سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112898|09:30 - 1401/11/26
نسخه چاپی

پژوهشگر انستیتوی مطالعات "شیامن" چین در گفتگو با "العربی الجدید":

استقبال چین از آیت الله رئیسی برای تاکید بر حمایت قوی پکن از تهران است

استقبال چین از آیت الله رئیسی برای تاکید بر حمایت قوی پکن از تهران است
پژوهشگر انستیتوی مطالعات "شیامن" چین دعوت و استقبال کشورش از آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران را در راستای تاکید پکن بر حمایت قوی از تهران توصیف کرد.

به گزارش مطلع الفجر ،"لی وانگ تسه" پژوهشگر انستیتوی مطالعات شیامن در استان فوجیان چین امروز چهارشنبه در گفت وگو با پایگاه خبری - تحلیلی "العربی الجدید" درباره سفر کنونی آیت الله رئیسی به چین و دیدار با مقامات بلندپایه این کشور گفت که این سفر در زمان حساسی برای دو کشور برگزار می شود چرا که از یک سو چین با چالش های بزرگی به علت تنش در روابط با آمریکا در همه زمینه های تجاری، فناوری، امنیتی و نظامی روبرو است و چه بسا جدیدترین فصل این تنش بحران اخیر درباره بالن چین باشد که باعث تعویق سفر از پیش تعیین شده "آنتونی بلینکن" و وزیر خارجه آمریکا به پکن شد و از سوی دیگر ایران نیز با تحریم ها و فشارهای غرب روبرو است.

این کارشناس روابط بین الملل افزود که "دعوت رئیس جمهوری چین از همتای ایرانی خود برای سفر به پکن برای تاکید بر موضع قوی چین در حمایت از تلاش های ایران در دفاع از حاکمیت و سلامت سرزمینی خود و نیز تقویت همکاریهای دوجانبه بوده است".

وی تصریح کرد: "این دعوت همچنین برای تحکیم جبهه مقابله با سیاست ها و دیکته های آمریکا بوده است".

آیت اللهسید ابراهیم رئیسیدوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.