سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112683|08:19 - 1401/07/04
نسخه چاپی

یادداشت؛

4 مهر روز مقاومت مردم گیلانغرب / سند افتخار امیزی که تحقق ان در تقویم ملی مطالبه مرزداران کلهر است

4 مهر روز  مقاومت مردم گیلانغرب / سند افتخار امیزی که تحقق ان در تقویم ملی مطالبه مرزداران کلهر است
چهارم مهرماه یادآور رشادت دلیرمردان و شیرزنان گیلانغرب در سال ۵۹ در برابر دشمن بعثی است که مردم این شهر مقاوم با دست خالی در برابر ارتش تا دندان مسلح رژیم بعث عراق ایستادند و حماسه ای به یادماندنی خلق کردند.

به گزارش مطلع الفجر ،صدام حسین بعثی، اسم عملیات آغاز جنگ را سریع و برق آسا گذاشته بود که لشکرهای ۴ و ۱۲ بعثی پس از تصرف قصرشیرین در روز سوم مهر سال ۵۹ به منظور تصرف گیلانغرب راه این شهرستان را در پیش گرفتند.

ساعت پنج بعد ازظهر روز سوم مهرماه بود که از قصرشیرین خبر رسید ارتش عراق در حال پیشروی به طرف گیلانغرب است که باشنیدن این خبر، گیلانغربی ها فرار نکرده و در قالب نیروهای مردمی متشکل از شهرنشینان، روستاییان و عشایر آرایش دفاعی گرفتند و آماده رزم شدند.

قبل از رسیدن ارتش عراق به ورودی شهر گیلانغرب، مردم با کندن سنگر در مناطق جلوتر از سمت باغ فلاحت تا میدان کنونی مقاومت و تپه ماهورهای اطراف شهر به مقابله با نیروهای متجاوز پرداخته و با سلاح های شکاری از تبر، تیشه به مبارزه ای جانانه پرداختند.

با دفاع مردم معادلات دشمن به هم ریخت زیرا ارتش بعثی که آمده بود تا ویران کند و بگذرد، در ورودی شهر غافلگیر شد و در روستاهای اطراف و مجاورت شهر، مردم آب را در اراضی کشاورزی رها کردند تا تانکها و نفربرهای دشمن گرفتار شوند از این رو زمین های کشاورزی به شکل باتلاق درآمده و ادوات جنگی دشمن در گل و لای زمین گیر شدند.

ستاد فرماندهی حزب بعث برای شکستن مقاومت مردم تصمیم جدیدی گرفت و اقدام به بمباران کرد اما مقاومت مدافعان که ترکیبی از مردم و اندک نیروهای رزمنده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود، تغییری نکرد و لشکر چهارم حزب بعث با مقاومت مردم زمین گیر شد.

سپس هوانیروز قهرمان وارد عمل شد تا با رشادت شهید شیرودی حلقه دفاع محکم تر و شکل تهاجمی بخود گیرد که دشمن با زبونی مجبور به عقب نشینی تا فاصله ۱۰ کیلومتری از شهر شد و رفته رفته زمینه خلق حماسه های ماندگار فراهم شد که عملیات های بزرگ مطلع الفجر، مسلم بن عقیل و انتقام، آزادسازی نقاط اشغالی را تا آن سوی مرزها محقق ساخت.

گیلانغرب در طول دفاع مقدس بارها آماج حملات هوایی، موشکی و توپخانه ای بود به گونه ای که شهر و ۳۲ روستا بطور کامل تخریب شد اما مردم هیچگاه منطقه را رها نکردند و به شکل آواره در دیگر شهرها ساکن نشدند.  

مردم گیلانغرب نه تنها باری بردوش دولت نگذاشتند بلکه در کنار رزمندگان ماندند تا علاوه بر فعالیت های اقتصادی، با تشکیل تیپ مستقل مسلم بن عقیل کنترل اوضاع را به دست گرفتند.

گیلانغرب در طول دفاع مقدس بیش از ۱۵۰ بار بمباران شد که تقدیم ۷۵۰ شهید گرانقدر، ۲ هزار و ۲۵۰ جانباز سرافراز و ۱۴۱ آزاده سرافراز از این سرزمین و پنج هزار و ۸۰۰ شهید مهاجر از جای جای ایران اسلامی در این منطقه خود گواهی بر مطهر بودن این خاک پاک است.

گیلانغرب سرزمینی است به وسعت آسمان که هر نقطه اش سینه های سوخته ای در آغوش گرم وسوزان خویش دارد که در جوار قرب الهی آرمیده اند و به طور یقین تاریخ دلیری مردان و زنان سلحشور این دیار را به زبان خواهد آورد و این طور شد که گیلانغرب در کلام رهبری دومین شهر مقاوم کشور لقب گرفت تا با سربلندی به عنوان یادگار شجاعت ها، رشادتها و شهادت ها و هشت سال مردانگی و پایمردی در دوران دفاع مقدس امتحان خوبی را پس داده باشد.

اینک کمترین خواسته و مطالبه به حق مردمان ایثارگر این سرزمین حماسه ساز ثبت روز چهارم مهر در تقویم رسمی کشور به عنوان روز مقاومت مردم گیلانغرب است که مرحمی بر آلام مظلومیت این دیار شود.

گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد.