سرویس: سیاسیکد خبر: 1390|10:01 - 1391/09/29
نسخه چاپی

ترکیه از جان عراق و اقلیم کردستان چه می‌خواهد؟

ترکیه از جان عراق و اقلیم کردستان چه می‌خواهد؟

مطلع الفجر-استان تنش های سیاسی دولت ترکیه با دولت نوری مالکی که مدتی است به درگیری لفظی بین سران دو کشور تبدیل شده است بعد از پیروزی مالکی در انتخابات پارلمانی عراق شروع شد بخصوص که ترکیه در جریان انتخابات همسو با کشورهای عربی منطقه تمام تلاش خود را برای پیروزی عرب سنی در عراق انجام داده بود.

مطلع الفجر به نقل از بولتن نیوزداستان تنش های سیاسی دولت ترکیه با دولت نوری مالکی که مدتی است به درگیری لفظی بین سران دو کشور تبدیل شده است بعد از پیروزی مالکی در انتخابات پارلمانی عراق شروع شد بخصوص که ترکیه در جریان انتخابات همسو با کشورهای عربی منطقه تمام تلاش خود را برای پیروزی عرب سنی در عراق انجام داده بود.بعد از این تحولات متهم شدن طارق الهاشمی از سران العراقیه که نمایندگی طیف عرب سنی را در صحنه سیاسی عراق برعهده داشت به نقش داشتن در اقدامات تروریستی در عراق و فرار وی به کردستان عراق و بعد به ترکیه ، به این تنش ها دامن زد.

درپی این تنش ها سفر مقامات دولت ترکیه به کردستان عراق بدون اخذ مجوز از دولت مرکزی عراق به نگرانی های بغداد افزود.در تنش اخیر بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان عراق نیز دولت ترکیه بطور تلویحی از کردستان عراق حمایت کرد.

دولت ترکیه که تا چند سال پیش از منتقدین جدی سیاستهای رهبران کرد عراقی در عراق بود امروز می رود به متحد استراتژیک کردها در صحنه سیاسی عراق تبدیل شود.بدون شک این برای بسیاری از کارشناسان که تا دیروز ترکیه را روبروی مستقیم کردها در عراق می دیدند تعجب برانگیز است.

ترکیه به عینه در انتخابات دوره قبلی مشاهده کرد که با اتکاء با اعراب سنی در عراق نمی تواند حرف چندانی برای حضور و نفوذ در صحنه سیاسی عراق داشته باشد ، از سوئی ترکیه خوب می داند که جناحی که نمایندگی عرب سنی را در عراق دارد آنقدر که خود را به کشورهای عربی منطقه نزدیک می بیند به ترکیه نزدیک نمی بیند.دولت ترکیه با تغییر سیاستهای خود نسبت به کردستان عراق می کوشد در تمامی سطوح بر دامنه حضور خود در صحنه سیاسی و اقتصادی عراق بیافزاید.

دولت ترکیه با نزدیکی به کردها می کوشد تا عمق خاک عراق یعنی کرکوک حضور پیدا بکند و از سوئی مانعی بر سر راه گسترش نفوذ شیعیان در عراق و کشورهای منطقه باشد. از سوی دیگر ترکیه به خوبی به منابع زیرزمینی کردستان عراق و بخصوص منابع نفتی و گازی آن واقف است و در این راستا فقط یکی از شرکتهای نفتی ترکیه بنام جنرال انرژی نزدیک به 2 میلیارد دلار در بلوکهای نفتی کردستان عراق سرمایه گذاری کرده است.

از سوی دیگر دولت ترکیه با کمک کردهای عراق درصدد زدن لوله های نفتی هستند که مستقیما نفت کردستان عراق را به ترکیه و از آنجا به بازارهای جهانی منتقل کنند ، بدین ترتیب بطور اتوماتیک کنترل بغداد را بر شاهراههای نفتی این کشور در شمال قطع می کند.

اقدامی که اخیرا باعث نگرانی آمریکا نیز شده است به نحوی که ویکتوریا اولاند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که از صادرات نفت از هر منطقه عراق بدون موافقت دولت مرکزی حمایت نمی کند.

این سخنان دقیقا به این نگرانی اشاره داشت اما یکی از مسئولین دولت ترکیه به روزنامه واشنگتن پست اعلام کرده است که حمایت آمریکا از این موضوع جای تشکر دارد اما ضروری نیست.

ترکیه در حالیکه در جستجوی رویاهای امپراطوری عثمانی در شکل مدرن آن است اما آمریکائیها بر اساس تحلیل رسانه های غربی نگران وابسته شدن بیشتر نوری مالکی به ایران و در نتیجه گسترش نفوذ ایران در جنوب عراق هستند.

نیاز دولت ترکیه به انرژی سبب شده است که تحقق رویای امپراطوری عثمانی در بعد اقتصادی آن جزو اولویت های استراتژیک سیاستهای ترکیه نسبت به عراق گردد کما اینکه تانر یلدز وزیر انرژی ترکیه اخیرا در کنفرانسی خبری اعلام کرده است که برای ترکیه منطقی نیست در حالیکه می تواند در چند کیلومتری مرزهایش نیازهای خود را تامین کند راههای طولانی تا ونزوئلا را طی کند.

به عبارت دیگر کردستان عراق بخشی حیاتی در سیاستهای ترکیه شده است .سرحد ارکمن مشاور سیاسی در مرکز تحقیقات استراتژیک ترکیه به روزنامه واشنگتن پست گفته است بر اساس بررسی های وزارت امور خارجه ترکیه روابط این کشور با عراق مهم هستند اما این روابط با کردستان عراق استراتژیک می باشند.روابط استراتژیکی که تاکنون نتوانسته است منشاء تحولات ریشه ائی در داخل ترکیه نسبت به کردهای این کشور شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد