سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112839|09:32 - 1401/10/18
نسخه چاپی

نظر سازمان جهانی بهداشت در مورد تشعشعات دکل‌های موبایل/ افزایش سرعت اینترنت، اعتماد شهروندان را می‌طلبد

نظر سازمان جهانی بهداشت در مورد تشعشعات دکل‌های موبایل/ افزایش سرعت اینترنت، اعتماد شهروندان را می‌طلبد
سازمان بهداشت جهانی نوشته: مطالعات تا به امروز هیچ نشانه ای از اینکه قرار گرفتن در معرض تشعشعات RF، مانند ایستگاه های پایه، خطر ابتلا به سرطان یا هر بیماری دیگری را افزایش می دهد، ارائه نکرده است.

به گزارش مطلع الفجر ،مائده زمان فشمی؛ سرعت اینترنت و کیفیت آنتن دهی تلفن همراه مسائلی است که مردم با آنها سروکار دارند و چالش هایی را نیز به همراه داشته است. همه گیری کرونا و اکنون آلودگی هوا شرایط را به متی برده که مدارس و دانشگاه ها غیرحضوری شده اند، بحث سرعت اینترنت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

شهروندان از پایین بودن سرعت اینترنت گلایه دارند و مسئولان وزارت ارتباطات و اپراتورها یکی از دلایل پایین بودن سرعت را وجود سایت های کور و عدم مجوزدهی برای نصب سایت های جدید عنوان کرده اند. وزارت ارتباطات می گوید که شهرداری به ما مجوز نصب و راه اندازی سایت را نمی دهد و شهروندان هم به دلایلی همچون خطرزا بودن دکل‌های مخابراتی BTS اجازه نصب آنها در نزدیکی خانه های شان نمی دهند. اما موضوعی که وزارت ارتباطات و اپراتورها به آن اشاره می کنند این است که این دکل ها بیماری زا نیستند و تشعشعات آنها توسط سازمان انرژی اتمی به دقت اندازه گیری می شود و اگر از 4 کمتر باشد،‌اجازه راه اندازی را می دهند.

میزان مجاز تشعشعات چقدر است؟

طبق قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب سال ۱۳۶۸ مجلس شورای  اسلامی، دفتر حفاظت در برابر اشعه سازمان انرژی اتمی ایران به عنوان واحد قانونی نظارت بر ایمنی تشعشع ناشی از تمام منابع و آنتن های تولید کننده امواج الکترومغناطیسی، تعیین شده  است. دو سازمان نظارتی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از یک سو و سازمان انرژی اتمی ایران از سوی دیگر، بر مقادیر پرتوگیری نظارت دارند.

تحقیقات سازمان‌های جهانی نشان می‌دهد که میزان تشعشعات (در باند 900 مگاهرتز) تا 440 میکروبات در هر سانتی‌متر مربع مجاز است و بالاتر از این مقدار به سلامت انسان آسیب می‌رساند.این عدد در سطح بین المللی است و عددی که سازمان انرژی اتمی برای کشور تعیین کرده، 4 میکروبات در هر سانتی‌متر مربع است.

سازمان بهداشت جهانی یکی از سازمان های تخصصی سازمان ملل است و به عنوان مرجع سازمان دهنده بهداشت جامعه جهانی شناخته می شود.

این سازمان مقالات بسیاری درباره میزان تاثیر تشعشعات دکل های مخابراتی و تاثیر آنها بر انسان و محیط زیست دارد. در یکی از مقالات این سازمان به همه چیز درباره ایستگاه های پایه پرداخته شده و به نگرانی های مردم پاسخ داده است.

همه چیز درباره ایستگاه های پایه و نحوه کار آنها

ایستگاه‌های پایه گیرنده/فرستنده موبایل، رادیوهایی دو طرفه و چند کاناله و با سطح قدرت پایین هستند. آنتن‌ ها در این ایستگاه‌ها تشعشع RF را در محیط پخش می‌کنند. این دستگاه‌ها یا در دکل‌های مخابراتی یا سقف خانه‌ها نصب می‌شوند. ایستگاه‌های پایه برای داشتن بیشترین پوشش باید در ارتفاع مناسب نصب شوند.

دستگاه موبایل و ایستگاه پایه، رادیوهایی دوطرفه هستند و تشعشع RF دارند و بنابراین فرد در معرض تشعشع RF قرار می‌گیرد. اما چون سطح قدرت فرستنده‌ها پایین و برد آنها کوتاه است، تشعشع RF هم در سطح بسیار پایینی قرار دارد.

نگرانی هایی از سوی مردم درباره خطراتی که دکل های مخابراتی بر سلامتی می گذارند وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی در مقاله خود نوشته: مطالعات تا به امروز هیچ نشانه ای از اینکه قرار گرفتن در معرض میدان های RF، مانند ایستگاه های پایه، خطر ابتلا به سرطان یا هر بیماری دیگری را افزایش می دهد، ارائه نکرده است. اجماع عمومی نیز بر این است که قدرت ایستگاه‌های پایه و آنتن‌های آن برای آسیب به سلامتی بسیار پایین است.

سازمان بهداشت جهانی مقاله دیگری با عنوان سلامت عمومی و  میدان‌های مغناطیسی دارد که در آن به موارد بیشتری اشاره کرده است.

در این مقاله آمده: بخشی از نگرانی هایی که وجود دارد به ایستگاه های پایه و آنتن ها در شبکه وایرلس محلی و اثرات بلند مدت آنها برای انسان به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات RF است.

تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی این مقاله را منتشر کرد،‌ تنها تاثیری که از میدان تشعش RF از سوی دانشمندان کشف شد،‌ افزایش دمای بدن (کمتر از یک درجه سانتی‌گراد) بود که در زمان مواجهه فرد با میدان های الکترومغناطیس شدید دیده شده بود. سطح تشعشع RF که از ایستگاه های پایه و شبکه های بی سیم ساطع می شود به قدری پایین است که دمای بدن را در حد بسیار پایینی افزایش می دهد و تاثیری بر سلامت انسان ندارد. هرچه فاصله از میدان های RF بیشتر باشد، قدرت آنها نیز کمتر است. بررسی هایی که توسط سازمان بهداشت جهانی صورت گرفته نشان می دهد تشعشعات RF از ایستگاه‌های پایه و فناوری‌ های بی‌سیم در مکان‌های عمومی (مانند مدارس و بیمارستان‌ها) معمولا تا هزاران بار پایین‌ تر از استانداردهای جهانی است.

آیا قرار گرفتن در معرض تشعشعات  سرطان زاست؟

سازمان بهداشت جهانی در این باره می گوید: ایستگاه های پایه در محیط زندگی انسان حضور بسیاری دارند و طبق برآوردها ابتلا به برخی از سرطان ها برای افرادی که در نزدیکی آنتن های موبایل بوده اند، مسئله ای اتفاقی بوده است. سرطان هایی که در نتیجه این همجواری گزارش شده اند در دسته بندی های مختلفی قرار دارند که مشخصه یکسان ندارد و بعید است که عامل مشترکی داشته باشند.

این سازمان همچنین نوشته: مطالعات تا به امروز هیچ نشانه ای از اینکه قرار گرفتن در معرض تشعشعات RF، مانند ایستگاه های پایه، خطر ابتلا به سرطان یا هر بیماری دیگری را افزایش می دهد، ارائه نکرده است.

سازمان بهداشت جهانی تأکید می‌کند: با در نظر گرفتن تحقیقاتی که تا کنون در این حوزه انجام شده و همچنین سطح پایین تشعشعات، شواهد علمی متقاعد کننده‌ای مبنی بر اینکه سیگنال‌های ضعیف RF ساطع شده از ایستگاه‌ های پایه و شبکه‌ های بی‌سیم، سبب بروز اثرات نامطلوب بر سلامتی انسان می شود، وجود ندارد.

البته باید توجه داشت تا زمانی که آنتن های موبایلی که در نزدیکی محل زندگی افراد نصب می شوند، تاثیر بدی بر سلامت انسان ندارند که استانداردها را رعایت کنند، در غیر این صورت ممکن است خطرآفرین باشند.

مسئولان وزارت ارتباطات و اپراتورها می گویند در کشور ما سایت هایی که نصب شده اند یا قرار است نصب شوند تشعشعاتی پایین تر از استاندارد تعیین شده در کشور دارند و برای همسایگان خطری ندارند.

 

منابع:

  • https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/radiation-electromagnetic-fields#:~:text=Effects%20on%20general%20health&text=Reported%20symptoms%20include%20headaches%2C%20anxiety,and%20exposure%20to%20electromagnetic%20fields.
  • https://www.who.int/news-room/questions-and-answers/item/what-are-the-health-risks-associated-with-mobile-phones-and-their-base-stations#:~:text=Studies%20to%20date%20provide%20no,cancer%20or%20any%20other%20disease.