سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112815|12:37 - 1401/09/27
نسخه چاپی

نهایت فوتبال اینجاست؛ خاطره‌بازی مهاجران فرانسوی با رویای مسی و رفقا

نهایت فوتبال اینجاست؛ خاطره‌بازی مهاجران فرانسوی با رویای مسی و رفقا
فرانسه و آرژانتین برگزارکننده فینال جام جهانی ۲۰۲۲ خواهند بود؛ فینالی که می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین فینال‌های جام جهانی باشد.

به گزارش مطلع الفجر ،امشب آخرین دیدارجام جهانی ۲۰۲۲ قطربین تیم‌های فرانسه و آرژانتین برگزار خواهد شد؛ دو تیمی که برای حضور در این دیدار تاریخی مسیر دشواری را پیمودند و حالا به دنبال رقم خوردن بهترین سرنوشت در این فینال هستند.

صدها میلیون نفر امشب همه حواس‌شان به ورزشگاه لوسیل قطر است تا شاهد نمایش ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان باشند. شانس با هواداران فوتبال بوده که در ترکیب آرژانتین و فرانسه ۲ ابرستاره در کلاس جهانی حضور دارند؛ کیلین امباپه گران‌قیمت‌ترین بازیکن فعلی فوتبال جهان است و مسی هم سال‌ها برترین بازیکن دنیا بود و بسیاری او را بهترین بازیکن تاریخ فوتبال می‌دانند. به جز قهرمانی در جام جهانی، هیچ افتخار دیگری نمانده که مسی آن را کسب نکرده باشد و حالا در آخرین حضورش در رقابت‌های جام جهانی شانس کسب این عنوان مهم را دارد.

امباپه شرایط متفاوتی با مسی دارد. اگر اسطوره آرژانتینی در ۳۵ سالگی هنوز نتوانسته جام جهانی را بالای سر ببرد، اما امباپه در دوره قبلی جام جهانی و زمانی که فقط ۱۹ سال داشت این افتخار نصیبش شد و همراه با فرانسه توانست به قهرمانی این رقابت‌ها دست پیدا کند. این بار امباپه ۲۳ ساله است و در آستانه کسب دومین جام جهانی دوران فوتبالی‌اش قرار گرفته و این افتخار کمی نیست.

 

از جام جهانی ۱۹۷۰ تا به امروز هیچ گاه یک تیم به طور متوالی دو بار قهرمان جام جهانی نشده و همین مسئله یکی از نگرانی‌های فرانسوی‌ها محسوب می‌شود. از طرفی آرژانتین پس از قهرمانی‌ در جام جهانی ۱۹۸۶ دو بار در جام‌های جهانی ۱۹۹۰ و ۲۰۱۴ به فینال صعود کرده که در هر ۲ فینال ناکام بوده است و این ناکامی‌ها می‌تواند امشب هم ادامه پیدا کند تا آرژانتینی‌ها همچنان در حسرت قهرمانی باقی بمانند.

از ابتدای جام جهانی سایت معتبر whoscored عملکرد بازیکنان ۳۲ تیم شرکت‌کننده را مورد بررسی قرار داده و در پایان هر بازی نمراتی را برای بازیکنانی که به میدان رفتند در نظر گرفته است. جالب اینکه تا به اینجا از تیم آرژانتین تنها یک بازیکن در جمع برترین بازیکنان حضور داشته که او هم لیونل مسی است. میانگین نمرات مسی در ۶ بازی گذشته ۸.۱ بوده است. این اتفاق برای سایر بازیکنان آرژانتین رخ نداده و میانگین نمرات هیچ کدام از آنها در حدی نبوده که بتوانند جزو بهترین بازیکنان جام جهانی تا پیش از فینال باشند.

بر خلاف آرژانتین، ۳ بازیکن فرانسه جزو بهترین بازیکنان جام جهانی تا پایان نیمه نهایی بوده‌اند. تئو هرناندز، کیلین امباپه و آنتونی گریزمن با میانگین نمرات ۷.۴، ۷.۸ و ۷.۶ بهترین بازیکنان فرانسه هستند که البته باید اولیور ژیرو را هم به این جمع اضافه کرد.
 

نکته جالب در خصوص تیم فرانسه این است که اکثریت بازیکنان فرانسه را غیرفرانسوی‌ها تشکیل داده‌اند. در ترکیب اصلی این تیم تنها یک بازیکن حضور دارد که اصالتا فرانسوی است و سایر بازیکنان را کسانی تشکیل داه‌اند که یا خودشان مهاجر بوده‌اند یا پدر و مادرشان.

تقابل فرانسه و آرژانتین جنگ آقای گلی هم محسوب می‌شود. مسی و امباپه ۵ گله هستند و پس از آنها هم اولیور ژیرو و جولین آلوارز در رده دوم برترین گلزنان قرار گرفته‌اند. این ۴ بازیکن فرصت دارند در فینال جام جهانی تعداد گل‌های خود را بیشتر کنند و کفش طلای این رقابت‌ها را به دست بیاورند؛ هر چند این احتمال وجود دارد عنوان آقای گلی جام جهانی به بیش از یک بازیکن برسد.

توقع اینکه امشب فینالی باشکوه را شاهد باشیم توقع بالایی نیست. فرانسه و آرژانتین آنقدر ستاره دارند که می‌توان از همین حالا پیش‌بینی یک دیدار جذاب را کرد؛ دیداری که نقس‌ها را در سینه حبس می‌کند و باید از لحظه لحظه آن لذت برد.