سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112825|10:06 - 1401/10/05
نسخه چاپی

خواص بی نظیر جعفری که نمی دانستید

خواص بی نظیر جعفری که نمی دانستید
مصرف جعفری برای فشارخون بالا، بیماری‌های التهابی و آلرژی مفید است.

به گزارش مطلع الفجر ،این گیاه سرشار از ویتامین‌های زیادی است که همگی برای سلامت بدن ضرورت دارند. ویتامین K موجود در جعفری به لخته شدن خون پس از جراحت و استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند. یکی دیگر از خواص جعفری تازه تأمین ویتامین‌های A و C است که آنتی‌اکسیدان‌های مهمی برای بدن محسوب می‌شوند. علاوه بر این، به دلیل داشتن کالری بسیار کم، می‌تواند یک ماده‌ی خوراکی مناسب برای لاغری باشد.

جعفری به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند

بهداشت نیوز نوشت؛ همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این ماده‌ی خوراکی حاوی ویتامین K است. این ویتامین یک ماده‌ی مغذی برای سلامت استخوان‌ها محسوب می‌شود. هر ۳۰ گرم جعفری می‌تواند ۵۴۷ واحد از ویتامین K مورد نیاز بدن را تأمین کنید. ویتامین K با حمایت از سلول‌های سازنده استخوان ( استئوبلاست) به ساخت استخوان‌های قوی‌تر کمک می‌کند. این ویتامین همچنین پروتئین‌های ‌خاصی را در بدن فعال می‌کند که تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می‌دهند.

در صورتی که تراکم استخوان پایین باشد، به پوکی استخوان مبتلا می‌شوید. پس با مصرف جعفری از این بیماری پیشگیری می‌کنید. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که خوردن غذاهای حاوی ویتامین K خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد.

خواص جعفری تازه برای پیشگیری از سرطان

جعفری حاوی ترکیبات گیاهی با اثرات ضد سرطان است. در صورتی که بین رادیکال‌های آزاد در بدن با میزان آنتی‌اکسیدان‌ها تعادل برقرار نشود، منجر به استرس اکسیداتیو می‌شود. در نهایت این مشکل بیماری‌های مزمن مثل سرطان را به دنبال دارد. حال آنکه جعفری با داشتن مقدار زیادی فلاونوئید و ویتامین C می‌تواند استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. پس یک خاصیت جعفری پیشگیری از سرطان است.

جعفری می‌تواند از چشم‌های شما هم محافظت کند

یکی دیگر از خواص این گیاه محافظت از چشم و تقویت قوه‌ی بینایی است. زیرا جعفری حاوی مقدار زیادی لوتئین، بتاکاروتن و زاکزانتین است که هر سه کاروتنوئید محسوب می‌شوند. این مواد مغذی برای تقویت بینای مفید هستند. کاروتنوئید نوعی رنگدانه‌ هستند. این رنگدانه‌ها در گیاهانی یافت می‌شود که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قدرتمند هستند.

در واقع مصرف غذاهای سرشار از لوتئین و زاکزانتین مشکلات ضعف بینایی را به تأخیر می‌اندازد. همچنین بتاکاروتن یکی دیگر از کاروتنوئیدهاست که به سلامت چشم‌های شما کمک می‌کند. جالب است بدانید که این کاروتنوئید می‌تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شود. حال آنکه ویتامین A برای سلامتی چشم ضروری است و از قرنیه محافظت می‌کند.
 

جعفری

کمک به بهبود سلامت قلب

یکی دیگر از فواید مصرف روازنه‌ی جعفری کمک به سلامت قلب است. این گیاه منبع سرشاری از ویتامین B و فولات است. مصرف فولات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. چرا که این ماده‌ی معدنی با کاهش سطح اسید آمینه هموسیستئین، سلامت قلب را تضمین می‌کند.

وقتی مقدار هموسیستئین افزایش می‌یابد، خطر سکته‌ی قلبی را به دنبال دارد. در واقع هموسیستئین با تغییر ساختار و عملکرد شریان‌ها، سلامت قلب را به خطر می‌اندازد. پس برای محافظت از قلب خود جعفری تازه میل کنید.

خاصیت ضدباکتریایی جعفری

یک خاصیت جعفری به ویژگی ضدباکتریایی آن مربوط می‌شود. چرا که این گیاه می‌تواند از رشد باکتری‌های مضر مانند سالمونلا و لیستریا در بدن جلوگیری کند. این دو باکتری عامل اصلی مسمویت غذایی هستند.