سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112578|10:24 - 1401/05/01
نسخه چاپی

پیگیری مصوبات سفر استانی دولت

شمارش معکوس دولت برای کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه

شمارش معکوس دولت برای کاهش نرخ بیکاری در استان کرمانشاه
رییس جمهور در سفر استانی خود به کرمانشاه درپی درخواست مردم، مسوولان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال با راه‌اندازی قرارگاه ملی کاهش رفع بیکاری در استان موافقت کرد.

به گزارش مطلع الفجر ،استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان، ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، استان کرمانشاه ۹۸ هزار بیکار دارد که از این تعداد ۳۸ هزار نفر معادل ۴۰ درصد دانش آموختگان دانشگاهی هستند که به دلیل نداشتن مهارت کافی، نتوانستند شغلی پیدا کنند لذا بیکاری، تورم بالا و پایین بودن درآمد سرانه شهروندان کرمانشاهی بزرگترین مشکل استان است که مردم امیدوارند با تحقق مصوبات و وعده‌های رییس جمهور و اعضای هیات دولت، بخشی از مشکلات حوزه بیکاری و اشتغال برطرف شود.

مردم و مسوولان استان کرمانشاه در جریان سفر رییس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت به استان به صورت یکپارچه و هماهنگ کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال را مهمترین معضل حال حاضر استان اعلام کردند و خواستار ورود جدی دولت به این موضوع شدند که این درخواست با موافقت شخص رییس جمهور روبرو شد و آیت الله رییسی در این سفر چندین بار بر رفع معضل بیکاری در کرمانشاه تاکید کرد.

رییس جمهور در اجتماع پرشور مردم شهرستان سرپل ذهاب با اعلام اینکه مساله اشتغال جزو اولویت‌های دولت در همه مناطق کشور است و در این زمینه گام‌های اساسی برداشته خواهد شد، گفت: طرح تکمیل سامانه گرمسیری برای اشتغالزایی و درآمدزایی مردم این منطقه یکی از اولویت‌ها و حتما از مصوبات سفر است.

آیت الله رییسی همچنین در این اجتماع موضوع ایجاد اشتغال را از اولویت‌های منطقه دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال برای دختران و پسران از مسایل مهم و محوری و از دغدغه های دولت برای این منطقه است. زمینه اشتغال در عرصه کشاورزی و دامداری در این منطقه بسیار مهیا است و نباید اشتغال را فقط کار اداری ببینیم. باید به کارهای مولد که تولید را در کشور رونق می‌دهند، اهمیت بیشتری داد.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه مردم استان کرمانشاه امروز نباید دغدغه اشتغال داشته باشند، گفت: امروز یکی از دغدغه‌ها و مشکلاتی که ما را در همه مناطق کشور رنج می‌دهد، مسأله رفع بیکاری است و ان‌شاءالله در این رابطه گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.

آیت الله رییسی همچنین در جمع فعالان اقتصادی استان کرمانشاه اعلام کرد: مسأله بیکاری کرمانشاه بسیار نگران‌کننده است و رفع این مشکل حق مردم و وظیفه دولت است. بخش خصوصی نیز در این زمینه وارد شده و هر اقدامی که می‌تواند انجام دهد. در کشور مشکل حل‌نشدنی وجود ندارد.

رئیس جمهور در این نشست همچنین محور اشتغال در کرمانشاه را کشاورزی، دامداری و صنایع برشمرد و اظهار داشت: باید برای راه‌اندازی صنایع نیمه‌تعطیل و تعطیل تلاش شود. دولت مردمی به دنبال کلنگ‌زنی طرح‌های جدید نیست، بلکه تلاش می‌کنیم مشکل واحدها و طرح‌های معطل حل شود و به چرخه تولید بازگردند.

آیت الله رییسی همچنین در جمع پرشور مردم کرمانشاه در ورزشگاه حضرت امام (ره) با اشاره به اینکه در آغاز فعالیت استاندار کرمانشاه به ایشان توصیه کردم که ماموریت اصلی شما در این استان با چنین سابقه‌ای از سلحشوری و ایستادگی، مسأله اشتغال است، خاطرنشان کرد: با این همه نیروهای جوان تحصیلکرده آماده کار و تلاش و ظرفیت‌های خوبی که استان در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و معدن دارد، نباید شاهد بیکاری در استان باشیم. کرمانشاه می‌تواند قطب کشاورزی منطقه باشد.

رییس جمهور در ادامه سخنانش با تشکر از همه زحماتی که در سال‌های گذشته برای پیشرفت کرمانشاه کشیده شده است، تصریح کرد: با وجود همه این تلاش‌ها، اما وقتی به چهره استان و خواسته‌های مردم نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که وضعیت باید متفاوت از این می‌بود و با این همه ظرفیت نباید شاهد بیکاری در استان باشیم.

آیت الله رییسی همچنین در دیدار با خانواده شهدا، ایثارگران و نخبگان استان کرمانشاه، با اشاره به مشکل اشتغال در استان کرمانشاه، گفت: باید در این استان یک قرارگاه برای ایجاد اشتغال تشکیل شود؛ جوانان در این منطقه نباید احساس بیکاری کنند. حل این مشکل نیازمند اراده است.

رییس جمهور همچنین در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه وجود مشکلاتی نظیر بیکاری زیبنده استان کرمانشاه نیست، افزود: رفع این مشکلات نه با سخنرانی و بخشنامه که با حرکت جهادی در عمل و اجرا میسر خواهد شد.

وی با ضروری دانستن ایجاد یک قرارگاه برای رفع مشکل بیکاری در استان کرمانشاه، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها در ایجاد وظیفه دارند و هیچ دستگاهی نباید خود را از این مسئولیت مستثنی بداند.

در جریان سفر رییس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت به استان، معاون اجرایی رییس‌جمهور از پیش‌بینی اختصاص ١۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای حل مشکل بیکاری کرمانشاه خبر داد و گفت: یکی از مشکلات استان بالا بودن نرخ بیکاری است و برای حل آن، دولت در گام اول طرح‌های راکد و نیمه تمام را تکمیل خواهد کرد.

«سید صولت مرتضوی» افزود: مصوبات در دو بخش تعریف شده است؛ نخست طرح‌های عمرانی هستند که با ۳۰ دستگاه اجرایی توافق شده تا منابع مناسب برای اجرای ١٨٢ طرح عمرانی در حوزه زیر بنایی، راه و شهرسازی، مسکن، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش پیش بینی شود. 

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مطرح شده در این استان بالا بودن نرخ بیکاری است که رییس جمهور دستور بررسی آن را داده که در گام اول باید طرح‌های راکد و نیمه تمام را تکمیل کرد.

معاون اجرایی رییس جمهور افزود: به همین منظور حدود ٢٠٠ توافق در حوزه اقتصادی صورت گرفته است تا در مرحله نخست حدود ٧۵ طرح راکد فعال شود و طرح های نیمه تمام با پیش‌بینی های لازم صورت گیرد.

مرتضوی گفت: علاوه بر١۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای برون رفت از مشکلات بیکاری استان تسهیلات خوبی در حوزه مسکن و ازدواج پیش بینی شده است که البته مبالغ دیگری هم در سفر امروز رییس جمهور با دستوراتی که صادر شده به این مبلغ اضافه و در جمع بندی نهایی اعلام می‌شود.

پس از سفر ۲۳ تیرماه رییس جمهور و جمعی از اعضای هیات دولت به استان کرمانشاه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در جلسه هماهنگی تشکیل قرارگاه کاهش نرخ بیکاری استان کرمانشاه در استانداری از  تدوین بسته اشتغالزایی ۶ وجهی برای طرح در قرارگاه ملی کاهش نرخ بیکاری استان کرمانشاه خبر داد و گفت: کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال یکی از ماموریت های اصلی مدیران استان است.

«بهزاد باباخانی»، افزود: دستور رئیس جمهور برای تشکیل قرارگاه ملی کاهش نرخ بیکاری یکی از بهترین مصوبات سفر است و فرصت طلایی پیش روی استان قرار داده تا از آن برای طرح مشکلات استان در سطح ملی و انجام اقدامات اساسی برای کاهش نرخ بیکاری استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: در این قرارگاه که قرار است بزودی به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور تشکیل شود برنامه ها و مطالبات بسیار مهمی از طرف استان تدوین و طرح خواهد شد.

باباخانی افزود: بسته ۶ وجهی شامل "راه اندازی پروژه های ضربتی اشتغال زا که موانع در سطح ملی دارند، رفع مشکلات و موانع سرمایه گذاری خارج از اختیار استان، بسته مشوق های سرمایه گذاری، بسته پیشنهادی سرمایه گذاری شرکت های وابسته به دولت، بسته مجوزهای اشتغالزا مورد نیاز استان و بسته زیرساخت های مورد نیاز توسعه اشتغال در استان تهیه و به عنوان مطالبه استان در قرارگاه ملی مطرح خواهد شد.

در سفر رییس جمهور به استان کرمانشاه ۲۰۰ طرح با بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و آبادانی استان به تصویب رسید و مردم کرمانشاه اینک امیدوارند تا با تحقق این مصوبات شاهد تحول اساسی در استان از جمله کاهش نرخ بیکاری و ایجاد فرصت های شغلی باشند../ایرنا