سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112648|09:48 - 1401/06/17
نسخه چاپی

قصرشیرین تمام قد در خدمت زائران اربعین حسینی (ع)

قصرشیرین تمام قد در خدمت زائران اربعین حسینی (ع)
شهرستان مرزی قصرشیرین در غربی‌ترین نقطه ایران اسلامی از ابتدای بازگشایی مرز رسمی خسروی در ۲۳ مرداد ماه تاکنون به صورت تمام قد و با اشتیاق و شور و خاصی میزبان و پذیرای زائران اربعین حسینی است .

به گزارش مطلع الفجر ،مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر مرزی قصرشیرین در ۲ روز گذشته پذیرای خیل انبوهی از جمعیت زائرانی بود که این گذرگاه را برای عزیمت به عراق انتخاب کرده بودند.

به دلیل ازدحام جمعیت و حضور خیل کثیر زائران و مشکلات زیرساختی در منذریه عراق، از ساعت ۱۱ صبح روز چهارشنبه به بعد به مدت چند ساعت امکان تردد از این مرز تقریبا متوقف شده بود که همین موضوع سبب ازدحام بی سابقه جمعیت در مرز بین المللی خسروی شد.

با ورود میدانی و جهادی استاندار کرمانشاه و حمایت های معاون اول رییس جمهور، وزارت کشور و وزارت امور خارجه کشورمان از عصر چهارشنبه بازهم تردد زائران از سرگرفته شد که عزیمت زائران در غروب سرعت گرفت و تمامی جمعیتی که در محوطه مجموعه پایانه بودند تا ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه چهارشنبه شب از مرز خروج یافتند و پایانه خالی از جمعیت شد.

                                                                                       

قصرشرین تمام قد در خدمت زائران اربعین حسینی (ع)

همچنین جمعیت زائرانی که وارد قصرشیرین شده اند و جمعیتی که در مرز خسروی هستند همگی در مواکب، مساجد، حسینیه ها، مدارس و منازل شخصی مردم با روی گشاده اسکان یافته و همگی اطعام شدند و مشکلی از نظر خدمات رسانی به زائران وجود ندارد.

مردم قصرشیرین و دستگاه های مختلف اجرایی، خدماتی، حمل و نقل و ترابری، نیروهای نظامی، انتظامی، بسیج سپاه، مرزبانی همگی تا به این لحظه سنگ تمام گذاشته اند و شبانه روز در خدمت زائران هستند و با وجود خدمات بی وقفه خستگی اینجا معنا ندارد.

مردم قصرشیرین و شهرستان های همجوار و مرز خسروی بازهم ثابت کردند که خادم امام حسین (ع) و زائران ایشان هستند و در راه خدمت به زائران از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.

هدایت خودروهای زائران به سمت پارکینگ ها و انتقال زائران با اتوبوس های تعبیه شده در میدان امام حسین (ع) در سه راهی نصرآباد به سمت مرز خسروی، حضور تاکسی ها و حتی خودروهای شخصی برای انتقال و جابجایی زائران، توزیع آب و غذا و دعوت از زائران به منازل مردم با توجه به گرمای هوا همگی جلوه های بی نظیری را از عشق و ارادت مرزنشینان قصرشیرین و غرب کرمانشاه به امام حسین (ع) می رساند.

حضور هزاران نفری زائران در بلوار راه کربلای قصرشیرین که جاده اصلی تردد به سمت مرز خسروی بیشتر است و در جای جای این بلوار هرکس به یک طریقی در خدمت زائران و هدایت و پذیرایی از آن ها است.

مردم قصرشیرین متشکل از شیعه، سنی و اهل حق در پذیرایی از زائران امام حسین (ع) سنگ تمام گذاشتند و مساجد مختلف و مدارس شهررستان امشب پذیرای زوار است و حتی مسجد اهل سنت و جمخانه اهل حق نیز جمعیت زیادی از زائران را با روی گشاده میزبانی و خدمت رسانی کرده اند و این همان پیام اصلی اربعین یعنی وحدت جهان اسلام را به نمایش می گذارد.

حضور نیروی های انتظامی و گشت های پلیس راه، جمعیت هلال احمر، نیروهای خدم شهرداری، سپاه، بسیجیان، کادر اورژانس، درمان نیز در خدمت رسانی به زائران چشمگیر است و نیروهای خدوم مرزبانی نیز در نقطه صفر مرزی زائران را با اسپند و قرآن بدرقه می کنند و در نقطه صفر هنگام عزیمت زائران با توجه به گرمای هوا با آب خنک از آن ها پذیرایی کرده و مدام به راهنمایی و هدایت زائران از بلندگوی مجموعه پایانه اقدام می کنند.

برپایی موکب های کفاشی، خیاطی، غرفه کتاب، نقاشی و اقدامات فرهنگی و پخش مداحی نیز از دیگر برنامه ها برای خدمت رسانی به زائران است و علاوه بر آن ستاد بزرگ مردمی قصرشیرین متشکل از خانم ها و آقایان در مساجد بسیج شده و خودجوش به پذیرایی از زائران با غذای گرم، شربت و چای سعی دارند تا قدری خستگی راه را از تن زوار آقا امام حسین (ع) بزدایند و زائران را با خاطره‌ای خوش بدرقه کنند.

برپایی ۲۰ موکب در قصرشیرین و مرز خسروی، ایجاد پارکینگ در ۱۰ نقطه قصرشیرین و هزاران جای پارک در توقفگاه‌ها برای زوار، ایجاد ۵۸ گیت ورود و خروج در نقطه صفر مرز خسروی، وجود جاده مناسب و ۲ بانده از ورودی استان کرمانشاه تا مرز خسروی، ایجاد شرایط اسکان هزاران نفر در قصرشیرین و مجموعه هتلینگ شهرستان، مساجد، مدارس، منازل شخصی و همچنین مراکز اسکان سپاه و جمعیت هلال احمر و دیگر نهادها، ایجاد امکانات اورژانس و درمانی در مرز توسط بهداشت و درمان و سپاه وجمعیت هلال احمر، وجود گشت های پلیس راه و جایگاه های عرضه سوخت در مرز و همچنین استقرار دستگاه های خودپرداز برای زائران در مرز گوشه های بسیار کمی از تمام زیرساخت ها و شرایط لازم برای حضور زائران در این گذرگاه رسمی با داشتن بزرگترین پایانه بین المللی زمینی خاورمیانه است.

به گفته مسوولان تا سه شنبه شب بیش از ۵۳ هزار نفر زائر از مرز خسروی خروج یافتند و از صبح چهارشنبه تا غروب نیز با وجود وقفه ای چند ساعته حدود ۳۰ هزار نفر از مرز خسروی خروج پیدا کردند.

مرز خسروی برای عزیمت زوار باز است

استاندار کرمانشاه چهارشنبه شب در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: تا ساعت ۱۱ روز چهارشنبه مشکلی در عزیمت زوار به سمت عراق نداشتیم که با توجه به ایجاد هجمه ای در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه و گله مندی هایی از سوی طرف عراقی بازهم آن را اصلاح کردیم و با اتخاذ تدابیری در پایانه خسروی و نصرآباد و همکاری سفیر ایران در عراق که در مرز کنار ما بود و هماهنگی های صورت گرفته با طرف عراقی مرز برای عزیمت زوار باز شد و تا ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه چهارشنبه شب تمام زائرانی که در پایانه بودند به سلامت عبور پیدا کردند و تلاش ما این است که دیگر هیچ مشکلی نداشته باشیم.

                                                                                        

قصرشرین تمام قد در خدمت زائران اربعین حسینی (ع)

«بهمن امیری» مقدم افزود: زائران سختی کشیدند و گرما را تحمل کردند اما ما هم کنار مردم بودیم و تلاش ما این است که دیگر  از ساعت صبح پنجشنبه که مرز بازهم برای تردد زائران باز شده کم و کاستی هایی که دیدیم برطرف کرده باشیم.

وی با بیان اینکه کار، کار سنگینی است، اظهار داشت: مرز باز است و تلاش بر این است که هیچ گونه ناهماهنگی نداشته و خدمتگزاران خوبی برای زوار باشیم.

استاندار کرمانشاه گفت: از صبح امروز پنجشنبه مرز مجدداً از ساعت ۵ صبح مرز بازگشایی شده و اشکالاتی که داریم برطرف شده و آنها که از ما گله مند بودند بدانند که کار سنگینی داریم و چون طرف مقابل ۱۰۰ درصد آنچه که باید انجام دهد انجام نداده بود اشکالاتی وجود داشت که ما حتی از  نظر گیت و گذرنامه و یکسری نیازهای اولیه به عراقی ها کمک کرده و آن را تامین کردیم که زائر ما به راحتی از مرز تردد کند که البته از همکاری خود عراقی ها قدردانی می کنیم.

وی اضافه کرد: جمعیت زیادی که امروز وارد  کرمانشاه و مرز خسروی شدند و همچنین یک مقدار ناهماهنگی بین برخی دستگاه ها که البته انصافا پای کار بوده و زحمات زیادی کشیدند و همچنین قدری کندی و ازدحام در طرف عراقی  باعث وقفه شد که بحمدالله برطرف شد.

امیری مقدم گفت: ما در استان کرمانشاه افتخار میزبانی زائران امام حسین (ع) را داریم و این از دیرباز وجود داشته و با توجه به شرایط استان کرمانشاه پس از سال ها بسته بودن مرز خسروی تلاش های بسیاری برای بازگشایی مرز انجام شد تا مردم از این نعمت و برکت بی نصیب نباشند.

استاندار کرمانشاه افزود: بر همین اساس تلاش‌هایی  از مدت ها پیش صورت گرفت و اقداماتی در مجموعه مرز خسروی و مسیر کربلا انجام دادیم ، مرز خسروی از نظر زیرساختی بسیار خوب است اما ما در در طرف مقابل در کشور عراق مشکلاتی داریم و آن ها ساعات مشخصی را از ۵صبح تا ۵ عصر برای تردد زوار لحاظ کرده اند.

او اظهار داشت: در روزهای نخست مرز آرامش بیشتری داشت اما هر روز که می گذرد با توجه به بیشتر شدن زوار امام حسین (ع) ما توفیق بیشتری برای خدمت گزاری داریم که البته خدماتی که نیاز است همه صورت گرفته  و اشکالاتی نیز وجود داشت از جمله اینکه تعدادی از مواکب ما دیرتر شروع کردند که البته جبران شد و موکب هایی داشتیم که پای کار آمده اند و خدمات خوبی نیز ارائه کرده اند.

مرز خسروی شرایط بسیار خوبی دارد

وی افزود: در ۲ روز گذشته با افزایش بیش از  ۴۰۰ درصدی زائران مواجه بودیم و با توجه به زیرساخت های خوب مرز ما این انتظار را نیز داشتیم چون مرز ما شرایط بسیار خوبی دارد  و این مرز می‌تواند مرزی باشد که مورد انتخاب مردم کشور باشد.

امیری مقدم گفت: اربعین همایش بزرگی است و مطمئن باشید که ۱۰۰ درصد هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند کار را بدون اشکال  انجام دهد اما تلاشمان بر این بوده خدمتگزاران خوبی باشیم و تلاش می‌کنیم تا آنجایی که امکان پذیر است خواسته های زائران را برطرف کنیم و تقسیم بندی کارنیز انجام گرفت است.

وی اضافه کرد: تمام زواری که اکنون در قصرشیرین و مرز خسروی هستند در مرز خسروی و شهر قصرشیرین در مدارس، مساجد اردوگاه های جمعیت هلال احمر و مکان های تعیین شده توسط دستگاه‌های اجرایی اسکان یافته اند و خوشبختانه از نظر خدمات رسانی اسکان و اطعام مشکلی نداریم و زوار آرامش کامل دارند و از صبح امروز به فضل خدا عازم عراق خواهند شد.

قصرشرین تمام قد در خدمت زائران اربعین حسینی (ع)

خسروی کوتاهترین مسیر به کربلای معلا

 مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است که خسروی - منذریه مسیر اصلی به سمت جاده بغداد پایتخت عراق و از این طریق به کشور سوریه و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

مرز رسمی خسروی در فاصله ۱۵ کیلومتری قصرشیرین تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و تا سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

در این شهرستان ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا درجه سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و۵۰ تخت از اوایل دهه ۸۰ ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق، یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشند، این مهم با هدف رونق بخشیدن به شهر و بهره مندی مردم قصرشیرین از مزایای تردد زوار صورت می گرفت.

خسروی یکی از مرزهای مهم و با موقعیت راهبردی کشورمان است که این مرز بین المللی قدیمی‌ترین مرز رسمی کشورمان با عراق برای تردد زائران عتبات عالیات است که در گذشته جزئی از راه ابریشم بوده است.

مرز رسمی خسروی - منذریه مسیر اصلی جاده ایران به سوی بغداد پایتخت عراق است که این جاده در ادامه به سوریه متصل شده و در نهایت به بندر حلب در ساحل دریای مدیترانه متصل می‌شود.

زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است../ خبرگزاری ایرنا