سرویس: تازه های خبرکد خبر: 112564|13:19 - 1401/04/23
نسخه چاپی

نماینده مجلس:

خواسته ۲۰ ساله مرزنشینان قصرشیرین امروز با اجرای منطقه آزاد تجاری محقق شد

خواسته ۲۰ ساله مرزنشینان قصرشیرین امروز با اجرای منطقه آزاد تجاری محقق شد
نماینده مردم قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز با حضور نماینده ویژه رییس جمهور در شهرستان قصرشیرین یکی از خواسته های ۲۰ ساله و دیرین مرزنشینان این خطه محقق شد.

به گزارش مطلع الفجر ،شهریار حیدری روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری قصرشیرین با حضور «سعید محمد» مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور در محل فرمانداری قصرشیرین، افزود: قصرشیرین از نظر جغرافیایی، ژئوپولوتیکی و اقتصادی ظرفیت سرمایه گذاری دارد و انتخاب مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری آن و اجرای عملیات این منطقه امروز در بیست و هشتمین سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به کرمانشاه می تواند منشا اثر گذاری و توسعه باشد.

 وی گفت: امید است سریع تر بودجه ای تخصیص یابد تا منطقه آزاد زودتر شروع بکار و اجرایی شود و به عنوان یک الگو در بین سایر مناطق آزاد تجاری عمل کند.

وی انتخاب فرماندار توانمند برای قصرشیرین و یکی از چهره ای توانمند استان کرمانشاه به عنوان مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را منشا خدمت برای مردم این منطقه در راستای رفع مشکلات و مسایل موجود بیان کرد.

نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان قصرشیرین اکنون ۲۵ هزار نفر جمعیت دارد در حالی که قبل از جنگ شهرستان های گیلانغرب و سرپل ذهاب از بخش های این شهرستان بوده و قصرشیرین ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داشت و شرایط آب و هوایی این منطقه مستعد هر نوع تولید محصول کشاورزی است.

وی ادامه داد: اکنون قصرشیرین نیازمند توجه ویژه است و نیاز به اختصاص آب برای اجرای فاز سوم شیلات و همچنین تکمیل طرح گرمسیری و تخصیص آب دارد که در اشتغالزایی منطقه موثر است.

حیدری گفت: مرز خسروی اولین مرز بین المللی ایران به عراق بوده و در شناسنامه های بین المللی مرزها همواره خسروی مطرح بوده و لی بنا به دلایل ناامنی در عراق کمتر تردد از این منطقه صورت گرفته ولی نسبت به سایر مرزها بیشترین سرمایه گذاری در آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: اکنون دارای ۱۶ هتل و مهمانسرا و زایرسرا در این منطقه هستیم که اکثرا با تسهیلاتی که از دولت گرفتند نسبت به احداث این واحدهای اقامتی اقدام کرده اند و انتظار داریم ضمن بخشودگی جرایم تسهیلات جدیدی به آن ها اعطا شود.

وی همچنین خواستار اعطای کمک های دولتی به شهرداری قصرشیرین با توجه به نداشتن شرایط خوب مالی و درآمدی برای سامان دهی فضای شهری شد.

قصرشیرین بارانداز تجاری کشور 

مدیر منطقه آزاد تجاری قصرشیرین نیز گفت: امید است با اختصاص اعتبار و توجه کافی منطقه آزاد تجاری قصرشیرین را به یکی از مناطق پیشتاز در این خصوص تبدیل کنیم و قصرشیرین به یک باراندار تجاری و اقتصادی کشور تبدیل شود.

«نادر نادری» افزود: منطقه آزاد یک ضرورت برای توسعه منطقه و استان کرمانشاه است که امید است با همدلی و  تلاش و پشتکار به رونق منطقه کمک کنیم.

شهردار قصرشیرین نیز گفت: قصرشیرین به واسطه وقوع جنگ تحمیلی و مشکلات ناشی از آن با عدم تناسب جمعیت شهری روبرو است که اکنون ۹۵۰ هکتار محدوده شهری داریم اما تراکم جمعیت به گونه ای است که مشکلاتی برای خدمات رسانی داریم.

«بهزاد باقری» افزود: ۲۷۶ تن سهمیه قیر رایگان داشتیم که هزینه زیادی فقط برای حمل آن پرداخت کردیم و  مردم انتطار کمک و خدمات از دولت دارند.

وی ادامه داد: خودرو آتش نشانی و پرس زباله نداریم، سخت در مضیقه هستیم برای مبلمان شهری مشکل داریم، پارک بانوان نداریم مجموعه های فرهنگی تفریحی نیز در شهر موجود نیست.

امام جمعه قصرشیرین نیز گفت: قصرشیرین از نظر پیشرفت ۲ دهه عقب است شهرستانی که از نظر قابلیت ها رکورد دار است اما از نظر امکانات و معیشت رنج می برد.

حجت الاسلام «صادق  صالحی» افزود: با حضور دولت مردمی و انقلابی امید است روح تازه ای در کالبد شهرستان قهرمان و شهید پرور داشته باشیم.

وی گفت: انتظار داریم مصوبات سفر عملیاتی و اجرایی شوند و نیاز است به فریاد مردم محروم این منطقه برسید.

وی افزود: درآمدهای مرزهای خسروی و پرویزخان که ۴۷ درصد صادرات را دارند و بر اساس قانون باید بخشی از آن به شهرستان اختصاص یابد نیاز اجرایی شدن این مهم برای ارتقای معیشت مردم ساماندهی وضع شهری هستیم.

حجت الاسلام صالحی خواستار اعتبار برای بازسازی و نوسازی مساجد، منازل سازمانی، ایجاد امکانات رفاهی برای بانوان و توجه به زیرساخت های ورزش جوانان  شد و گفت: امید داریم مرز خسروی در طول سال برای تردد زائران عتباتعالیات بازگشایی شود که چرخه اقتصادی مردم بتواند بچرخد.

سرهنگ «محمد محمدی» فرمانده انتظامی قصرشیرین نیز خواستار اعتبار برای مقاوم سازی و نوسازی پاسگاه های مرزی و همچنین توجه به رفع مشکل آب شرب منطقه مرزی سومار شد.

 «مراد محمدیان فرد» رییس جهاد کشاورزی قصرشیرین نیز گفت: کشاورزی رکن و توسعه و تامین معیشت و محور اقتصاد مقاومتی است اکنون در قصرشیرین از کشت های گندم دیم آبی به سمت کشت چغندرقند و کلزا می رویم و اولین پیشنهاد برای شهرستان با توجه به مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم ایجاد کارخانه قند در منطقه با توجه به یک هزار و ۷۰۰ هکتار مزارع چغندرقند در سرپل ذهاب و ۲۰۰ هکتار در قصرشیرین است.

وی اجرای طرح سامانه گرمسیری و اختصاص حق آبه آن را از مشکلات موجود بیان کرد و گفت: طرح گرمسیری از قصرشیرین می گذرد در حالیکه سهم ناچیزی از آن دارد.