سرویس: تازه های خبرکد خبر: 113026|09:58 - 1402/02/31
نسخه چاپی

مدرس دانشگاه:

حجاب و عفاف سلامت جامعه را تضمین می‌کند

حجاب و عفاف سلامت جامعه را تضمین می‌کند
مدرس دانشگاه گفت: حجاب و عفاف مصونیت زنان و سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

به گزارش مطلع الفجر ،حجاب و عفاف از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که جامعه اسلامی دارد و ازاین‌رو به‌عنوان یک اصل مهم شناخته می‌شود و به همین دلیل است که دشمنان تلاش می‌کنند تا حجاب و عفاف را از جامعه بردارند.

امروز در سطح دنیا متأسفانه بنیاد خانواده‌ها به‌شدت تهدید می‌شود؛ زیرا ازدواج‌های جدید در حال جایگزینی هستند که صرفاً فقط هدفشان رابطه جنسی است و هیچ‌گونه تعهدی نسبت به یکدیگر ندارند و این یکی از آثار ازبین‌رفتن حجاب در جامعه است.

بر همین اساس با خانم خدیجه تیرافکن مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل خانواده در خصوص تبیین ابعاد عفاف و حجاب گفتگو داشتیم که مشروح آن را می‌خوانید:

به نظر شما فلسفه حجاب چیست؟

حفظ احترام و ارزش زن مهم‌ترین فلسفه حجاب است. مهم‌تر از آن حفظ نهاد خانواده و جلوگیری از اشاعه گناه. حجاب پدیده فطری است و فلسفه لزوم آن، حفظ حرمت زنان باایمان و حفظ سلامت فرد و جامعه است.

  چرایی و لزوم حجاب در جامعه را شرح دهید؟

زن مسلمان، تجسم حرمت و عفت در جامعه است. حفظ پوشش به‌نوعی احترام به زن و محفوظ نگه‌داشتن وی از نگاه‌های شهوانی و حیوانی است، چنانچه زن حدود را رعایت نکند هر بیماردلی به او طمع می‌کند، و با نگاه آلوده‌اش حریم زن را می‌شکند. آن شخصیتی که باید سالم بماند و نسل سالم تربیت کند تحت‌تأثیر دیده‌های آلوده به گناه به‌طرف شهوات سوق داده شده و در نتیجه هویت واقعی‌اش را فراموش کرده و در چنگال بیماردلان و هوس‌بازان گرفتار می‌شود و از منش انسانی‌اش سقوط می‌کند، همه آحاد جامعه در قبال سلامت نفسانی جامعه مسئول‌اند و مسئولیت مهم‌تر در این باره بر دوش خانم‌ها است.

 

آیا حجاب مصونیت می‌آورد به نظر شما این حرف تا چه حد صحیح است؟

 

یکی از ویژگی‌های زن جذابیت جنس زن هستش. جسم زن همواره برای مرد جذابیت داشته و مرد همیشه دنبال تصاحب آن بوده اما زن تنها زیبایی و جذابیت جنسی نیست؛ بلکه یک شخصیت و هویت انسانی با همان کرامت انسانی است. حجاب با پوشاندن جذابیت‌ها و زیبایی‌های ظاهری زن باعث می‌شود که توجه‌ها به سمت شخصیت انسانی زن‌جلب شود و تمرکز نگاه‌ها از ظاهر به باطن کشیده شود، و داشتن حجاب 

 شناخته‌شدن زنان عفیف و ایجاد مصونیت برای آن‌هاست تا به‌واسطه رعایت حجاب مورد آزار قرار نگیرند آنجا که خداوند متعال فرمایش می‌کنند: «ذلِک أَدْنی أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ» این کار برای این که شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است.

بر همین اساس حفظ پوشش به‌نوعی احترام‌گذاردن به شخصیت زن هست. به‌گونه‌ای که بیش از این که دل ربایی‌های او جذابیت داشته باشد، لیاقت‌های علمی و شخصیت زن موردتوجه قرار می‌گیرد.