سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112724|09:23 - 1401/08/03
نسخه چاپی

نماینده مجلس:

لغو روادید از مرز پرویزخان فرصتی برای توسعه روابط تجاری با عراق است

لغو روادید از مرز پرویزخان فرصتی برای توسعه روابط تجاری با عراق است
دکتر حیدری گفت: لغو روادید برای تردد از مرزهای جمهوری اسلامی ایران به اقلیم کردستان عراق و بلعکس به خصوص مرز مهم پرویزخان فرصتی برای توسعه روابط تجاری با عراق و همچنین پیشرفت استان کرمانشاه است.

به گزارش مطلع الفجر ،«شهریار حیدری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سفری که با هیاتی متشکل از مسوولان وزارتخانه‌های امور خارجه، اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی به اقلیم کردستان عراق با هدف رفت و آمد و تقویت مرزها و توسعه روابط اقتصادی ، سیاسی ، تجاری و فرهنگی با شمال عراق داشتیم، توافقات خوبی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: دستاورد مهم این سفر لغو روادید برای سفر از اقلیم کردستان به جمهوری اسلامی ایران و بلعکس بود که به طور یقین تردد افراد عراقی از اقلیم کردستان عراق به ایران از جمله پرویزخان که از مهم ترین گذرگاه های کشورمان به عراق است، افزایش می یابد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: همچنین راه‌اندازی مرز تیله کوه به عنوان یک مرز جدید و رسمی شدن مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان عراق در سه استان کرمانشاه ، کردستان و آذربایجان غربی که بیشتر با عراقی ها توافق بر رسمی کردن این گذرگاه ها کرده ایم و اکنون از سمت ما رسمی است و منتظر اقدام طرف مقابل برای رسمی کردن مرزهایشان هستیم که قرار شد مقامات اقلیم کردستان پیگیر این موضوع باشند.

حیدری ادامه داد: همچنین سرمایه گذاری اقلیم کردستان عراق در منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین و دیدار با رییس پارلمان ، نخست وزیر و هشت نفر از وزاری اقلیم کردستان عراق از دیگر برنامه های سفر ما بود که دیداری با استاندار حلبچه و دیگر مقامات تصمیم گیرنده اقلیم و همچنین مذاکره تلفنی با سایر مسوولان مانند استاندار سلیمانیه نیز داشتیم.

او گفت: توسعه و تحکیم امنیت پایدار در مرزها از دیگر موارد مورد تاکید در این سفر بود که در مجموع  توجه بیشتری به مرزهای جمهوری اسلامی ایران با اقلیم شود و در مقابل عراق تلاش کند توسعه روابط تجاری ، اقتصادی و فرهنگی و سیاسی را داشته باشیم و اقلیم نیز حتما در منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین نیز سرمایه گذاری کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: مقامات اقلیم کردستان عراق گله مندی هایی نیز در ارتباط با گمرکات ما در پرویزخان ، شیخ صله و شوشمی و برخی دیگر نقاط در رابطه با اعمال سخت گیری ها و برخی بی نظمی ها داشتند که ۲ طرف بر رفع مسایل و مشکلات تاکید داشتند.

حیدری اضافه کرد: از روز گذشته یکشنبه لغو روادید برای مرزهای ما از جمله پرویزخان اعمال می شود و مسوولان استان کرمانشاه باید بیشتر بر این مساله تمرکز کنند تا شاهد افزایش تردد و رفت آمد و در نتیجه سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری و صنعتی قصرشیرین با هدف پیشرفت و تحول استان کرمانشاه و ارز آوری باشیم.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است