سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112847|12:09 - 1401/10/21
نسخه چاپی

دکتر فریبرز حیاتی؛

سازمان نظام پزشکی باید حق تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی را داشته باشد

سازمان نظام پزشکی باید حق تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی را داشته باشد
رئیس نظام پزشکی سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب با اشاره به این که باید اصلاحاتی در قانون انجام شده و سازمان نظام پزشکی متولی تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی باشد؛ گفت: باید وزارت بهداشت در تعیین تعرفه های پزشکی نظر مشورتی داشته باشد که اکنون این مسئله برعکس است

به گزارش مطلع الفجر ،دکتر فریبرز حیاتی درگفت و گوییبا تاکید بر این که حق تعیین تعرفه و تعیین میزان مالیات باید برعهده سازمان نظام پزشکی باشد؛ اظهار کرد: مجوز تاسیس مطب ، اعطای پروانه کار و حق تعیین تعرفه باید در اختیار نظام پزشکی قرارگیرد و عقد قرارداد با بیمه های پایه نیز در اختیار پزشکان باشد نه این که به اجبار با سازمان های بیمه گر قرارداد منعقد کنند.

 

وی با اشاره به این که شورای عالی بیمه تعیین کننده میزان تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی است ؛ افزود: بیمه به عنوان خریدار خدمت در جایگاهی قرار ندارد که تعیین تعرفه کند و طبیعی است در جهت ضررو زیان خود کار نکرده و عددی تعیین نمی کند که مورد رضایت جامعه پزشکی باشد.

رئیس نظام پزشکی سرپل ذهاب، قصر شیرین و گیلانغرب با اشاره به این که سازمان های بیمه گر هر سال حق بیمه افراد را افزایش می دهند؛ ادامه داد: بیمار علاوه بر حق بیمه خود هنگام دریافت خدمات درمانی نیز باید هزینه پرداخت کند و این امر به نفع سازمان های بیمه گر است در حالی که اگر تعرفه ها واقعی شده و منابع بیمه ای تقویت شوند میزان پرداخت از جیب مردم کاهش چشمگیری داشته و  دخالت های غیر علمی بین رشته ای نیز رخ نمی دهد.

حیاتی با گریزی به شرایط خدمت رسانی در مناطق محروم و دورافتاده تصریح کرد:  همکاران صرفا جهت گذراندن طرح و کسب امتیاز به این مناطق می آیند و با  این تعرفه ها گذران معاش برای پزشکان بسیار سخت است و اگر مقایسه ای با سایر کشورهای همسایه داشته باشیم ، اکنون ویزیت پزشک در عراق 30 دلار اما در ایران 2 دلار است.

وی همچنین به مشکل عقد قرارداد دستوری با بیمه ها جهت تاسیس مطب اشاره کرد و گفت: همکارانی که دوره  طرح خود را به اتمام می رسانند،  جهت تاسیس مطب باید با بیمه های پایه قرارداد منعقد کنند در غیر این صورت مجوز کار و تاسیس مطب را دریافت نمی کنند که ظلمی آشکار در حق همکاران است.

وی با اشاره به هزینه های سرسام آور حامل های انرژی، مالیات، اجاره بها ، حقوق و دستمزد پرسنل و ... اذعان کرد: رشته های مختلف پزشکی بنابر نوع کار خود از شرکت های تجهیزات پزشکی ملزومات مصرفی خود را تهیه می کنند که هنگام خرید ملزم به پرداخت مالیات هستند و از سوی دیگر در مورد کارکرد خود نیز باید مالیات پرداخت کنند یعنی چندین باره ملزم به پرداخت مالیات هستیم که با این هزینه های سرسام آور به سمت تعطیلی مطب ها و مراکز درمانی حرکت کرده یا به مشاغلی غیر از طبابت باید روی آورد./.