‌ها، بیانات و تبیین‌های ایشان اثرات شگرفی داشت و ملت ایران را برای آفریدن دین حماسه پرشکوه بدون دعوت و فراخوان رسمی برانگیخت.

عنصر سوم: بصیرت و اقدام به لحظه مردم؛  جمهوری اسلامی نظامی مبتنی بر اراده ملت است. بیداری ملت ایران عامل سرنگونی حکومت خودکامه شاهنشاهی، شکل‌‌گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و مقابله با چالش‌ها و تهدیدات مختلف بوده است. مردم در همه عرصه‌ها در این سه دهه نقش آفرین بوده‌اند در هر شرایطی همانند 9 دی که نیاز به حضور بوده با بصیرت و اقدام خود گروه‌های بزرگ را باز کرده‌اند و از انقلاب و نظام دفاع کرده‌اند. بنابراین در حماسه 9 دی قدرت مردمی نظام به عنوان منبع قدرت نرم ظهور و بروز یافت. در واقع 9 دی، نه گفتن با قدرت مردمی مبتنی بر مشی انقلاب اسلامی بود.

عنصر چهارم: عاشورای حسینی؛ حرکت مردم مبتنی بر نگرش عاشورایی بود. مردم ایران در سخت ترین شرایط از کربلا، عاشورا و ابی عبدالله الحسین(ع) قدرت گرفته اند و درون مایه همه حرکت های انقلابی و نهضت مردم عاشورای حسینی بوده است. واقعیت این است هیچ رویداد و حادثه‌ای نمی‌توانست مثل حادثه روز عاشورا ملت ایران را در 9 دی به حرکت درآورد. بنابرایـن احساسی که در 9 دی بـه جریـان افتاد با روح عاشورایی در آمیخته شد. پرده‌دری و حرمت شکنی‌ها در روز عاشورا مردم را به این رساند که با یک جریان منحرف از جنس لشکر ابن زیاد روبرو هستند. که همزمان با شهادت ابی عبدا... الحسین (ع) و یاران آن حضرت پرچم‌های عزای آن حضرت به آتش کشیده می‌شود. وقتی مسأله امام حسین(ع) و عاشورا به میان آمد این تحرک عمومی و حرکت عظیم بوجود آمد و آمیخته شدن حرکت فتنه با عاشورا ضربه به فتنه را نهایی کرد.

*برخی به دنبال مصادره حماسه نهم دی به نفع اشخاص و گروه‌های خاصی هستند. آیا شما این حماسه را قابل مصادره به نفع گروه‌های خاص می‌دانید؟

ماجرای 9 دی در همه بخش‌ها و ابعادش؛ ریشه‌ها و آثارش همانند انقلاب اسلامی متعلق به مردم بود و چون حرکت مردم برای دفاع از انقلاب و رهبری بود بنابراین می توان گفت، این حماسه عظیم و تاریخی متعلق به انقلاب و رهبری است و برای ماندگاری و تبیین صحیح آن تلاش همه نخبگان فکری نیاز است. هیچ سازمان وگروه سیاسی نمی تواند مدعی این حرکت عظیم مردمی باشد. زیرا مردم بازیگر اصلی و تصمیم گیرنده برای این حضور بودند و این حماسه بزرگ را ملت ایران آفرید.

همچنانکه مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای‌ -دامت برکاته‌- فرمودند، این حضور برخاسته از اراده الهی و روح انقلابی و عاشورایی ملت ایران بود. یک اعتراض عمومی مردمی به یک رویداد و روند بود بنابراین امکان بهره‌برداری از حماسه 9 دی برای تثبیت منافع گروهی و صنفی وجود ندارد اگر بخواهیم از نقش آفرین‌های این حماسه یاد کنیم، باید گفت که خالق این حماسه اراده الهی، تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری در آشکار‌سازی ابعاد فتنه 88، ایمان، بصیرت و وقت‌شناسی مردم و در نهایت عاشورا و کربلا بود.

واقعیت این است که در کشور کسی بدنبال سوء استفاده از حماسه 9 دی نیست. برخی از گروه‌های سیاسی در مقابله با فتنه 88 پیشتاز بودند، دغدغه و احساس مسئولیت بیشتری به خرج دادند و در توجیه و تبیین فتنه در جامعه، به موقع و فعال عمل و با فتنه‌گران مقابله کردند. کار و تلاش این گروه از نخبگان فکری و سیاسی در آن فضای غبارآلود، در خاطره مردم ایران قابل تقدیر است.

اشکالی که وجود دارد این است که برخی در فتنه 88 کوتاهی کردند، در حال حاضر دیگران را متهم به مصادره حماسه 9 دی می‌کنند اینها باید آن کوتاهی را با تلاش مضاعف جبران کنند تا از آنها رفع اتهام شود.

*در مورد اهداف ستاد بزرگداشت حماسه نهم دی بیشتر توضیح داده شود. آیا دبیرخانه ستاد در کشور دائمی است؟

هدف اصلی در ستاد، تبیین و ترویج پیام‌های یوم الله نهم دی است. آشکار‌سازی ابعاد این حماسه، بررسی، مدیریت و هماهنگی فعالیت‌های مردمی، توجه دادن سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی به این رویداد مهم تاریخی و بستر‌سازی برای توسعه تولیدات تبیینی و توجیهی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای، هنری و فرهنگی. ستاد بزرگداشت حماسه 9 دی یک نقطه یادآوری است که این رویداد در کشور مورد غفلت قرار نگیرد. نقش اصلی را در ماندگاری این حماسه خود مردم دارند. انقلاب اسلامی یک جریان دائمی است و برای تداوم آن روزها و رویدادهای تاریخی آن باید هر سال بهتر از سال‌های قبل تعریف و تبیین و باز تولید شود. همچنان که انتظار است برای سالگرد فتح خرمشهر در سوم خرداد که یکی از قله‌های درخشان و ماندگار دفاع مقدس است هر سال مناسبت‌تر و گرمتر تجلیل و تبیین گردد. اصل ماجرا این است که 9 دی یک روز تاریخی بود و اتفاقی که در این روز افتاد آن را در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار کرد. 9 دی به عنوان بارزترین حرکت مردمی بعد از انقلاب اسلامی هر سال نیازمند تعریف و تبیین است. پیام این روز هم این بود که مردم با انحراف از مسیر انقلاب مقابله می‌کنند ممکن است مصادیق آن در تاریخ انقلاب متفاوت باشد.

*آثار، پیامدها و دستاوردهای حماسه نهم دی برای کشور چه بود؟

با وجود چالش‌های جدی فتنه 88 و تلخی‌های آن، این فتنه برکات فراوانی برای کشور داشت و  شواهد و قرائن نشان داد که دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران، همچنان که اخیرا وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه bbcفارسی اعلام کرده درفکرعملیاتی کردن پروژه از سلسله پروژه‌های انقلاب رنگی و مخملین در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بودند و این پروژه که گرجستانیزه نمودن انتخابات ایران نام گرفته بود از مدت‌0ها قبل در مراکز آکادمیک غربی فرموله و تئوریزه شده بود و توسط سرویس‌ها و سفارتخانه‌های دولت‌های غربی و دفاتر ویژه آنها پیگیری شد، برخی از عوامل سفارتخانه‌ها در اغتشاشات خیابانی شهر تهران، بویژه کارکنان انگلیس دستگیر شدند.

این پروژه با تدابیر و هوشمندی مقام معظم رهبری   همچنان که فرمودند: «ایران گرجستان نیست، و حرکت بارز و عاشوری مردم ایران در نهم دی شکست خورد بنابراین یکی از آثار حماسه نهم دی، شکست تئوری‌های غربی و کپی‌برداری از مدل انقلاب مخملی در ایران بود».

نظام جمهوری اسلامی در مهار فتنه و آشکار سازی ابعاد آن در جامعه نقش اساسی داشت و حماسه 9دی این باور را ایجاد کرد که تفکر انقلاب اسلامی و مدیرت نظام جمهوری اسلامی ظرفیت لازم را برای مقابله با چالش‌های پیچیده دارد و می‌تواند آسیب‌های داخلی خود را ترمیم کند. درفتنه 1388 پیوند ضد انقلاب، احزاب و گروهای سیاسی و برخی از نخبگان کشور با دولت‌های غربی در یک جبهه واحد نمایان شد و چهره همه عناصر و جریاناتی که بعد از رحلت حضرت امام خمینی رضوان الله علیه به عنوان حلقه‌های انحرافی خط امام مطرح بودند و در جریان فتنه موثر و نقش آفرین بودند، آشکار گردید.

مشکل باور به وجود جنگ نرم و انکار آن توسط برخی از نخبگان و جامعه‌ای که در فتنه 1388 ظهور و بروز یافته بود، با بصیرتی که در 9 دی به جامعه تزریق شد، به میزان قابل توجهی برطرف شد و به عبارتی خلا 20 سال بی توجهی نسبت به راهبرد تهاجم فرهنگی با این فتنه به صورت جهشی حل شد.

تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدات دشمن، تقویت اتحاد و انسجام ملی، تقویت پیوند جامعه با ارزش‌های دینی، محرم و عاشورا، تقویت پیوند اسلام و جمهوریت و در پیوند عمیق و بیشتر ملت ایران با ولایت و مقام معظم رهبری  را می‌توان از برکات فتنه 88 و حماسه نهم دی نام برد.

*درس های فتنه سال 88 و حماسه نهم دی برای مردم ایران با توجه به انتخابات مجلس نهم که در پایان سال جاری در پیش است، چه می‌تواند باشد؟

انتخابات یکی از مولفه‌های مشارکت سیاسی است، به طوری که محور اصلی مشارکت سیاسی، مشارکت‌های انتخاباتی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زمینه مشارکت مردم در عرصه‌های گوناگون به ویژه در عرصه سیاسی و اداره جامعه فراهم شد. به طور متوسط هر سال در کشور یک انتخابات برگزار میشودکه همواره مشارکت انتخاباتی ملت ایران برای نظام پشتوانه جدی به شمار آمده است.

اعتماد عمومی، امنیت و قدرت نظام را افزایش داده است و فتنه 88 نیز نشان داد دشمن برای تاثیر بر انتخابات از قبل برنامه داشته است تا انتخابات را برای نظام جمهوری اسلامی از فرصت به تهدید تبدیل کند.

برای جریان فتنه، ضد انقلاب خارجی و دولت آمریکا انتخابات ایران یک فرصت طلایی است. هدف آنها کاهش اعتماد، مشروعیت از طریق کاهش انتخابات است که متقابلا هدف اساسی ما باید در انتخابات، انتخاباتی پرشور، بدون چالش امنیتی، با مشارکت گسترده و بیش از حد نصاب در مقایسه با دوره قبلی انتخابات مجلس باشد.

ملت ایران با همان سلاح بصیرتی که در مقابله با فتنه 88 نشان دادند، باید بدانند هر جریانی که دنبال عدم مشارکت، تحریم و امنیتی کردن انتخابات است، دقیقا در چارچوب اهداف آمریکایی عمل می نماید. همچنان که فتنه 88 با پشتوانه خارجی از طریق انتخابات نظام را به چالش کشید، خط فعلی دمیدن یاس در جامعه است، تا مشارکت مردم کاهش یابد.

فشارهای خارجی از طریق حربه حقوق بشر، هسته‌ای و تحریم‌ها در چارچوب ناکارآمدسازی نظام در داخل و بی اعتبارسازی نظام در محیط خارجی برای تاثیر برانتخابات است و مردم ایران باید توجه داشته باشند در حال حاضر، جریانات سیاسی تجدید نظرطلب، ضد انقلاب خارجی و دولت‌های غربی در یک جبهه واحد بدنبال انتخابات سرد، القاء عدم سلامت انتخابات و چالشی کردن آن هستند که با دیگر همان هوشیاری حماسه نهم دی نیاز امروز کشور است. در شرایطی که کشور با پیشرفت های علمی و صنعتی در اوج اقتدار قرار دارد. نظام جمهوری اسلامی؛ توانست با بهره گیری از قدرت مردمی جریان فتنه را شکست دهد.

بیداری اسلامی و حرکت اسلام گرایان در منطقه موازنه قدرت را به نفع جمهوری اسلامی تغییر داد و منافع آمریکا و صهیونیست‌ها به خطر افتاد. آمریکا را با چالش عمیق سیاسی و اجتماعی جنبش وال استریت مواجهه ساخت تا مجبور گردد، با شش هزار کشته و دهها هزار مجروح جسمی و روانی بدون هیچ دستاوردی و با شکست منطقه خاورمیانه را ترک کند بنابراین در این شرایط استثنایی باید یک بار دیگر تحرکات جریان فتنه و غربی‌ها را با همان حضور بارز مردمی در هم شکست.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد